پشت‌پرده فروش کالا‌های فرسوده با قیمت‌های میلیاردی

برخی با انتشار اخبار کذب برای اقشار کمتر برخوردار ایجاد انتظار واهی می‌کنند و پس از آنکه این افراد متوجه حقیقت شدند دچار احساس نارضایتی می‌شوند.

دیروز چرخ‌های خیاطی قدیمی و امروز خودرو‌های فرسوده. به نظر می‌رسد ماجرای دیروز و امروز از یک سرچشمه هدایت شود. خبر‌هایی که واقعیت ندارد، اما این انتظار را ایجاد می‌کند که قیمت کالا‌ها باید افزایش داشته باشد.

در سال‌های گذشته بار‌ها شاهد بودیم که برخی مخالفان ایران دنبال برهم زدن بازار بودند. از یک جهت پیگیر تحریم بودند و از سوی دیگر در داخل انتظارات تورمی ایجاد می‌کردند. مدتی است اقتصاد ایران روی آرامش به خود دیده، اما برخی اخبار نشان می‌دهد تحرکات برای ایجاد انتظارات تورمی همچنان ادامه دارد. اخیرا در فضای مجازی اعلام شده خودرو‌های فرسوده پیش از سال ۸۵ بین ۴۰۰ تا ۵۰۰میلیون تومان قیمت دارد و آن هم برای واردات خودرو است؛ درحالی‌که بررسی جام‌جم در این زمینه نشان می‌دهد معاملاتی در این پایه انجام نشده است. از این رو گزارشی تهیه کرده‌ایم که جزئیات آن را در ادامه می‌خوانید. 


بیشتربخوانید


واردات خودرو آزاد شد و برای انجام این کار نیاز است یک خودرو اسقاط شود. از این رو بازار خودرو‌های مدل پایین داغ و سبب افزایش قیمت شده است. اواخر هفته گذشته اعلام شد خودرو‌های تولیدی پیش از سال ۸۵ بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان قیمت دارند. این آگهی‌ها آنقدر در شبکه‌های اجتماعی ترند شد که یکباره سایت‌های خرید و فروش خودرو مانند باما، دیوار و شیپور قیمت خود را حذف و عنوان می‌کردند برای اطلاع از قیمت باید تماس گرفته شود. به منظور پیگیری این موضوع با چند فروشنده خودروی مدل پایین تماس گرفتیم. قیمت‌های عجیبی عنوان می‌کردند و برخی از آن‌ها بر این باور بودند که می‌توانند با فروش این پراید مدل ۸۳ خود یک خودروی کوییک مدل بالا خریداری کنند. 

ماجرای افزایش خودرو‌های اسقاطی از آنجا شروع شد که دولت اعلام کرد واردات خودرو آزاد شده است. چند سال پیش اعلام شد برای واردات خودرو نیاز به اسقاط خودرو نیست و می‌توان برگه‌اسقاط خودرو خریداری کرد. در ابتدا باید توجه داشت بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده برای تمام واردکنندگان خودرو اعم از حقیقی و حقوقی پس از واردات خودرو و ترخیص از گمرک، گواهی اسقاط تخصیص داده خواهد شد و هیچ نگرانی در این خصوص وجود ندارد. آن‌طور که رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودرو‌های فرسوده اعلام کرد که اواخر سال گذشته در ازای هر دستگاه خودروی وارداتی باید ۸ گواهی اسقاط صادر می‌شد که قیمت آن حدود ۲۱۰ میلیون تومان بود، اما بر اساس آخرین اعلام دولت برای واردات خودرو‌های جدید، هر دو خودرو یک گواهی اسقاط بیشتر نیاز ندارد. 

مهران سالاریه تصریح کرد: واردکنندگان خودرو نیازی به خرید خودروی فرسوده برای واردات خودرو ندارند و این موضوع برای افراد حقیقی و حقوقی است. بر اساس اعلام سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، وی تصریح کرد: حجم قابل توجهی گواهی اسقاط از سال‌های گذشته در سبد مراکز اسقاط انباشت شده است که پاسخگوی نیاز واردات و تولیدکنندگان داخلی خودرو است.

وزارت صمت: برای واردات نیازی به اسقاط خودرو نیست

به منظور پیگیری موضوع افزایش قیمت خودرو‌های اسقاطی با وزارت صمت تماس گرفتیم که مسئولان این وزارتخانه اعلام کردند این‌گونه اخبار برای نگران کردن مردم است در حالی که برگه اسقاط وجود دارد و نیازی به اسقاط خودرو نیست. برخی کارشناسان نیز بر این باورند که دلالان به دنبال افزایش قیمت خودرو‌های وارداتی هستند تا بتوانند از این آب گل‌آلود ماهی بگیرند. 

امیر احمدی، دبیر انجمن مراکز اسقاط کل کشور هم اعلام کرده قیمت خودرو‌های اسقاطی بین ۳۵ تا ۴۵ میلیون تومان است و قیمت خودرو‌ها در سایت‌های آنلاین به ۱۰ برابر بیشتر نمایش داده شد. نرخ برگه اسقاط نیز در همین بازه قرار دارد. در واقع تفاوتی ندارد که خودرو به صورت فیزیکی اسقاط شود یا این‌که برگه اسقاط به تحویل برسد. از سوی دیگر باید توجه داشت هنوز شرایط اسقاط خودرو مشخص نیست و باید آیین‌نامه آن تغییر کند. پنج سالی می‌شود که واردات خودرو انجام نشده و باید آیین‌نامه جدیدی برای آن در نظر گرفت که این مهم هنوز انجام نشده است. 
​​​​​​​
به‌نظر می‌رسد افراد مخالف ایران به‌دنبال نارضایتی از قشر زحمتکش و کم‌برخوردار هستند. به این دلیل که ابتدا القا می‌شود که کالای فرسوده آن‌ها یک قیمت فوق‌العاده دارد و زمانی که مشخص می‌شود این‌طور نیست، فرد از وضعیت ناراضی خواهند شد.

منبع: روزنامه جام جم 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۴ ۱۲ شهريور ۱۴۰۲
شما مسئولین اگر تونسید برنامه دیوار وشیپور رو کنترل کنید بازار خودکار برمیگرده سرجاش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۹ ۱۲ شهريور ۱۴۰۲
آقا ی سوال.
ماشین فرسوده دست کیه؟اقشار پایین و ضعیف جامعه
پول دست کیه؟دست پولدار
چه اشکالی داره که اشکال نداره هیچ بلکم بسیار طرح قشنگیه که با طرح واردات بتونیم ی پولی دست این اقشار ضعیف برسونیم.
چه اشکالی داره که قشر ضعیف یکم وضعش خوب بشه؟
من موندم چرا دولت خودشو به این در و اون در میزنه که بگه فرسوده قیمت نداره و سی میلیون ارزش نداره و از این حرفا!
دولت و نظام واسه قشر ضعیف جامعن یا پولدار؟!
چرا طرح به این قشنگی اجرا نشه که قشر ضعیف یکم وضعش خوب بشه؟
ای کاش ی مسعول رده بالایی جواب این سوالمو بده و قشنگ توضیح بده
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۲۲:۵۲ ۱۲ شهريور ۱۴۰۲
سلام برگه اسقاط از کجا اوردن که نیاز نیس پولدارها ماشین بخرن؟ تا ماشین فرسوده نباشه میشه برگه اسقاط داد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۵ ۱۲ شهريور ۱۴۰۲
البته که دولت خیلیییییی به نفع مرفهین جامعه عمل کرده...حق اینه که یکم دست قشر ضعیفو بگیره
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۰۱:۲۱ ۱۴ شهريور ۱۴۰۲
خیلی حرف بجایی بود اما همه که ماشین ندارن و اونایی که دارن هم با پول یه ماشین فقط میتونن یکم مدل ماشینشون رو بیارن بالاتر . من خودم یه سمند ۸۲ دارم و یه وانت ۸۵ حدود یک سال زور میزنم وانت رو بدم یه پراید وانت مدل ۹۳ بگیرم نمیتونم اونایی که همینم ندارن چی بهشون میرسه اما اگه همین هم اتفاق بی افته یکم وضعیت فرسودگی خودروها بهتر میشه . چرا وارد کننده سود های کلان ببره خوب چی میشه یکم هم از اون سودهای کزایی بره به جیب کم درامد ها . اما افسوس که به نظرم دولت میخواد یا پولدار باشی و مرفح یا فقیر باشی و گرفتار ، تا کسی توان اعتراض نداشته باشه امیدوارم که من اشتباه میکنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۱ ۱۲ شهريور ۱۴۰۲
خدا دولت اعلام کرده زیر ۱۰۰میلیون نیاز به ضامن نیست من ۵۰ میلیون بانک سپه میخوام بگیرم میگه باید یک ضامن ببرم ۵۰ میلیون هم پول خوابوندم که بعد ۶ ما ۵۰ میلیون وام بدن بانک سپه شعبه کارون اهواز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۲ ۱۲ شهريور ۱۴۰۲
خودروی فرسوده باید جمع شود تا جان ملت در خطر نباشد مصرف سوخت کمتر بشه و هوا کمتر آلوده گردد.خودروی موجود در کشور رو ببری کشور عراق ۸۰ درصد این خودروها را مفت هم نمیخان. آنها خودروی آنچنانی سوار میشن.
طرح باید جوری باشه که خودروی فرسوده کمتر بشه نه حواله بایگانی شده اسقاط خودرو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۱ ۱۲ شهريور ۱۴۰۲
ماشینمو آتش میزنم ولی ۳۰ میلیون اسقاط نمیکنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۰ ۱۲ شهريور ۱۴۰۲
مدتی است اقتصاد ایران روی آرامش به خود دیده! جوک قرن
تورم ۴۵ و ۵۰ درصدی رو میگن آرامش اقتصادی حتماً اینم از برکات دولت انقلابیه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۵ ۱۲ شهريور ۱۴۰۲
اره والله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۹ ۱۲ شهريور ۱۴۰۲
خیر این از برکات دولت تدبیر و امید که با برجامش اقتصاد و فرستاد رو هوا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۲ ۱۲ شهريور ۱۴۰۲
پس مثل دولت غربزده قبل باید سلامت مردم به fatf گره میزد و دستمال کش کدخدا میشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۹ ۱۲ شهريور ۱۴۰۲
مشکل از دو جهت است: اول اینکه ملتی که بجای شبکه های داخلی شب تا صبح شبکه های ماهواره ای و فارسی زبان دروغ گو اینترنشنال و منوتو و بی بی سی فارسی نگاه میکنند جهت دهی دروغین بهشون میدن.
دوم اینکه دولت هنوز نتونسته یک کنترل وسیع و جامعه بر تولید و خرید و فروش داشته باشه و طرحهای فی البداع مثه تیری در تاریکی هستش.
دولت اول باید یک پایگاه جامعه از خودروها و مالکان داشته باشه ،بعد اقدام به فروش کنه
آخرین اخبار