مقابله پرقدرت‌تر با مافیای ساخت و ساز

سخنگوی شهرداری تهران گفت: شهرداری موظف است که جلوی ساخت‌وساز غیرقانونی را بگیرد و اگر هم ساخت‌وسازی انجام گرفت با مجوز قانونی آن را تخریب کند.

سخنگوی شهرداری تهران اظهار کرد: از دید مخاطب عام و مردم عزیزمان شاید این سؤال پیش بیاید که چرا خانه‌ها را خراب می‌کنید؟ بالاخره کسانی با پس‌اندازی که داشتند سقفی برای خود تهیه کرده‌اند.

وی گفت: اینجا ۲موضوع مطرح است؛ یکی حریم شهر‌ها بود که باید جلوی توسعه بی‌رویه شهرنشینی و ورود به طبیعت را بگیریم. شهرداری موظف است که جلوی ساخت‌وساز غیرقانونی را بگیرد و اگر هم ساخت‌وسازی انجام گرفت با مجوز قانونی آن را تخریب کند.

محمدخانی افزود: موضوع دیگر، طبقات غیرمجاز است. در طرح تفصیلی براساس ظرفیت تردد معابر و اصول ترافیکی و همین‌طور ظرفیت پارکینگ مجوز داده می‌شود.

وی گفت: متأسفانه این تخلف ساختمانی جرم‌انگاری نشده است و مجازات کیفری ندارد؛ به این معنا که سازنده در هر نقطه‌ای که بخواهد خلاف قانون، ساختمانی را بنا می‌کند یا تعداد طبقات آن را افزایش می‌دهد. شهرداری حکم قضایی می‌گیرد و آن را تخریب می‌کند، ولی سازنده از روز بعد باز هم به خلاف خود در جای دیگری ادامه می‌دهد.

سخنگوی شهرداری تهران تاکید کرد: مسئله دیگر خطرناک بودن فرایند تخریب است. شهرداری و نهاد‌های قانونی باید مسئولیت عواقب تخلف را هم بپذیرند. مهم‌ترین خواسته ۱۸شهردار از روسای ۳‌قوه این است که چنین مشکلاتی یک‌بار برای همیشه حل شود. در اینجا نیاز به ۲راهکار قانونی داریم؛ اولا مجازات کیفری برای تخلفات ساخت‌وساز دیده شود و ثانیا تبعات حقوقی و خسارات مادی و انسانی تخریب هم برعهده خود متخلف باشد.

وی ادامه داد: شهرداری‌ها نمی‌خواهند از تکلیف قانونی خودشان شانه خالی کنند. در همان منطقه دوباره تخریب خواهیم داشت و قلع و قمع ساخت و ساز‌های غیرمجاز را به‌صورت قانونی انجام خواهیم داد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار