ترکیه: ارمنستان از «تحریک» باکو بپرهیزد

وزارت خارجه ترکیه با صدور بیانیه‌ای از ارمنستان خواست در مناقشه قره باغ، از آنچه «تحریک» جمهوری آذربایجان می‌خواند پرهیز کند.

وزارت امور خارجه ترکیه می‌گوید آنکارا از نزدیک بحث‌ها در خصوص کریدور لاچین را دنبال می‌کند، نگرانی‌های «مشروع» جمهوری آذربایجان را درک می‌کند و انتظار دارد ارمنستان از «گام‌های تحریک‌آمیز» اجتناب کند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، این وزارتخانه در بیانیه‌ای ادعا کرد: «متأسفانه نگرانی‌هایی که (جمهوری) آذربایجان از مدت‌ها پیش با صدای بلند بیان می‌کرد مورد توجه قرار نگرفت و در نتیجه این کشور اقداماتی را که مناسب می‌داند در چارچوب حقوق حاکمیتی خود انجام داد». 

وزارت خارجه ترکیه در ادامه بیانیه خود تاکید کرده از ارمنستان انتظار دارد از «اقدامات تحریک‌آمیز» اجتناب کرده و تمامیت ارضی باکو را به رسمیت بشناسد.

این در حالی است که به گفته مقامات ارمنستانی، مسدود کردن کریدور لاچین و محاصره قره‌باغ وضعیت بدی را در منطقه ایجاد کرده و مردم نیاز به غذا و دارو دارند. سازمان ملل اخیرا نسبت به این موضوع ابراز نگرانی کرده و می‌گوید ممکن است این وضعیت در نهایت به یک بحران انسانی ختم شود.

وزارت امور خارجه ارمنستان نیز روز شنبه گزارش داد که ایروان به دلیل وضعیت قره باغ کوهستانی، خواستار تشکیل جلسه اضطراری شورای امنیت سازمان ملل شده است.

گفتنی است، با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱، این اتحاد به ۱۵ کشور مختلف تقسیم شد. منطقه قفقاز درپی این فروپاشی به ۳ کشور جمهوری آذربایجان، ارمنستان و گرجستان تقسیم شد. منطقه قره باغ که در داخل سرزمین جمهوری آذربایجان بوده، ولی ساکنان آن را ارامنه تشکیل می‌دهند از همان ابتدا محل مناقشه میان دو طرف بود که باعث بروز دو جنگ خونین شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
چ.ک
۱۴:۵۸ ۲۴ مرداد ۱۴۰۲
دو جنگ خونین به نفع ارمنستان و به ضرر آذربایجان
آخرین اخبار