سران بریکس خواستار برابری میان کشورهای جهان شدند

روسای جمهور آفریقای جنوبی و برزیل در سخنان خود طی اجلاس بریکس تاکید کردند به دنبال رفاه برای همه کشور‌ها هستند.

 سیریل رامافوزا، رئیس‌ جمهور آفریقای جنوبی طی سخنرانی خود در اجلاس بریکس گفت که این نهاد بین المللی به دنبال تلاش برای پایداری و رفاه دائمی مردم کشور‌های این گروه است.

به گزارش خبرگزاری الجزیره، رامافوزا افزود: ما مصمم هستیم که مشارکت بریکس به احیای همه جانبه اقتصاد جهانی دست یابد. می‌خواهیم کالا‌های آفریقایی بتوانند در بازار‌های جهانی رقابت کنند. ما نگران سیستم‌های پرداخت مالی جهانی هستیم، زیرا از آن‌ها به عنوان ابزاری در درگیری‌های ژئوپلیتیک استفاده می‌شود.

از سویی دیگر لولا داسیلوا، رئیس جمهور برزیل در ادامه سخنان همتای آفریقای جنوبی خود گفت: ما نماینده ۴۱ درصد از جمعیت جهان هستیم.  آماده‌ایم به تلاش‌ها برای آتش‌بس در اوکراین بپیوندیم. غیرقابل قبول است که هزینه‌های نظامی جهان از ۲ تریلیون دلار فراتر رفته باشد. در بخشی از جهان نابرابری بیشتری از باقی آن به چشم می‌خورد.

اجلاس سران بریکس و دوستان بریکس از امروز سه شنبه در شهر ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی شروع شده و تا روز پنجشنبه ادامه می‌یابد. این اجلاس قرار است بزرگترین گردهمایی سال‌های اخیر سران دولت‌ها و کشورهای «جهان جنوب» (کشورهای در حال توسعه) را رقم بزند.

ایده ایجاد گروه بریکس با نزدیکی چهار قدرت اقتصادی در حال ظهور جهان شامل برزیل، روسیه، چین و هند در دوران اوج یکجانبه‌گرایی آمریکا در اواسط دهه ۱۹۹۰ میلادی شکل گرفت. سابقه اجرای روند شکل‌گیری این گروه با حضور ۴ عضو موسس به سال ۲۰۰۱ باز می‌گردد و نهایتاً «گروه بریکس» در ۱۶ ژوئن ۲۰۰۹ (۲۶ خرداد ۱۳۸۸) رسماً تاسیس شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار