رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور :

بیش از ۸ میلیون هکتار از عرصه‌های طبیعی کشور بیابان زدایی شد

نوبخت گفت: تاکنون در هشت میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار از عرصه‌های طبیعی کشور، با کاشت نهال، عملیات بیابان زدایی انجام شده است.

عباسعلی نوبخت رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اظهار کرد: در بحث بیابان زدایی براساس اعتبارات موجود، سالانه عملیات بیابان زدایی در ۳۰۰ هزار از اراضی بیابانی کشور انجام می‌شود.

او با بیان اینکه اکنون خطر بیابان زایی سالانه یک میلیون هکتار از عرصه‌های طبیعی را تهدید می‌کند، افزود: برنامه بیابان زدایی سه میلیون هکتاری برای مدیریت مناطق بیابانی در نظر گرفته شده است.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری اضافه کرد: در طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت، تعداد قابل توجهی نهال برای جلوگیری از حرکت ماسه‌های روان و مدیریت مناطق بحرانی در معرض ریزگرد، نهال تولید کردیم تا براساس طرح‌های دفتر بیابان‌ها با این پدیده مقابله کنیم.

۱۲۵ میلیون هکتار عرصه طبیعی در قلمرو فرسایش آبی است

نوبخت در بخش دیگری از سخنانش به طرح‌های آبخیزداری اشاره داشت و گفت: یکی از اساسی‌ترین کار‌های سازمان منابع طبیعی، مدیریت جامع حوضه‌های آبخیز بوده و برنامه‌های این سازمان به سمت مدیریت عرصه‌های طبیعی بر مبنای مدیریت جامع حوضه آبخیز است.

او یادآور شد: سال گذشته با توجه به اعتبارات تخصیص یافته، طرح‌های آبخیزداری براساس مطالعات انجام شده در نقاط مختلف کشور انجام می‌شود؛ همچنانکه در استان کردستان نیز این طرح‌ها به خوبی اجرا شده و خواهد شد.

نوبخت ادامه داد: طرح آبخیزداری در ۹۰ میلیون هکتار از عرصه‌های طبیعی و مطالعات ۷۲ میلیون هکتار نیز باید انجام شود.

او گفت: در قالب برنامه هفتم و هشتم به مدت ۱۰ سال ۹۰ میلیون هکتار مطلعات باید به پایان برسد که بستگی به میزان اعتبارات و با توجه به شرایط هر منطقه و براساس اولویت مناطق سیل خیز، پروژه‌های مکانیکی، بیومکانیکی و بیولوژیک انجام خواهد شد.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.