در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

دلیل اهمیت زیارت اربعین امام حسین (ع) چیست؟

در روز اربعین زیارت امام حسین (ع) مستحب است و این زیارت، همانا خواندن زیارت اربعین است.

حجت‌الاسلام‌‌والمسلمین بهاری کارشناس مذهبی گفت: در روز اربعین بنابر نقل جمعی از بزرگان مانند شیخ مفید، شیخ طوسی و کفعمی، جابر بن عبداللّه انصاری برای زیارت امام حسین (ع) به کربلا آمد و طبق روایات، در این روز اهل بیت امام حسین (ع) از شام وارد مدینه شدند. البته در مورد آمدن اهل بیت به کربلا در روز اربعین اختلاف نظر وجود دارد. اهل بیت حرم حسینی در مسیر بازگشت به مدینه، نخست به کربلا آمدند و زمانی به آنجا رسیدند که جابربن عبدالله انصاری و گروهی از بنی هاشم به زیارت امام حسین (ع) و یارانش آمده بودند با توجه به اینکه جابر در بیستم صفر به کربلا آمد، بنابراین اهل بیت نیز ورودشان به کربلا همان روز بود.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: اهمیت خواندن زیارت اربعین تا جایی است که از علائم شیعه دانسته شده است، درست آن گونه که بلند خواندن بسم اللّه در نماز و خواندن پنجاه و یک رکعت نماز در شبانه روز در روایات بی‌شماری، از علائم شیعه بودن عنوان شده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین بهاری ادامه داد: ابن طاوس یک اشکال تاریخی هم نسبت به اربعین بودن روز بیستم صفر مطرح کرده و آن این که اگر امام حسین(ع) روز دهم محرم به شهادت رسیده باشد، اربعین آن حضرت نوزدهم صفر می‌شود نه بیستم. وی در پاسخ گفته است که به احتمال ماه محرمی که در دهم آن امام حسین (ع) به شهادت رسیده، بیست و نه روز بوده است. اگر ماه کامل بوده، باید گفت که روز شهادت را به شمارش نیاورده‌اند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار