افزایش عرضه گوشت بازار را به تعادل می رساند

بسیاری از فعالان صنعت گوشت براین باورند که با افزایش عرضه گوشت گرم وارداتی و استمرار روند کاهشی قیمت، بازار به تعادل می رسد که امیدواریم در کنار سیاست های واردات حمایت از دامدار هم در راستای پایداری تولید صورت گیرد.

طی روزهای اخیر وزارت صمت در نامه ای اعلام کرد که واردات گوشت قرمز به گروه کالایی ۲۲ ( ارز از محل تالار دوم) منتقل شد که براین اساس ارز نیما برای واردات حذف شده است که بلافاصله قائم مقام وزیر جهاد به این موضوع واکنش نشان داد و اعلام کرد: این اخبار به‌ جد تکذیب می‌شود و هیچ گونه تغییر گروه کالایی برای گوشت قرمز گوسفندی و گوساله وارداتی اتفاق نیفتاده است. 

پیمان پاک با بیان اینکه ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی گوشت منجمد صنعتی حذف شده است، گفت: کالایی که در مکاتبات وزارت صمت صورت گرفت، مربوط به گوشت منجمد است که در حوزه صنعت و غیر از مصارف خانوار مصرف می‌شود. این گروه کالایی از چند ماه گذشته، ارزی به آن‌ها تخصیص داده نشده است چرا که در تنظیم بازار نقش مستقیمی نداشت، اما کمبود گوشت منجمد گوساله و صنعتی باعث شده بود که رستوران‌ها و صنایع به این سمت حرکت کنند که از گوشت گرم استفاده کنند.

با توجه به کذب بودن اخبار حذف ارز نیما از واردات گوشت قرمز و برنامه هفتگی برای واردات گوشت گرم گوساله و گوسفند در راستای تنظیم بازار، قیمت گوشت در حال ریزش است که بنابر اعلام قائم مقام وزیر جهاد نه تنها هیچ گونه تغییر گروه کالایی ارزی در واردات گوشت تنظیم‌بازاری نخواهیم داشت، بلکه افزایش واردات تا زمان رسیدن بازار به تعادل ادامه دارد.

قائم مقام وزیر جهاد می گوید: روزانه ۶۰ تن گوشت گرم گوسفند و ۶۰ تا ۷۰ تن گوشت گوساله گرم هم از پاکستان وارد می‌شود. در زمینه دام سبک به ۱۲۰ تن می‌رسیم و همچنین با همکاری بانک مرکزی منابع ارزی مناسبی برای تنخواه واردات گوشت اختصاص داده می‌شود که به دستور معاون اول انجام شده و پیش‌بینی‌ما این است که بازار گوشت ظرف یک ماه آینده به تعادل برسد.

قیمت منطقی هرکیلو گوشت قرمز ۴۰۰ هزارتومان

افشین صدردادرس مدیرعامل اتحادیه دام سبک گفت: براساس آخرین رصدها متوسط قیمت کنونی هرکیلو دام زنده ۱۸۵ تا ۱۹۵ هزارتومان است. هرچند در برخی استان ها با نرخ های ۲۰۰ هزارتومان و در برخی دیگر ۱۷۰ هزارتومان هم عرضه می شود.

به گفته او، با توجه به متوسط نرخ دام، قیمت منطقی هرکیلو لاشه ۳۹۰ تا ۴۰۰ هزارتومان و عرضه با نرخ های بالاتر گرانفروشی است.

صدردادرس ادامه داد: بنابر آمار کشتارگاه ها و اعلام وزارت جهاد مبنی بر میزان واردات، سال گذشته سرانه مصرف گوشت قرمز ۷.۵ کیلوگرم بوده است که براین اساس این حجم از واردات ضرورتی ندارد و به اعتقاد بنده دولت برای دهک هایی که از کالابرگ الکترونیک استفاده می کنند باید واردات انجام دهد.

مدیرعامل اتحادیه دام سبک  گفت: طی روزهای اخیر وزارت بازرگانی سازمان توسعه تجارت اعلام کرد که مبنای ارز واردات گوشت تغییر کرد، درحالیکه قائم مقام وزیر جهاد این موضوع را تکذیب و اذعان کرد که ارز نیمایی تنها برای بخش صنعت حذف شده است.

او افزود: با تغییر مبنای ارز واردات گوشت و رفتن به تالار دوم مسلما قیمت گوشت وارداتی دچار تغییراتی می شود، اما در هرصورت گوشت وارداتی ارزانتر از داخلی خواهد بود.

 استمرار واردات و گستره عرضه گوشت راهی برای تنظیم بازار

آقای علی اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی از کاهش قیمت گوشت  با استمرار روند واردات در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون مغازه دار هرکیلو شقه گوسفندی بدون دنبه را با نرخ ۴۳۰ هزارتومان خریداری و با احتساب حداکثر ۱۰ درصد سود به مصرف کننده عرضه می کند.

او قیمت کنونی هرکیلو دام زنده در تهران را ۲۱۰ هزارتومان و شهرستان ۱۹۵ تا ۲۰۰ هزارتومان اعلام کرد و افزود: در شرایط کنونی بخشی از دام تولیدی کماکان از کشور خارج می شود و بخشی هم به خاطر ایام اربعین برای صادرات به عراق برنامه ریزی و تدارک دیده شده است.

ملکی از رکود و آرامش بازار خبر داد و گفت: با توجه به کاهش قدرت خرید مردم در ایام پایانی ماه، بازار آرام است که  استمرار واردات و افزایش عرضه در روند بازار بی تاثیر نیست.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی گفت: گوشت های وارداتی اخیر طبق تایید سازمان دامپزشکی وارد چرخه صنعت شد که استمرار واردات و توزیع در بازار به تنظیم بازار کمک خواهد کرد.

ضرورت حمایت از دامدار در کنار سیاست واردات گوشت

آقای منصور پوریان رئیس شورای تامین کنندگان دام با بیان اینکه کمبودی در عرضه گوشت نداریم، گفت: افزایش عرضه گوشت های وارداتی منجر به ریزش قیمت در بازار شده است، هرچند دام سبک در رکود به سر می برد.

به گفته او، با توجه به فراوانی عرضه دام و اقلام دامی، قیمت گوشت مجدد در بازار کاهش می یابد.

پوریان ادامه داد: اکنون دامداران با مشکلات نقدینگی روبرو هستند که در راستای پایداری تولید باید از آنها حمایت شود. هرچند بعد از اصلاح نظام یارانه قرار بود صادرات دام در کنار واردات گوشت آزاد باشد که متاسفانه این امر محقق نشد.

رئیس شورای تامین کنندگان دام با بیان اینکه مبنای ارز واردات گوشت تغییر نیافته است، گفت: طی روزهای اخیر خبرهایی از تغییر مبنای ارز واردات گوشت در رسانه ها منتشر شد که مجدد این موضوع تکذیب شد. حال افزایش حجم واردات گوشت گرم در روزهای آتی منجر به کاهش مجدد قیمت خواهد شد.

بنابر وعده مکرر مسئولان مبنی بر بازگشت آرامش و تعادل طی یک ماه آینده  به بازار گوشت انتظار می رود که این امر محقق شود، هرچند برای دوام پایداری تولید باید از تولیدکنندگان داخل هم حمایت شود چراکه آنها نسبت به سیاست های اخیر و بی توجهی به تولید اعتراضاتی داشتند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۶ ۲۸ مرداد ۱۴۰۲
یه موقع با کیلویی۴۰۰تومن تعادلش ب هم نخوره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۰ ۲۸ مرداد ۱۴۰۲
من نمی دانم به چه نحو ، ولی این را می دانم وضعیت خیلی افراد برای خرید گوشت پاسخگو نیست ، من خودم شخصا حاضرم یارانه بنزین برای خودروهای شخصی را کلا بردارند ولی گوشت بشود کیلویی ۱۰۰ هزار تومان.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۳۸ ۲۸ مرداد ۱۴۰۲
دولت فقط به تهران ومراکز استان‌ها میرسه روستاییان وشهرستانهای کوچک دارند زجر می‌کشند خوردن گوشت قرمز برایشان شده آرزو کجاست ..............
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۳۵ ۲۸ مرداد ۱۴۰۲
گوشت قرمز برای ۸۷درصد مردم شده آرزو بخصوص کارمندان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۶ ۲۸ مرداد ۱۴۰۲
تعادل !کلمه ای که سالهاست با گوش ما غریبه شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۴ ۲۷ مرداد ۱۴۰۲
کجا میدن ۴۰۰ هزار همین دیروز از قصابی محلمون پرسیدم گفت ۶۵۰ هزار که واقعا نتونستم بخرم خدا ازتون نگذره .‌.الهی خدا حق مردم رو بگیره از باعث وبانی این همه گرانی
Iran (Islamic Republic of)
۵گلشن
۱۵:۱۲ ۲۷ مرداد ۱۴۰۲
با سلام
پس این همه شعار خودکفایی دولت مردان برای جیه
که کشور در همه زمینه ها دچار مشکل حاد شده؟
ومن ا....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۸ ۲۷ مرداد ۱۴۰۲
هزینه ها دلاریه حقوق ما ریالیه!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۷ ۲۷ مرداد ۱۴۰۲
قیمت منطقی هرکیلو گوشت قرمز ۴۰۰ هزارتومان!! - آنوقت حقوق منطقی ماهیانه ما باید چقدر باشد؟!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۳ ۲۷ مرداد ۱۴۰۲
کاش ۴۰۰ هزار باشه قیمت گوشت شده ۶۵۰ هزار همین دیروز پرسیدم از قصابی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۲ ۲۷ مرداد ۱۴۰۲
انشالله که واقعیت داشته باشه
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۳:۵۶ ۲۷ مرداد ۱۴۰۲
چهل و چهار سال این مشکلات ادامه دارد توزیع همه چیز شده در تهران ایا این سبب مهاجرت بی رویه به پایتخت نمیشود به جاهای دیگر از همه لحاظ برسید که جلوی این معضل و مشکلات دیگر گرفته شود عند عدالت را پیاده می کنید قربون اسلام برم که عدالتش این است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۲ ۲۷ مرداد ۱۴۰۲
کدوم عرضه گوشت گرم وا رداتی؟ اگرم باشه فقط در تهرانه ، در بقیه استانها حتی سردش هم نیست. این فقط یه فراکنیه از طرف روسای غیر مسئول
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۳ ۲۷ مرداد ۱۴۰۲
شما هر موقع از افزایش توزیع یک محصول به بازار برای ایجاد تعادل خبر دادین کلا تعادل همه چیز رو به هم زدین.
Iran (Islamic Republic of)
سید مهدی
۱۳:۴۰ ۲۷ مرداد ۱۴۰۲
لعنت خدا بر باعث و بانی این وضع مردم با یزید محشور شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۸ ۲۷ مرداد ۱۴۰۲
حالا بنظر شما کیلویی ۴۰۰هزارتومان کارگر جماعت میتونه بخره؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۵ ۲۷ مرداد ۱۴۰۲
گوشت وارد شده کجا توزیع میشه دست کی میرسه ما که هر جا مراجعه میکنیم میگن نیست لااقل اطلاع رسانی کنند ....اگر واقعیت داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۶ ۲۷ مرداد ۱۴۰۲
محل توزیع سرکوچه خانه رییس دولت ،وزیران و نمایندگان مجلس می باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۷ ۲۷ مرداد ۱۴۰۲
برای کسانیکه درآمد ۶یا ۷ میلیونی دارند به خصوص بازنشستگان چنین قیمت هایی خیلی بالاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۲ ۱۳ شهريور ۱۴۰۲
وسط ماه نمی رسیم به خرج زندگی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۱ ۲۷ مرداد ۱۴۰۲
بازار کل اجناس دقیقا از این دو خودرو ساز یادگرفتن مثلا پراید رو 100میلیون گرون میکنن بعد 1میلیون میارن پایین ملت هم میگن به به دمت گرم ارزون شد دیگه ما ملت فهم نداریم 99میلیون کشیدن رو خودرو گوشت هم همینطوره گوشت کیلویی 20تومن را کردن 400ت اونوقت 10هزار ت کم میشه ما هم خوشحالیم عجب سیاستی .کی ما ملت باید بفهمیم که راه مقابله با اینا نخریدنه خلاص
Germany
ناشناس
۱۱:۵۷ ۲۷ مرداد ۱۴۰۲
کدام روند کاهش ؟ مردم دائما " شاهد افزایش قیمت همه کالاها هستند !
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۱:۳۵ ۲۷ مرداد ۱۴۰۲
قیمت منطقی هر کیلو گوشت 100 هزار تومنه. نه 400 هزار تومن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۸ ۲۷ مرداد ۱۴۰۲
با توجه ب تورم این چند ساله متوسط منطقی گوشت کیلویی ۶۰۰هزاره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۰ ۲۷ مرداد ۱۴۰۲
جناب 11:48 خودت یا بابات حقوق نجومی بگیر هستین؟
اینقدر راحت میگی قیمت واقعی 600 هزار!!!
Iran (Islamic Republic of)
یک مستمری بگیر
۱۱:۱۲ ۲۷ مرداد ۱۴۰۲
همین الان هم بازار گوشت متعادل است چون تقاضا بسیار کم است به گوشت قصابی ها نگاه کن روی گوشت‌ها سیاه و خشک است یعنی چندین روز در یخچال مانده و فروش نرفته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۹ ۲۷ مرداد ۱۴۰۲
دیگه کیلویی 450 یا 400 انصاف خدا لعنت کنه گرونفروشان
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۱:۰۸ ۲۷ مرداد ۱۴۰۲
تو میگی قیمت متوسط ۴۰۰ تومان منطقی است راستشو بگو ماهیانه چقدر حقوق میگیری ناقلا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۱ ۲۷ مرداد ۱۴۰۲
کی و کجا عرضه شما باعث تعدیل قیمت ها شده که اینبار بشه
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۰:۵۸ ۲۷ مرداد ۱۴۰۲
این بازار انگار هیچ وقت درست نمیشه فردا بد تر از امروز و...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۲ ۲۷ مرداد ۱۴۰۲
دلالان را جمع‌آوری کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۲ ۲۷ مرداد ۱۴۰۲
هیچ ربطی به دلال نداره. چرا شما سواد بازاری نداری حرف میزنی؟؟؟ تنها بازار مواد غذایی که دلال داخلش کاری نمیتونه انجام بده بازار گوشته. چون مستقیم از تولیدی به فروشنده . حالا فوقش ۱۰ هزار تومانش به خاطر یک واسطه باشه.
کوشت کیلویی ۳۰۰ تومان به خاطر وضعیت بد تورم هست.
در ضمن سالی که بارندگی زیاد باشه و علوفه دان هم زیاد باشه به همان اندازه قیمت دام بالا میره چون عرضه به خاطر نگه داشت کمتر میشه. دوم چون نگه داشت بیشتر میشه و تقاضای دارو و تقویتی ها بیشتر و گرون تر میشه پس دام بالاتر میره و گوشت هم گرون تر.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۶ ۲۷ مرداد ۱۴۰۲
دلال و بازار آزاد دو روی یک سکه هستند. دلال همان کسانی هستند که کالای خود را احتکار می کنند و کالای تولیدی خود را به صورت قطره چکانی عرضه می کنند. دلال همان کسانی هستند که برای بالا بردن قبمت ها خط تولید خود را تعطیل می کنند. دلال یک رابطه ناگسستنی و منافع مشترک با تولید کننده و بازار آزاد دارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۴ ۲۷ مرداد ۱۴۰۲
چند سال باید طول بکشد که یک مدی و یا یک وزیر در ایران بفهمد با توجه به جمعیت و ذاعقه مردم تولید و واردات مورد نیاز گوشت سفید و قرمز و محصولات کشاورزی را تخمین زده و در چه فصلی باید چگونه عمل کند بیش از چهل سال آقایان هنوز نفهمیده اند و یا نمی خواند جامعه آرامش داشته و اینقدر دغدغه نداشته باشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۸ ۲۷ مرداد ۱۴۰۲
آقایان می‌دانند ولی نمی‌خواهند درآمدهای نجومی خودرا از دست بدهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۰ ۲۷ مرداد ۱۴۰۲
هیچگاه در این کشوری چیزی برای مردم به تعادل نخواهد رسید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۹ ۲۷ مرداد ۱۴۰۲
قیمت یک کیلو گوشت نسبت به درآمد یک کارگر بالاست ...
شما با کدوم سواد این پست را گرفته اید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۳ ۱۳ شهريور ۱۴۰۲
کارگر کارمند و بازنشستگان هم ندارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۹ ۲۷ مرداد ۱۴۰۲
قیمت منطقی ۴۰۰ هزار؟؟؟؟؟؟؟؟ البته منطق توام مشابه منطق دیگر صنفا فروشنده ها ،واردکننده ها و و و... فقط مردم که مصرف کننده هستن منطق هم دیگه رو درک میکنن ..باشه توام بگو ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۲ ۲۷ مرداد ۱۴۰۲
اگه تعادل یعنی 705 بشه 700 بدرد خودتون میخوره ، زمان اقای حسن روحانی با تمام تحریم ها گوشت نهایت 100هزار تومان بود مرغ 15هزار تومان ، گوشت خیلی وقته از سفره مردم حذف شده
Iran (Islamic Republic of)
بابا
۱۲:۳۰ ۲۷ مرداد ۱۴۰۲
خدا پدر و مادر و اجداد روحانی عزیز رو مورد رحمت و مغفرت ابدی خود قرار دهد.
مرد شریفی بود که ... قدرش را ندانستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۴ ۲۸ مرداد ۱۴۰۲
تولید کننده ۳ سال پشت سر هم توی ضرر بود
کسی رغبتی ب تولید نداشت جمعیت کثیر دام ذبح یا نابود شد
حالا کی بیاد درست بشه معلوم نیس
آخرین اخبار