جزئیات سوگواره «رستخیز عام» اعلام شد

سوگواره «رستخیز عام» در بخش‌های مختلف هنری از ۲۰ تا ۲۷ مرداد در مجموعه حوزه هنری انقلاب اسلامی از ساعت ۱۸:۰۰ تا ۲۲:۰۰ برنامه دارند.  

 نشست خبری رویداد هنری «رستخیز عام» با هدف ادای دین هنرمندان به اباعبدالله الحسین (ع) در حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار شد. 

در این نشست علی فروزانفر، معاون هنری و دبیر سوگواره «رستخیز عام» درباره برنامه‌ها و اهداف این رویداد گفت: امسال هنرمندان در مجموعه حوزه هنری در حال برنامه‌ریزی برای اجرا هستند. بخش‌های مختلف هنری به مدت هشت شب از ۲۰ تا ۲۷ مرداد در مجموعه حوزه هنری انقلاب اسلامی از ساعت ۱۸:۰۰ تا ۲۲:۰۰ برنامه دارند. 

فروزانفر ادامه داد: بخش‌های مختلف حوزه هنری از جمله آفرینش‌های ادبی، هنر‌های تجسمی، هنر‌های نمایشی، انتشارات سوره مهر، مرکز معماری اسلامی، مرکز دفتر طنز حوزه هنری و ... درگیر این رویداد هنرمندانه هستند. 

کوروش زارعی، مدیر مرکز هنر‌های نمایشی حوزه هنری درباره وجهه نمایشی «رستخیز عام» برای مخاطبان گفت: تماشاگر از بدو ورود با گالری ابوالفضل عالی مواجه خواهد شد. ما نمایشگاهی از ادوات و نسخه‌های تعزیه از دوران صفویه تا الان داریم. از طرفی، از استان‌های ایلام، بوشهر، مازندران و هرمزگان شاهد آیین‌های موسیقایی نمایشی این استان‌ها خواهیم بود. 

زارعی ادامه داد: بعد تماشاگران به سمت تماشاخانه مهر هدایت می‌شوند. در آنجا ابتدا رادیو تئاتر عاشورایی می‌بینند و بعد از آن نمایش عروسکی «قهرمان کوچک» با موضوع حضرت علی اصغر (ع) برگزار می‌شود. این نمایش به مدت ۲۰ شب در تماشاخانه مهر اجرا خواهد شد. 

مدیر مرکز هنر‌های نمایشی حوزه هنری با بیان اینکه نسخه عربی نمایش عروسکی «قهرمان کوچک» را تنظیم کردیم، که بتوانیم در کشور عراق در پیاده‌روی اربعین در همایش بین‌المللی تئاتر «روایت راهیان» برای کودکان و نوجوانان عرب‌زبان اجرا کنیم، بیان کرد: چند سال است خلا نبود نمایش عروسکی را در تئاتر بین‌المللی اربعین احساس کردیم. سال گذشته مخاطبان کودک و نوجوان زیادی داشتیم، که برنامه‌ای برای آن‌ها تدارک ندیده بودیم. هنرمندان تئاتر آیینی کشور دو روز در نجف، چهار روز در مسیر پیاده‌روی و دو روز در کربلا به ادای دین و نذر فرهنگی می‌پردازند.

به گفته وی، هرشب در رواق شهادت حوزه هنری مجلس تعزیه با بهترین‌های تعزیه ایران خواهیم داشت. سعی کردیم ستارگان تعزیه کشور را از استان‌های اصفهان، مرکزی، تهران، بوشهر و گلچین کنیم. نزدیک به ۶۰ نفر از بهترین‌های تعزیه ایران اجرای برنامه خواهند داشت. از ایلام آیین عاشورایی چَمَر، از بوشهر آیین سنج و دمام‌زنی، از مازندران آیین کَرب‌زنی، از هرمزگان مراسم علم‌گردانی و گهواره‌خوانی و ... خواهیم داشت. بعد از اجرای آیین‌های عاشورایی به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه اجرای تعزیه شروع می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار