رغبت برنجکاری را به گیلان برگردانید

انباشت برنج سال ۱۴۰۱ شالیکاران گیلانی، رغبتی برای برداشت محصول امسال آنها باقی نگذاشته است.

گرمای طاقت فرسای تابستان، گرانی‌های سرسام آور، فصل برداشت شالیزار‌های زیبای شمال و باز هم غصه واردات بی موقع برنج که این بار از سال گذشته تاکنون دامنگیر شالیکاران گیلانی است.

گیلان ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار دارد که ۱۸۰ هزار هکتار از این اراضی به صورت ماشینی کشت می‌شود. رقم‌های بومی هاشمی و علی کاظمی بیشترین رقم کشت شده برنج در گیلان است.

کشاورزان گیلانی فصل زراعی امسال را در حالی به مرحله برداشت برنج رسانده اند که قیمت آب و نهاده‌های کشاورزی چند برابر شد، برنج سال گذشته برخی از آنها بدون خریدار ماند و حالا رغبت چندانی برای دروی محصول جدید ندارند. 

واردات بی رویه برنج تنظیم بازار را به هم زده است

اسدالله عباسی، استاندار گیلان در همین رابطه اواخر تیر ماه در جلسه شورای کشاورزی همزمان با سفر وزیر جهاد کشاورزی به این استان گفت: برنج مرغوب تولیدی در گیلان، از تابستان قبل تاکنون روی دست شالیکاران مانده و تولید کننده امکان فروش ندارد.

به گفته او، برنج باکیفیت گیلان باید به قیمت مناسب از کشاورزان خریداری شود تا در آستانه فصل برداشت جدید، انبار‌ها برای محصول تازه آماده سازی شوند.

اسدالله عباسی، استاندار گیلان

استاندار با اشاره به اینکه بر اساس قانون، دولت نباید ۳ ماه قبل و ۳ ماه بعد از برداشت برنج وارد کند، افزود: واردات برنج آن هم به مقدار زیاد، تنظیم بازار را به هم زد و اکنون امکان فروش تولید داخلی وجود ندارد.

اجازه نمی‌دهیم برنج روی دست کشاورز بماند

محمدعلی نیکبخت، وزیر جهاد کشاورزی هم در آن نشست با تأکید بر لزوم خرید برنج دپو شده توسط زنجیره‌های اصلی توزیع و واردکنندگان گفت: اجازه نمی‌دهیم برنج روی دست کشاورز بماند.

او با بیان اینکه اجازه نمی‌دهیم با سیاست غلط و غیرکارشناسانه واردات و صادرات، حلقه اصلی زنجیره تولید داخل تحت شعاع قرار گیرد، از خرید تضمینی برنج دپو شده در انبار‌های استان‌های شمال کشور توسط زنجیره‌های اصلی عرضه برنج و واردکنندگان خبر داد.

محمدعلی نیکبخت، وزیر جهاد کشاورزی

وزیر جهاد کشاورزی همچنین در سفر اخیر به گیلان تصریح کرد: واردات برنج به منظور حمایت از کشاورزان داخلی تا اطلاع ثانوی ممنوع است.

فروشگاه‌های زنجیره‌ای، خریدار برنج کشاورزان گیلانی

حدود یک هفته بعد؛ صالح محمدی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: با دستور وزیر جهاد کشاورزی فروشگاه‌های زنجیره‌ای برنج مازاد بر مصرف کشاورزان گیلانی را که در انبار‌ها و یا شالیکوبی‌های استان نگهداری می‌شود، به صورت توافقی خریداری می‌کنند.

برنج ایرانی

او افزود: حدود ۱۰۰ هزار تن برنج مازاد هم اکنون در انبار‌های گیلان ذخیره شده است که باید هرچه سریعتر و قبل از پایان فصل برداشت برنج در استان خریداری شود.

برنجکاران شمالی در انتظار تحقق وعده‌های مسئولان 

حسن محمدیاری، نماینده مردم تالش، رضوانشهر و ماسال در مجلس شورای اسلامی، اما نیمه مرداد ماه در گفت‌وگویی ضمن تشریح وضعیت برنجکاران استان‌های شمالی که به دلیل واردات بی‌رویه برنج به شدت متضرر شده‌اند، از وزیر جهاد کشاورزی خواست به وعده‌هایی که در سفر به این استان‌ها داده است، عمل کند.

او افزود: یکی از موضوعات مهم کنونی در استان‌های شمالی که عامل بروز مشکلات جدی برای کشاورزان شده، انباشت برنج است چرا که متأسفانه در سال گذشته دولت به صورت غیرکارشناسی و بدون ضابطه برنج وارد کرد و این اقدام باعث شد که محصول مردم روی دست آن‌ها بماند.

برنج ایرانی

این نماینده مجلس یازدهم یادآور شد: وزیر جهاد کشاورزی در سفر به استان گیلان قول‌هایی داد که اقداماتی برای ممانعت از ضرر بیشتر به کشاورزان این منطقه انجام شود، اما تاکنون عملیاتی نشده و هم اکنون تحقق این وعده‌ها از مطالبات عمومی این استان است.

محمدیاری تصریح کرد: آنچه امروز مردم این منطقه را دچار رنج کرده، انباشت برنجی است که با هزینه هنگفت استحصال شده آن هم در شرایطی که هم دستمزد کارگران بالا رفته و هم هزینه کود‌های شیمیایی افزایش یافته است.

حسن محمدیاری، نماینده مجلس

او در جلسه علنی روز گذشته (یکشنبه ۲۲ مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی هم در تذکری به وزیر جهاد کشاورزی گفت: چارچوبی را تعریف کنید تا کشاورزان کمتر متضرر شوند، متأسفانه در مورد خرید برنج انباشت شده کشاورزان هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

هزینه تمام شده محصول برنج باید کاهش یابد

اسدالله عباسی، استاندار گیلان هفته گذشته هم در جلسه شورای اطلاع‌رسانی استان با تأکید بر اینکه باید هزینه تمام شده محصول برنج کاهش یابد، گفت: بازار در حال تنظیم است تا برنج قیمت واقعی خود را پیدا کند.

او افزود: هم اکنون طی پیگیری‌ها و با مصوبه دولت از شهریور تا پایان آذر ماه هیچ برنجی وارد کشور نمی‌شود و در استان هم به فراجا اعلام شد اجازه ورود برنج داده نشود.

استاندار تصریح کرد: ما جلوی ورود برنج داخلی از مازندران و برنج خارجی از سمت سایر استان‌ها را بسته ایم تا بازار تنظیم و خرید از کشاورزان انجام شود.

برداشت برنج

به گفته عباسی، هزینه تمام شده محصول برنج باید کاهش یابد و تحلیل وضعیت بازار برنج ایرانی هم از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ انجام شود، چرا باید مبنای کار از سال ۱۴۰۰ قرار داده شود. 

او همچنین گفت: در آن سال کشور با اختلالات و نوسانات ارزی مواجه بود و کسی قادر به خرید برنج ۱۵۰ هزار تومانی نبود، الان در ۱۴۰۲ همان برنج ۱۴۰۱ مبنای خرید قرار گرفته و برنج در بازار ۷۰ هزار تومان نرخ گذاری شده است.

تا پایان آبان در گمرکات برنج ترخیص نمی‌شود

محمد رضوانی فر، رئیس کل گمرک روز گذشته در نشستی خبری با اشاره به آمار واردات برنج گفت: از شامگاه ۳۱ تیر تا پایان آبان ماه با هدف حمایت از تولید داخل، امکان ترخیص برنج وجود ندارد.

او با بیان اینکه سال گذشته با هدف تنظیم بازار این محدودیت برداشته شده بود، افزود: با همین قانون در حال حاضر ۶۵ هزار تن برنج در گمرکات باقی مانده که تا آبان ماه امکان ترخیص تنها وجود ندارد.

محمد رضوانی فر، رئیس کل گمرک

رئیس کل گمرک تصریح کرد: مگر این که قانون جدیدی بیاید و ترخیص برنج را تسهیل کند. رضوانی فر همچنین گفت: در این شرایط باید توجه داشت که هند هم صادرات برنج را ممنوع کرده است.

برنجکاران برای برداشت محصول رغبتی ندارند

رسول فرخی میکال، نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی هم دیروز در تذکری خطاب به وزیر جهاد کشاورزی گفت: علیرغم وعده‌های خرید برنج، هیچ اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است.

رسول فرخی میکال، نماینده مجلس

او با بیان اینکه رغبتی برای برداشت محصول میان برنجکاران وجود ندارد، افزود: باید اقدامات لازم برای حل مشکلات کشاورزان انجام شود.

رسیدگی به وضعیت برنجکاران با جلوگیری از واردات برنج 

سیدکاظم دلخوش اباتری، نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی هم دیروز در تذکر شفاهی خود خطاب به دولت گفت: رسیدگی به وضعیت برنجکاران نیاز به جلوگیری از واردات برنج دارد.

او افزود: کشاورزان استان‌های شمالی تنها محصول برنج و بعد از آن چای را در اندازه کم دارند تا معیشت خود را تأمین کنند، اما هنوز برنج سال ۱۴۰۱ روی دست آنها مانده و کرم کرده و برنج ۱۴۰۲ هم آمده و نمی‌توانند آن را بفروشند. 

سیدکاظم دلخوش اباتری، نماینده مجلس

عضو مجمع نمایندگان گیلان تصریح کرد: موکلان ما در استان‌های شمالی به ما می‌گویند نمایندگان بی‌عرضه‌ای هستیم که نمی‌توانیم مشکل آنها را حل کنیم. به گفته دلخوش، باید جلوی واردات برنج گرفته شود و در این خصوص باید جلسه بگذارند چرا که نمی‌توان به یک بخش توجه کرد و بخش دیگر را نادیده گرفت.

او تصریح کرد: همکاران نماینده استان‌های شمالی تا هفته دیگر فرصت می‌دهند تا این موضوع تعیین تکلیف شود و در غیر این صورت همگی استعفا خواهیم داد.

لزوم بازنگری در واردات بیش از نیاز برنج

لزوم بازنگری در واردات بیش از نیاز برنج

در نشست علنی روز گذشته مجلس شورای اسلامی همچنین تذکر کتبی جبار کوچکی نژاد، نماینده مردم رشت و خمام به همراه ۱۶ نماینده دیگر به رئیس جمهور به این شرح قرائت شد؛ لزوم بازنگری در واردات بیش از نیاز برنج و حل مشکلات کشاورزان و کاهش قیمت برنج داخلی.

«شکفته غنچه مهتاب تو بهشت شالیزاران»

«شکفته غنچه مهتاب تو بهشت شالیزاران»

گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در ایران است و رتبه نخست را از لحاظ سطح زیر کشت و رتبه دوم را در تولید این محصول دارد و به همراه ۲ استان شمالی دیگر (مازندران و گلستان) نقشی بی بدیل در تولید برنج و حوزه تأمین مواد غذایی کشور دارد.

حمایت از کشاورزان و تولید کنندگان برنج در واقع حمایت از سبد امنیت غذایی و تأمین زنجیره غذایی جامعه است.

کاش مسئولان امر از اندک فرصت باقی مانده تا پایان برداشت برنج در سال «مهار تورم و رشد تولید»، برای جبران بی مهری‌ها به شالیکاران شمالی استفاده کنند و رغبت برنجکاری را به گیلان برگردانند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۱۳:۵۰ ۲۵ مرداد ۱۴۰۲
مرد حسابی برنج از ۵ هزارتومن در عرض سه سال شد۱۲۰ تومن پول کجا بود باید مزرعه های شالیزار مسطح بشود ماشین کارکنه قیمت بیاد پایین ۵۰۰۰چند برابر شد ۱۳۰ دیگه ت. سه سال ۷۰درصد اصافه شد احقوق کارگر اما برنج کم کم دو هزار درصد
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۱:۲۲ ۲۵ مرداد ۱۴۰۲
با سلام و احترام
عزیزانی که امسال از جهاد کشاورزی بذر برنج هاشمی یا همون شلتوک (برنج با پوست )خریدند !!! کیلویی چند؟؟؟ کیلویی ۶۰ ، ۷۰ تومان فروخته به کشاورز !!! این یعنی برنج سفید حداقل ۱۲۰ ، الان جهاد با شرکت طبیعت هماهنگ کرده که برنج سفید را از کشاورز ۶۰ تا ۶۴ بخره !!! من الان برنج سفید مرغوب را ۹۰ تومان در سایت دیوار آگهی کردم ! اصرار به گرانفروشی و احتکار هم نداریم!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۹ ۲۴ مرداد ۱۴۰۲
نوشدارو بعد مرگ سهراب
Iran (Islamic Republic of)
عبدی
۱۳:۵۰ ۲۴ مرداد ۱۴۰۲
آقا این مشکلات که همیشه باعث آزار ملت میشود فقط بخاطر مال اندوزی آقایان و آقا زاده هاست که بدون توجه به حال ملت تنها بخاطر روابط فامیلی و دسترسی به ارز دولتی و سود کلانی که در واردات برنج های تاریخ گذشته کشورهای دیگر هست اینکارها را انجام میدهند این آقایون می‌دونم نتیجه واردات برنج نابودی کشاورزی هست اما چون خودشان تابعیت کشورهای دیگر را دارند اصلا اهمیت نمی‌دهند والله هر کسی می‌دونه واردات پدر تولید کننده را در میآورد ولی ثروت بهتره گور بابا ی مردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۱ ۲۴ مرداد ۱۴۰۲
پارسال برای یک زمین ۱۵۰۰ متری شالیزار ۷۰۰۰۰۰ تومن پول آب از ما گرفتند پول کود دو برابر شده پول شخم دو برابر پول کارگر و۰۰۰ انصاف داشته باشید
Iran (Islamic Republic of)
اصغر شکوری
۱۲:۲۰ ۲۴ مرداد ۱۴۰۲
طمع باعث مانده برنج سال قبل شد توان خرید هم شرطه چرا قیمت برنج باکشورهای دیگه متفاوته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۵ ۲۴ مرداد ۱۴۰۲
با باید باید گفتن چیزی تا حالا درست نشده از این به بعدم نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۴ ۲۳ مرداد ۱۴۰۲
سلام ،به جز استانهای شمالی دشت مغان اردبیل ،زنجان ،شیراز،کرمانشاه،اصفهان،سیستان،وبلوچستان وسمت خوزستان واحتمالا جاهای دیگرهم باید باشدبرنج تولید میشودپس این مقداربرنج مقدارمصرف برنج کشورراتامین می کند پس نیازی نیست آقایان بخاطردرآمد زایی خودشان از کشوررهندوپاکستان برنج وارد کنند معلوم نیست برنج واقعا باشدبعدش زمینهای کشاورزی گیلان باتلاقی است چیز دیگری کشت نمیشود مردم گیلان مجبورند برنج بکارند وتک محصول هستند درآمددیگری ندارند وقتی پول سم وکودوکارگربرای کشاورز که درآمددیگری ندارد وهمه چیز گران شده چطوربرنج دست کشاورز باد کرده بعضیها باکمال بی وجدانی ذوق میکنند چه فکرمیکنید کشاورز باپول برنج پادشاهی می کند انصاف داشته باشید
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۸:۴۹ ۲۳ مرداد ۱۴۰۲
بعید میدانم دل و جرات داشته باشید اگر مشکل کشاورزان توی هفته آینده حل نشود نماینده های والامقام و چسبیده به قدرت استعفا دهند؟
United States of America
ناشناس
۱۷:۵۷ ۲۳ مرداد ۱۴۰۲
لطفا حرفهای چرت نزنید و نگید اگه برنج ایرانی گرونه کالاهای دیگه ارزون شده؟ قیمت خودرو و لوازم خانگی را هم بیارن پایین دیگه، خودرو دست دوم خارجی دراین دنیای پیشرفته آن هم باقیمت گزاف به مردم کشور ثروتمندی چون ایران غالب می‌کنند همه معترضین ساکتن، شما راضی هستید برنج پلاستیک هندی را بخورید اما برنج ارگانیک گیلان را نخورید ، اگه پول ندارند از کجا پول آورده زمین های شمالي را خریده ويا به‌ مسافرت میروند
Iran (Islamic Republic of)
شهرام
۱۷:۵۴ ۲۳ مرداد ۱۴۰۲
در این چند سال درحق همه مردم ظلم شده و همه با کاهش دستمزد مواجه شدند، همه ما طرفدارکشاورزانیم ،ولیکن در سال۱۴۰۰ بهترین برنج ۳۰هزار بود و در سال۱۴۰۲ با آنکه دلار دوبرابرشده بود انتظار داشتیم برنج هم بشه ۶۰ هزار تومان، ولی بی توجهی مسئولین باعث شد تا باقیمت ۱۳۰هزار تومان به دست مصرف کننده برسد. الان هم قیمت واقعی برنج ایرانی بایستی بین ۶۰ تا ۸۰هزارتومان باشه و نه بیشتر ولیکن دولت نیز باید کود و سایر محصولات کشاورزی را به نرخ عاقلانه ای در اختیار کشاورزان قرار بده تا این قشر زحمت کش دچار ضرر نشوند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۴ ۲۳ مرداد ۱۴۰۲
امسال که گذشت ، انشاا... سال بعد نمیکاریم‌تا همه برنج ارزون هندی پاکستانی بخورند . نوش جان .
وقتی قیمت کارگر ، سم ، کود ، آب ، بذر و... را نمیدانید و سختی کار کشت برنج را درک نمیکنید ، توضیح دادن بی خود است .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۶ ۲۳ مرداد ۱۴۰۲
کشاورز بیچاره با ریختن پول تو مزرعه اونحا رو اباد میکنه
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۴:۳۸ ۲۳ مرداد ۱۴۰۲
#صادرات به روسیه
و یا
#خرید تضمینی توسط دولتها

#صادرات به روسیه
و یا
#خرید تضمینی توسط دولتها

#صادرات به روسیه
و یا
#خرید تضمینی توسط دولتها

#صادرات به روسیه
و یا
#خرید تضمینی توسط دولتها

#صادرات به روسیه
و یا
#خرید تضمینی توسط دولتها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۳ ۲۳ مرداد ۱۴۰۲
ارزون تر کنید برادر چه خبره اینجا ما یک کسیه برنج ایرانی رو 1200تا 1300پول میدیم مجبوریم پاکستانی بخریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۲ ۲۳ مرداد ۱۴۰۲
برنج مرغوب کیلو 160و170هزار تومان خرید وفروش میشود مردم توان خرید ندارند
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۲۰:۳۹ ۲۳ مرداد ۱۴۰۲
دوست عزیزبیامن بهت بدم ۱۰۰هزارتومان توبفروش ۱۷۰هزارتومان محصول خودم هست دست تومیگرم باخودم میبرم سرکارخانه همنجابهت میدم
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۴:۰۱ ۲۳ مرداد ۱۴۰۲
پارسال که انبار می کردید بفکر فروش نیودین که گرون بشه الان گریه می کنید که چه قیمت رو بیارید پایین همش فروش میره
Iran (Islamic Republic of)
م.م
۰۷:۳۰ ۲۴ مرداد ۱۴۰۲
برنج کار هم مثل دامدار بشود ببینیم سال دیگه هم میتونند ارزان بخرند برنج نمیکاریم چون خرج ودخل همخوانی ندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۷ ۲۳ مرداد ۱۴۰۲
این گیلانی ها برنج سال قبل را به قیمت خون ...شون میدن معلومه باید رو دستشون باد کنه. ارزونتر بدید همین مسافران کلی برنج با خودشون میبرن خونشون رو دستتون هم باد نمیکنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۸ ۲۳ مرداد ۱۴۰۲
شما کالاهای دیگر را سه برابر قیمت پارسال میخری صداتون در نمیاد اگه یه روز توی شالیزار کارکنی خودت میفهمی دسترنج برنج گیلان باید چقدر باشه ضمنا کشاورز مگه بهش گود و آب مجانی میدن که توقع آرزو دارید اونام چند برابر قیمت می‌خرن انصاف هم خوب چیزیه
Iran (Islamic Republic of)
ربانی
۰۷:۰۴ ۲۵ مرداد ۱۴۰۲
واقعانکه
Iran (Islamic Republic of)
A
۱۲:۲۸ ۲۳ مرداد ۱۴۰۲
هزینه های کشاورزان نسبت به سال های قبل چندین و چند برابر شده و تمام اجناس و کالاها نیز افزایش قیمت داشتند و قطعا در این میان کشاورز توقع به حق دارد که قیمت محصولش افزایش پیدا نماید .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۱ ۲۳ مرداد ۱۴۰۲
توان خرید بیشتر مصرف کنندگان باقیمت حدود 60 هزارتومن هست و کشاورزان انتظار دارند مصرف کننده با قیمت بالای 100 هزار خرید کند و این باعث شده مصرف کننده خرید برنج پاکستانی مشابه ایرانی را که در قیمت 40 تا 60 هزار هست را جایگزین برنج داخلی کند قیمت و توقع برنج کاران بالا تر از توان مصرف کننده است باید کاهش یابد. خلاصه اینکه طمع را کنار بگذارند انصاف داشته باشند.هزینه تولید هر کیلو برنج حدود 30 تا35 هزار تومن است.
Iran (Islamic Republic of)
همایون تقوی زاده
۱۱:۴۷ ۲۳ مرداد ۱۴۰۲
چی میفهمی از برنج قمیت تمام شده ۷۰ هزار تومان است بیسواد جان باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۸ ۲۳ مرداد ۱۴۰۲
11:47وقتی نمی توانید محصولی باقیمت مناسب تولید کنید پس بهتراست تولید نکنیدومحصولات دیگری جایگزین کنید
Iran (Islamic Republic of)
اسماعیل
۱۳:۵۸ ۲۳ مرداد ۱۴۰۲
تا 5 سال آینده هیچ برنج ایرانی ای وجود نداره مگر شما بیای با ۳۰ هزارتومن برنج ایرانی تولید کنید ??
چیزی که کشاورزای شمال زیاد دارن زمین میتونن همه رو بفروشند بعنوان زمین مسکونی ببینم اونوقت امثال تو با خوردن برنجای اشغال هندی و پاکستانی سرطان میگیرید یا نه نوش جان
حداقل هزینه تولید هر کیلو برنج در بهترین حالت ۷۰ هزار تومن بماند که خود اون زمین چقدر ارزشش و ...
دست رو قران می‌ذارم هرگز حتی یک بار پاتو تو مزرعه برنج نذاشتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۸ ۲۳ مرداد ۱۴۰۲
اسماعیل آقا برنج بااین قیمت ها نخوریم بهتر است یعنی نمی توانیم بخریم وبخوریم فعلا خدا نان را از ما مردم ایران نگیرد تغییر کاربری زمین کشاورزی درتمام دنیا مجازات سنگینی درپی دارد دولت ها واتحا دیه ها اگر کسی تغییر کاربری دهد از زندگی دنیایی ساقطش می کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۴ ۲۴ مرداد ۱۴۰۲
برنج عنبر بو را کشاورزان در خوزستان ۶۵۰۰۰به مصرف کننده می دهند ، شمالی‌ها چرا گران‌فروشی می کنند دست از طمع وگرانفروشی بردارید
Iran (Islamic Republic of)
Sam
۱۰:۴۶ ۲۳ مرداد ۱۴۰۲
نمایندگان بی مصرف با حلوا حلوا گفتن دهن شیرین نمیشه ما کشاوزها تو این اوضاع آشفته بازار اقتصادی که از پارسال همه چی ۲تا ۳برابر شده اما برنج نصف قیمت پارسال شده در شرایط سختی هستیم کلی بدهی داریم و محصول پارسالمون هم هنوز باقی مانده اینهمه زحمت کشیدیم هزینه کردیم زندگی رو برای خودمون زهر کردیم که حداقل با فروش منصفانه محصولمون ماهم یه نفسی تازه کنیم و شرمنده زن و بچه نباشیم
Iran (Islamic Republic of)
اسماعیل
۱۳:۵۹ ۲۳ مرداد ۱۴۰۲
اگه زمین مال خودتون در صورت امکان قطعه بندی کنید بفروشید بیخیال کاشت برنج بشید یا درخت صنوبر بکارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۱ ۲۳ مرداد ۱۴۰۲
گرون میفروشند انتظار دارند مردم صف هم بکشند برای خرید! وقتی محصول روی دستتان مانده و دارد شپشک میزند چرا با بازار لجبازی میکنید؟ قیمت را متعادل کنید مردم توان خرید داشته باشند!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۸ ۲۳ مرداد ۱۴۰۲
تو هیچ میدونی کشاورز چقدر زحمت میکشه تا محصول و برداشت کنه. بعد تازه قیمت کارگر و کود موادای دیگه هم هست خب باید براش بصرفه یا نه. زندگی خیلی ها با همین فروش برنج داره میچرخه!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۳ ۲۳ مرداد ۱۴۰۲
گران میدن دیگه کسی توان خرید برنج ایرانی نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۰ ۲۳ مرداد ۱۴۰۲
شک ندارم تو دلالی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۲ ۲۳ مرداد ۱۴۰۲
جالبه برنج کارها خودشان برنج را مخلوط میکنند و میفروشند بعد میگن وارد نکنید برنج هاشما اصل دیگه وجود نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۶ ۲۳ مرداد ۱۴۰۲
احسنت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۵ ۲۳ مرداد ۱۴۰۲
تو این دانشگاه ها و بیمارستان ها مردم باید برنج هندی و پاکستانی و .... بخورند بعد برنج کشور انباشت بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۲ ۲۳ مرداد ۱۴۰۲
برنج هندی بو پهن میده چرا؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۸ ۲۳ مرداد ۱۴۰۲
والا ما میخوریم خیلی هم خوشمزه اس
برو چک کن ببین سرت کلاه نذاشته باشن چیز دیگه جاش داده باشن بهت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۲ ۲۳ مرداد ۱۴۰۲
شما پول داری برنج ایرانی میخوری از ما بی خبری ، ما که پول نداریم چیزی برامون مزه پهن نمیده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۸ ۲۳ مرداد ۱۴۰۲
برنج ایرانی را ارزان کنید تا برنج خارجی نخوریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۷ ۲۳ مرداد ۱۴۰۲
مثل سگ جان بدیم روی زمین بعد بدون اینکه برای ما سودی داشته باشه بدیم شما نوش جان کنید سال بعد از جیب بذارین برنج بکاریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۰ ۲۳ مرداد ۱۴۰۲
آقا مشکل واردات برنج نیست مشکل قیمت برنج داخلی هست که توان خرید نداریم والا همه دوست دارن برنج ایرانی بخورن ولی توان خرید نیست خارجی می‌خریم که ارزون باشه
Iran (Islamic Republic of)
م.م
۱۳:۲۰ ۲۳ مرداد ۱۴۰۲
کشاورزا و تولید کننده ها طمع میکنن گرون بفروشن از اونورم توی دستشون مونده
چه مردم بیرحمی شدیم که بخاطر پول هموطنمونو محروم میکنیم از برنج
تا ما به هم رحم نکنیم همین اش و همین کاسه اس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۷ ۲۳ مرداد ۱۴۰۲
تولید کنیم