اولیا باید از اتفاقات و جریانات مدارس مطلع باشند

مشاور وزیر آموزش و پرورش گفت: اولیا باید از اتفاقات و جریانات مدارس مطلع باشند و نقش خانواده جدی گرفته شود.

علی پارسانیا، مشاور وزیر آموزش و پرورش و دبیر قرارگاه اجرایی سند تحول بنیادین گفت: ما در دوگانه آموزش و پرورش دولتی یا خصوصی گرفتار شده ایم. ضمن این که حتی همان دستورالعمل‌های دولتی هم تا به مدرسه برسند فاصله زمانی زیادی را طی و کیفیت آن کاهش پیدا می‌کند.

او ادامه داد: راه برون رفت از این موضوع حرکت به سمت نوع سومی از حکمرانی تربیتی است که با اصطلاح مردمی سازی آموزش پرورش از آن یاد می‌شود. 

پارسانیا گفت: نیاز داریم مردمی سازی را تبیین بکنیم.

او با اشاره به سه گروه که در مردمی سازی نقش دارند، ادامه داد: گروه اول اولیا هستند، کسانی که فرزندانشان را امانت می‌دهند، گروه دوم گرو‌ها های فعال تربیتی هستند که در  محلات و شهر‌ها فعالیت می‌کنند، سوم هم گروه‌های فعال مردمی هستند که در سطح کلان فعالیت می‌کنند و می‌توانند هم در تولید محتوا هم قوانین و ریل‌گذاری‌ها سازو کار‌ها مشارکت کنند.

مشاور وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: یکی از آفت‌های فعلی این است که نقش پدر و مادر در تربیت و تعلم به خصوص در مدارس کمرنگ شده است. اولیا باید در جریان اتفاقات مدارس باشند و نهاد خانواده باید جدی گرفته شود.

حسام نوربخش، دبیر رویداد ملی ستاپ در آستانه برگزاری دومین رویداد ملی ستاپ درباره رویداد سال گذشته گفت: در طول یک فرآیندی داوری و ارزیابی انجام شد و علاوه بر این که ۶۰ خدمت به آموزش پرورش معرفی شد در زیست بوم تعلیم و تربیت ۱۱ تیم برتر هم موفق شدند نظر بازیگران و حامیان رویداد را جلب کنند.

او ادامه داد: در دوره فعلی با شعار «مدرسه آینده را بساز» و خطاب به معلمان و همه دغدغه‌مندان تعلیم و تربیت است، هدف اصلی این است که محصولات و خدمات منطبق بر نیاز‌های اصلی آموزش و پرورش شکل بگیرد و بتواند به آموزش و پرورش کمک کند. 

نوربخش افزود: ما پنج محور عمده را برای رویداد جاری در نظر گرفته ایم که هر کدام منطبق بر یک نیاز کلان آموزش پرورش است. تفاوت این رویداد  با سال قبل اضافه شدن یک محور دیگر به عنوان محور ششم است که ارائه معکوس نیازمندی‌های حوزه تعلیم و تربیت است. علاقمندان و فعالان طرح و ایده خود را برای ما ارسال می‌کنند و محصولات و خدماتی معرفی می‌شوند در این محور خاص، که کاملا منطبق با نیاز‌های آموزش و پرورش باشند.

دبیر رویداد ملی ستاپ  اضافه کرد:یک فرصت دو ماه و نیم تا پایان مهر به گروه‌ها داده می‌شود تا بتوانند طرح‌های خود را به دبیرخانه ارسال کنند، در این دو ماه رویداد، کارگاه‌هایی برگزار و کار‌های جدید انجام می‌شود، پایان ارسال طرح‌ها که پایان مهر ماه است ارزیابی انجام می‌شود و طرح های منتخب  معرفی می‌شوند. برای اواخر آبان یا اوایل آذر شاهد اختتامیه و نقطه پایانی رویداد هستیم. در این مدت شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود. 

مسعود حسنلو، دبیر ستاد فناوری‌های نرم معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درخصوص سند تحول در نظام آموزش و پرورش گفت: اینکه برای تحول در آموزش و پرورش از چه روشی استفاده می‌شود مهم است و اتفاقی مثل «ستاپ» یک مسیر درست در این حوزه محسوب می‌شود. خوشبختانه با این رویداد در سیر تحول حوزه آموزش و پرورش شبکه فعالان این زیست بوم شکل گرفته است. ما فعالان زیادی در این حوزه داریم، مجموعه‌هایی در زمینه کمک آموزشی یا مجموعه‌های آموزشی متفاوت در این حوزه حضور دارند که با کمک آن‌ها این شبکه توانسته خود را به عینیت برساند. چیزی که ما نیاز داریم تبدیل شبکه به اجتماع است، چون در اجتماع هم‌افزایی واقعی‌تر و عملیاتی‌تر است و می‌تواند مشکلاتی که در حوزه آموزش و پرورش وجود دارد را برطرف کند. کار در این دوره ستاپ تبدیل شبکه حوزه تعلیم و تربیت به یک اجتماع فعال در این حوزه است.

وی افزود: ما برای حل مسائل بزرگ نیاز به بازیگران بزرگ داریم و این حرکت ستاپ قابل توجه است که به دنبال جذب بازیگران بزرگ برای تحول در آموزش و پرورش است. در ادبیات حکمرانی این روش به حکمرانی شبکه‌ای معروف است. در این سبک شبکه هوشمندی از بازیگران تأثیرگذار وجود دارد که هرکس به فراخور نقشی که دارد کنشگر است و می‌تواند بخشی از مشکلات را حل کند.

سادات، مدیرعامل یک صندوق پژوهش و فناوری گفت: صندوق های نوآوری وظیفه فراهم کردن بحث مالی را بر عهده دارند و ما هم در این بخش فکر میکنم بتوانیم موثر باشیم. هم به عنوان سرمایه گذار هم به عنوان تسهیل کننده سرمایه گذاری و رشد و فعالیت استارتاپ ها پرغ حوزه آموزش و پرورش می‌توانیم در کنار هم باشیم.

او ادامه داد: ما خانه‌های خلاق و نوآوری را به منظور تقویت و ارائه خدمات ایجاد کردیم یکی از حوزه های مهم خانه‌های خلاق، آموزش و پرورش است.

او تاکید کرد: لازمه توسعه این فعالیت، اقدام هماهنگ بین دستگاه‌های اجرایی و متولیان حوزه آموزش و پرورش است. امیدواریم اقداماتی که درحال انجام است به نتیجه برسد و متوقف نشود.

مدیر شبکه آموزش گفت: در حوزه تعلیم و تربیت در قسمت‌‌های مختلف کارهای خوبی انجام می‌شود. همه باید نگاهمان این باشد که در این موضوع آموزش و پرورش باید جلو باشد.

او با بیان اینکه شبکه آموزش در سال‌های اخیر پیشرفت بسیار خوبی داشته است، گفت: براساس آمارهای منتشرشده، در اسفند ۱۴۰۱ پنج میلیون کودک و نوجوان بیننده شبکه آموزش بوده اند.

او با اشاره به برخی بی‌عدالتی‌های آموزشی گفت: رهبر معظم انقلاب هم به این موضوع تاکید کرده‌اند و در یکی از سخنرانی‌های خود فرمودند که دانش آموزان را دختر و پسر خود بدانید.

او در پایان گفت: انشالله با توجه به فرصت کمی که وجود دارد بهترین اتفاق ها رخ دهد.

برچسب ها: ستاپ ، آموزش و پرورش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.