توزیع بیش ازهزار تن نهاده دامی بین عشایر خراسان‌شمالی

معاون امور عشایر خراسان شمالی گفت: هزار تن نهاده دامی با هدف عبور از بحران خشکسالی به صورت مدت دار بین عشایر استان توزیع شد.

 مهدی خانی گفت : عرضه مدت دار نهاده دامی، جُو، اقدام حمایتی دولت  برای عشایر است تا در شرایط خشکسالی و کاهش بارندگی ها، مشکلات تولید گوشت قرمز عشایر به حداقل برسد.
او گفت: در این طرح به ازای هر رأس دام ۱۰۰ کیلو جو به مدت ۱۲۰ روز به عشایر تحویل داده می‌شود و چهار ماه بعد از دریافت نهاده، بهای آن را پرداخت می‌کنند و یا در قبال نهاده، گوشت تحویل دولت می‌دهند.
معاون توسعه و امور زیربنایی اداره کل امور عشایر خراسان شمالی همچنین گفت: برای حمایت از عشایر ۵۰ میلیارد ریال تسهیلات ۱۶.۵ درصد از صندوق توسعه با باز پرداخت یکساله به عشایر استان پرداخت شده است.
به گفته خانی از ابتدای امسال تا کنون عشایر استان سه هزار تن گوشت قرمز تولید کردند که در مقایسه با مدت مشابه پارسال که سه هزار و ۶۰۰ تن بود ۲۰ درصد کاهش دارد.
همچنین در این مدت عشایر استان ۱۵۰۰ تُن شیر و فراورد‌های لبنی و ۵ هزار متر مربع صنایع دستی تولید و روانه بازار کردند.
خانی گفت: آبرسانی سیار به عشایر بر اثر خشکسالی‌ها افزایش یافته و از ابتدای امسال ۷۵ هزار متر مکعب آب برای عشایر آبرسانی شده است.
او توزیع ۹۲۵ تُن آرد، ۵۴ هزار لیتر نفت و مرمت هزار کیلو متر ایل راه را از دیگر اقدامات این اداره برای عشایر برشمرد.
عشایر خراسان شمالی ۶۰۰ هزار راس دام در اختیار دارند که ۲۵ درصد گوشت و ۳۵ درصد صنایع دستی استان را تولید می‌کنند.
سرانه دام عشایر خراسان شمالی بیش از میانگین کشوری است و به طور میانگین هر خانوار عشایر استان ۱۳۰ راس دام سبک دارد که این سرانه در کشور ۱۰۰ راس است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.