معرفی کتاب؛

نگاهی به زندگی شهید اندرزگو در «به کی میگن قهرمان؟»

به مناسبت سالروز شهادت شهید سید علی اندرزگو به معرفی کتاب «به کی میگن قهرمان؟» به نویسندگی نرگس آبیار پرداخته‌ایم.

کتاب «به کی میگن قهرمان؟» روایتی داستانی از زندگی شهید  «سید علی اندرزگو» به قلم نویسنده و کارگردان موفق کشورمان نرگس آبیار است.

سید علی اندرزگو متولد سال ۱۳۱۸ بود که سرانجام در تاریخ ۲ شهریور ۱۳۵۷  توسط نیرو‌های رژیم پهلوی به شهادت رسید. همچنین وی از مبارزان مسلح مخالف حکومت پهلوی در خلال سال‌های ۱۳۴۲–۱۳۵۷ و عضو هیئت‌های موتلفه اسلامی بود که با گروه‌های مختلفی ارتباط داشت. وی از پرکارترین فعالان ضد رژیم پهلوی شناخته می‌شود.

«به کی میگن قهرمان؟» داستانی است که از زبان پسربچه‌ای که پدربزرگش همرزم شهید اندرزگو بوده‌ است، روایت می‌شود. او در زمان‌های مختلف و هروقت که بشود از پدربزرگش می‌خواهد برایش از دوستش تعریف کند و یا کتاب‌هایی درباره زندگی این شهید می‌خواند و وقایع آن‌ها را بازگو می‌کند: «باز هم داشتم در باره‌ی زندگی دوست بابایی کتاب می‌خواندم. به این‌جا رسیده بودم که دوست بابایی بعد از کشته شدن نخست‌وزیر، وقتی می‌فهمد شهید بخارایی دستگیر شده، به خانه‌ی برادرش می‌رود و می‌گوید برای یک مدّتی طولانی می‌خواهد برود به شهر مشهد. به پدر و مادرش هم همین را می‌گوید. خلاصه این‌که به هر کسی که می‌رسد، می‌گوید می‌خواهد برای زیارت امام رضا به مشهد برود. امّا می‌دانید چه اتّفاقی می‌افتد؟ اندرزگو به جای این‌که به مشهد برود، می‌رود به شهر قم! به عقیده‌ی من، دوست بابایی، آدم خیلی زرنگی بوده است؛ برای این‌که می‌دانسته بعد از این‌که بخارایی دستگیر بشود، خیلی چیز‌ها لو می‌رود و مأمور‌های شاه برای دستگیر کردن او حتّی به سراغ خانواده‌اش می‌آیند. برای همین، قبل از این‌که از تهران برود، اطّلاعات غیرواقعی منتشر می‌کند و همه را سرِ کار می‌گذارد.»

«به کی میگن قهرمان؟»

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار