وزیر امور خارجه:

امیدواریم ایران بتواند به عضویت بریکس دربیاید

امیرعبداللهیان با بیان اینکه امیدواریم ایران بتواند به عضویت بریکس دربیاید، گفت: آماده همکاری کامل با آفریقای جنوبی در زمینه‌های مختلف هستیم.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان امروز (پنجشنبه ۱۹) مرداد در پانزدهمین نشست کمیسیون همکاری‌های ایران و آفریقای جنوبی طی سخنانی ضمن ابراز خرسندی از حضور در این نشست گفت: ایران آماده همکاری کامل با آفریقای جنوبی در زمینه‌های مختلف از جمله در حوزه‌های علمی و تکنولوژی و تبادل همکاری‌ها در حوزه‌های انرژی و ... است.

وزیر خارجه همچنین نسبت به عضویت ایران در گروه بریکس ابراز امیدواری کرد. 

در جنگ اوکراین در کنار هیچ یک از طرفین برای تداوم جنگ نبوده و نیستیم

وزیر خارجه در ادامه و در پاسخ به سؤال خبرنگاری گفت: در گفتگو‌ها با وزیر خارجه آفریقای جنوبی مواضع خود را درباره جنگ در اوکراین بیان کردیم. ما در جنگ اوکراین در کنار هیچ یک از طرفین برای تداوم جنگ نبوده و نیستیم. جنگ اوکراین را راه‌حل نمی‌دانیم و طرفین باید برای رسیدن به راه‌حل سیاسی تلاش کنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی بیان کرد: اتهام بی اساس کاربرد پهپاد‌های ایرانی در جنگ علیه اوکراین کاملا نادرست است. بار‌ها با وزیر خارجه اوکراین گفتگو کردم و حتی توافق کردیم نظامیان دو کشور دیداری را با یکدیگر داشته باشند. هدف ما از آن دیدار به دست آوردن اسناد ادعایی اوکراین و برخی کشور‌های غربی برای کاربرد پهپاد ایرانی در اوکراین بود. هیأت اوکراینی و ایرانی در سطح نظامی حدود هفت ماه پیش در عمان با هم گفتگو کردند و هیچ مدرک معتبری به هیأت نظامی ایران از سوی هیأت نظامی اوکراین ارائه نشد.

وی گفت: ما از طرف اوکراینی خواستیم اسناد معتبرشان را در این رابطه ارائه دهند. ضمن اینکه مقامات روسیه به ما اطمینان داده‌اند که در چارچوب همکاری‌های دفاعی موجود و قدیمی بین ایران و روسیه هیچگاه از تجهیزات ایرانی در جنگ علیه اوکراین استفاده نکرده و نخواهند کرد. 

ایران همچنان متعهدترین و پایدارترین طرف برجامی

امیرعبداللهیان در خصوص برجام نیز بیان کرد: در موضوع برجام اگر طرف‌های مقابل از اراده لازم برای بازگشت به تعهداتشان برخوردار باشند، ایران همچنان متعهدترین و پایدارترین طرف برجامی برای انجام تعهداتش است. ما هیچگاه از مسیر دیپلماسی و گفتگو فاصله نگرفتیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: پیام‌های غیرمستقیمی بین ایران و آمریکا از طریق برخی واسطه‌ها تبادل می‌شود. همواره اعلام کرده‌ایم چنانچه در طرف مقابل اراده‌ای وجود داشته باشد، ایران از هرگونه ابتکار برای بازگشت همه طرف‌ها به تعهدات خود استقبال می‌کند.

نگاه ما به عضویت در بریکس نگاه به تقویت چندجانبه گرایی است

خبرنگاری از امیرعبداللهیان پرسید هدف شما از عضویت در بریکس چیست؟، گفت: نگاه ما به عضویت در بریکس نگاه به تقویت چندجانبه گرایی است. ترکیه، عربستان، امارات و اندونزی و بسیاری از کشور‌هایی که علاقه‌مندی خودشان را به همراه ایران برای عضویت در ائتلاف بریکس اعلام کرده‌اند، دوستان جمهوری اسلامی ایران هستند.

وی گفت: ما از عضویت کشور‌های مختلف با هدف نیرومندسازی هر چه بیشتر بریکس استقبال می‌کنیم. آقای رئیسی در پاسخ به دعوت همتای خود در روز‌های آینده به آفریقای جنوبی سفر و مواضع ایران در خصوص بریکس را در این اجلاس به روشنی بیان خواهد کرد.

نقشه راه پیش روی دو کشور

 وزیر خارجه اضافه کرد: در نشست جاری کمیسیون مشترک ایران و آفریقای جنوبی، هیأت‌های مشترک از وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و نهاد‌های بخش دولتی و خصوصی دو کشور به مدت دو روز گفتگو‌های مهم و نتیجه بخش داشتند. این گفتگو‌ها به عنوان بخشی از توافقات جدید و نقشه راه همکاری‌های دو کشور قلمداد می‌شود. در عین حال در چارچوب این نشست هیأت‌های مشترکی در ذیل کمیسیون مشترک دو کشور در خصوص آماده سازی اسنادی برای امضا در جریان سفر آینده آقای رئیسی به آفریقای جنوبی گفتگو و توافق کردند.

امیرعبداللهیان بیان کرد: ما در مقابل خود نقشه راهی را داریم که در چارچوب آن بتوانیم همکاری‌های دو کشور را در تمامی زمینه‌ها بدون محدودیت و بیش از پیش گسترش دهیم.

وزیر خارجه اظهار کرد: به رغم تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، معتقدیم که در چارچوب حقوق بین‌الملل همواره فرصت‌های متنوعی فراروی دو کشور برای احیای روابط پیشین و گسترش روابط موجود قرار دارد.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۸
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۱۲:۳۲ ۲۰ مرداد ۱۴۰۲
امیدوار باش
امید خوب است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۵ ۱۹ مرداد ۱۴۰۲
انشاءال....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۱ ۱۹ مرداد ۱۴۰۲
انشاءالله زودتر عضو بریکس شویم
Iran (Islamic Republic of)
روز خبرنگار مبارک
۲۰:۴۲ ۱۹ مرداد ۱۴۰۲
ارسال دعوتنامه و درخواست تکمیل وجه توسط ایران خودرو به منزله آماده بودن خودرو جهت تحویل است. چرا وقتی که شرکت بعد از ۳ ماه نتوانسته به تعهد خود که تحویل خودرو حداکثر ظرف مدت ۴۵ روز بوده عمل نماید دعوتنامه تکمیل وجه ارسال نموده است؟ چرا به سود مشارکت قانونی و سود تاخیر عمل نمی نماید ؟ آیا قرار نیست دستگاه متولی به ایفای تعهدات شرکت فشار بیاورد؟ خودرو تارا با شعار خودرویی کاملاً ملی عرضه شد پس علت تاخیر چند ماهه تحویل این خودرو چیست ؟ چرا به اعتماد عمومی خدشه و به عصبانیت جامعه دامن زده می شود؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۸ ۱۹ مرداد ۱۴۰۲
کارهایی که این دولت داره انجام میده برای دولت قبل آرزو بود مخصوصا افساد طلبان
Iran (Islamic Republic of)
حسینی
۱۹:۲۱ ۱۹ مرداد ۱۴۰۲
میتونستین با کمک نکردن به روسیه توی جنگ و کمک به اوکراین، تحریم ها رو کم کنین
ولی بجاش دارین میگردین که با ترینیداد و توباگو ارتباط تجاری برقرار کنین
Iran (Islamic Republic of)
عدم تحویل تارا دستی ۳۱ خرداد .پیش فروش ۱۴۰۱
۱۷:۲۸ ۱۹ مرداد ۱۴۰۲
ارسال دعوتنامه و درخواست تکمیل وجه توسط ایران خودرو به منزله آماده بودن خودرو جهت تحویل است. چرا وقتی که شرکت بعد از ۳ ماه نتوانسته به تعهد خود که تحویل خودرو حداکثر ظرف مدت ۴۵ روز بوده عمل نماید دعوتنامه تکمیل وجه ارسال نموده است؟ چرا به سود مشارکت قانونی و سود تاخیر عمل نمی نماید ؟ آیا قرار نیست دستگاه متولی به ایفای تعهدات شرکت فشار بیاورد؟ خودرو تارا با شعار خودرویی کاملاً ملی عرضه شد پس علت تاخیر چند ماهه تحویل این خودرو چیست ؟ چرا به اعتماد عمومی خدشه و به عصبانیت جامعه دامن زده می شود؟ تارا دستی تحویل ۳۱ خرداد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۶ ۱۹ مرداد ۱۴۰۲
انموقع اگر ایران عضو رسمی بریکس شود
سازمان Brics میشود سازمانIbrics یا سازمان Bricsi
Iran (Islamic Republic of)
Zagrosian
۱۶:۴۴ ۱۹ مرداد ۱۴۰۲
عضویت رسمی ایران در بریکس به توان این سازمان جهانی و مقابله با جهان تک قطبی می افزاید
ایران از ظرفیتهای بسیاری برای عضو رسمی شدن دارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۳ ۱۹ مرداد ۱۴۰۲
بدون عضویت در FATF عضویت در سایر سازمانها بیفایده است
Iran (Islamic Republic of)
M
۱۵:۱۸ ۱۹ مرداد ۱۴۰۲
آفتابه لگن هفت دست شام و ناهار هیچی.شانگهای و بریکس و .... اما اقتصاد داغون
Iran (Islamic Republic of)
فلفل
۱۴:۵۹ ۱۹ مرداد ۱۴۰۲
عضو پیمان شانگهای شدیم. گوشت کیلویی ۳۶۰ بود .شد کیلویی ۴۸۰!!!!
عضو بریکس شویم ، می‌شود کیلویی یک میلیون تومان ؟؟؟؟!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
مهدی.ک
۱۴:۵۲ ۱۹ مرداد ۱۴۰۲
آخه آفریقای جنوبی!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
کمیل
۱۴:۴۳ ۱۹ مرداد ۱۴۰۲
به عضویت ناتو هم در بیایم تا شماها هستید وضع همینه که هست .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۳ ۱۹ مرداد ۱۴۰۲
آماده همکاری در حوزه های مداحی مذهبی محرم سینه زنی و ...هستیمخیلب شانگهایی برای مردم نون شد حالا نوبت اینه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۰ ۱۹ مرداد ۱۴۰۲
عضویت در این همه نهاد و گروه به چه دردی میخوره؟فقط هر سال چند صد میلیون دلار حق عضویت پرداخت میشه وگرنه سودی ندارن

سه نهاد مهمه
ناتو.سازمان تجارت جهانی.شورای امنیت
مابقیش مفت خور خونه اس.فقط پول مفت میگیرن.
اکو و عدم تعهد و شانگهای و سازمان کنفرلنس اسلامی و ان‌پی تی و صندوق بین المللی پول و یونسکو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۷ ۱۹ مرداد ۱۴۰۲
عضو هر سازمانی هم که بشوید با بودن مدیرانی چون شما یک ملت دو نخواهد شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۲ ۱۹ مرداد ۱۴۰۲
قدرت نظامی گول زننده است. روس‌ها فریب قدرت نظامی خودشان را خوردند. فکر می‌کردند در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌توانند اوکراین را اشغال کنند اما الان یکسال است که در اوکراین گیر کرده اند الان بحران‌های داخلی روسیه برای روس‌ها از جنگ اوکراین مهم تر شده است. روس ها برای این که ما شریک تحریم هایشان شویم، ما را در سازمان ملل و شورای امنیت نابود کردند. روس ها ما را با پهپادها به بحران اوکراین کشاندند.آیا ملت ایران باید هزینه‌های روسیه را بپردازد؟ اوکراین کجا مسئله ما بود؟ ما که روابط بسیار خوبی با اوکراین داشتیم.ما با ناتو چه کار داشتیم که الان در بیانیه‌های ناتو به عنوان کشوری که در حوزه‌ها و کشورهای متحد ناتو اخلال ایجاد می‌کنیم مطرح می شویم. ما که هیچ وقت با ناتو مشکلی نداشتیم. حالا بخاطر روسیه ما باید با همه بجنگیم؟
می گویند ناتو دارد گسترش پیدا می‌کند! مگر ما تازه با ناتو هم مرز شده ایم؟ از قبل از انقلاب بزرگترین پایگاه نظامی ناتو در ترکیه هم مرز ما است. ناگهان ناتو شد مسئله ما؟ گسترش ناتو به سمت روس‌هاست! ما باید از روسیه دفاع کنیم؟ مگر روس‌ها از ما دفاع می‌کنند؟در طول تاریخ معاصر ایران هر چه بدبختی و فلاکت بر سر این کشور باریده از قبل روسیه بوده است.
کدام یکی از کشورهای جهان به غیر از روسیه پایتخت کشور ما را اشغال کرده است؟ ما دوباره سراغ روس‌ها رفته ایم. بعد وسط این غوغا به جای حل این همه مشکل به آفریقا سفر می‌کنیم.
آخرین اخبار