دانش‌آموزان اتباع تا دهم شهریورماه برای ثبت‌نام در مدارس مهلت دارند

رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش گفت: دانش‌آموزان اتباع که به صورت قانونی یا غیرقانونی در ایران هستند تا دهم شهریورماه برای ثبت‌نام در مدارس مهلت دارند.

مهدی فیاضی، رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش گفت: دانش‌آموزان اتباعی که غیر قانونی داخل کشور هستند ابتدا باید در سامانه‌ سهما وزارت کشور آمار و اطلاعات خود را ثبت کنند تا از تحصیل برخوردار شوند.

وی تاکید کرد: ما به اقامت این دانش آموزان کاری نداریم؛ دانش آموزان اتباعی که غیرقانونی در کشور هستند تا دهم شهریورماه به منظور ساماندهی فضا و نیروی انسانی وقت ثبت نام در مدارس را دارند. این دانش آموزان ابتدا باید از طریق سامانه سهما وزارت کشور اقدام و سپس ثبت نام خود در مدارس را انجام دهند.

رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش گفت: دانش‌آموزان اتباع که به صورت قانونی یا غیرقانونی در ایران هستند تا دهم شهریورماه برای ثبت‌نام در مدارس مهلت دارند.

مهدی فیاضی درباره مدارس خودگردان اتباع گفت: این مدارس  به ویژه آنهایی که تحت پوشش دارالقرآن کار آموزش تعلیم و تربیت مدرسه‌ای انجام می‌دهند نیز حتما باید مجوز بگیرند در غیر این صورت تعطیل می‌شوند. آمار این مدارس مجهول و شناور است و در صورت نداشتن مجوز ما، مدرک تحصیلی صادر شده از سوی این مدارس را تأیید نمی‌کنیم.

طبق گفته‌های رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش، سالانه برای هر دانش‌آموزان خارجی در مدارس دولتی ۱۵ میلیون تومان هزینه می‌شود و پنج درصد آموزش و پرورش و ۲۲ هزار کلاس درس در اختیار دانش‌آموزان اتباع است.

مهدی فیاضی، رئیس امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش درباره وضعیت تحصیل اتباع در ایران گفت: اخیرا برنامه راهبردی توسط همه نهادها برای اتباع حاضر در ایران تألیف شد که چند اولویت مهم در حوزه دانش آموزی در آن سند راهبردی وجود دارد.

وی با بیان اینکه اولین اولویت آن سند راهبردی تکریم اتباع است، افزود: از ۴۰ ملیت،  دانش آموز اتباع در ایران حضور دارد که اکثریت آنها افغانستانی‌ها، عراقی‌ها و پاکستانی‌ها هستند اما از ملیت‌های دیگر هم حاضراند. اولویت دوم این سند نخبه پروری در بین دانش آموزان اتباع است.

رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش "قانون مند شدن" اتباع در ایران را اولویت سوم سند یاد شده عنوان کرد و افزود: پنج درصد آموزش و پرورش و ۲۲ هزار کلاس ما در اختیار دانش آموزان اتباع است. سالانه ۳۳۵ میلیون دلار معادل حدودا ۱۰ همت (هزار میلیارد تومان) برای دانش آموزان اتباع در مدارس دولتی هزینه می‌کنیم. در واقع سرانه هر دانش آموز اتباع ۵۲۷ دلار معادل ۱۵ میلیون تومان است. این آمار درحالی است که کشور ترکیه به اروپا گفته است اگر سالانه دو میلیارد یورو به من ندهید، مرزها را باز می‌گذارم تا پناهجویان سوریه‌ای به اروپا هجوم آورند و ترکیه به همین منظور سالانه دو میلیارد یورو از اتحادیه اروپا دریافت می‌کند.

فیاضی با بیان اینکه آموزش و پرورش ما در سال حدود ۱۷ میلیون یورو برای آموزش اتباع، کمک‌های بین المللی دریافت می‌کند افزود: در حالی که آن ۱۰ همت (هزار میلیارد تومان) و ۳۳۵ میلیون دلار همه‌اش بر دوش خود ما در مدارس دولتی است. 

پیش از این سازمان ملی مهاجرت وزارت کشور در هماهنگی به عمل آمده با وزارت آموزش و پرورش به کلیه خانواده های دانش آموزان اتباع و مهاجرین اعلام کرد با مراجعه به سامانه (سهما) نسبت به ثبت نام قطعی دانش آموزی اقدام نمایند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۰۸:۱۵ ۰۱ شهريور ۱۴۰۲
آموزش با برگه سرشماری روهم بذارید تو سامانه مهاجرت گزینه ای به نام اقامت با سرشماری نیست کدده رقمی که میزنیم ثبت نمیشه قسمت فاقد مدرک هم میریم بازم گزینه سرشماری وجود نداره!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۳ ۲۹ مرداد ۱۴۰۲
سلام من هیچ مدرکی ندارم دخترم ۱۰ سال اش هست کجا میتونم ببرم برای ثبت نام مدرسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۰ ۲۸ مرداد ۱۴۰۲
لطفاً ثبت نام کلاس اولی ها رو پیگیری کنید ما کارت آمایش داریم و هر وقت به کافی نت مراجعه می‌کنیم به ما گفته میشه که هنوز سایت بسته است وارد طرف مدرسه هم جواب نمیدن من شهرری روستای اسلام آباد نظامی هستیم
Iran (Islamic Republic of)
نعمت
۲۱:۳۵ ۲۸ مرداد ۱۴۰۲
پس این هزاران مدرسه در شهرهای افغانستان را برای کی گذاشته اید.در هر ولایتی صدها مدرسه با همه امکانات دارند درهرات وبلخ وکابل ومزار وهمه .هیچ جایی در افغانستان بی کلاس ومعلم ودرس نیست.