خشکسالی باعث شوری آب در مه ولات خراسان رضوی شد

مدیر آب منطقه ای تربت حیدریه تایید کرد در نتیجه تشدید خشکسالی واستفاده بیش ازحد منابع زیرزمینی مَه وِلات،آب این منطقه از خراسان رضوی به شوری گراییده است.

مهدی طلعتی اظهار کرد: تشدید خشکسالی بویژه طی ۲ سال اخیر باعث افت منابع آبی در خراسان رضوی شد و این معضل در جنوب استان تاثیر خود را بیشتر نشان داده است.

وی گفت: در دشت مه ولات واقع در جنوب خراسان رضوی حدود ۴۰۰ حلقه چاه با میانگین عمق ۱۵۰ متر وجود دارد که باوجود محدودیت‌های ایجاد شده حجم زیادی از سفره‌های زیرزمینی خراسان رضوی را استحصال و به مصرف کشاورزی می‌رساند.

وی افزود: باوجود همکاری کشاورزان مه ولات با شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی و محدودیت‌های ایجاد شده از طریق خاموشی برق چاه‌های کشاورزی؛ بازهم مصرف آب بیشتر از ذخیره حاصل از بارندگی است.

مدیر آب منطقه‌ای تربت حیدریه با تصریح بر اینکه "تخلیه" منابع آبی خراسان رضوی بیشتر از "تغذیه" آن است، اظهار کرد: پایین رفتن سطح منابع زیرزمینی در مه ولات باعث حمله جبهه آب شور از دشت "عمرانی" و "بجستان" به سمت مه ولات شده است و در نتیجه طعم و کیفیت این ماده حیاتی افت قابل ملاحظه‌ای را در سطح منطقه نشان می‌دهد.

طلعتی گفت: شور شدن آب برخی چاه‌های کشاورزی مه ولات حتی در حد کم؛ هشدار نسبت به صرفه جویی بیشتر و حفظ منابع برای نسل آینده است که باید مورد توجه همگان قرار گیرد.

وی تصریح کرد: ادامه این روند می‌تواند حتی خاک زمین‌هایی که از این آب استفاده می‌کنند را هم شور کند؛ موضوعی که حیات و زیست بوم خراسان رضوی را از اساس تهدید خواهد کرد.

وی اضافه کرد: اگرچه طی سال‌های اخیر کشاورزان خراسان رضوی از جمله در مه ولات به کشت محصولات کم آب طلب و مکانیزه کردن توزیع منابع آبی روی آورده اند، ولی با در نظر گرفتن تشدید خشکسالی؛ ضرورت دارد بحث صرفه جویی و مدیریت مصرف بطور مضاعف در دستور کار قرار گیرد.

شرکت آب منطقه‌ای تربت حیدریه نظارت و مدیریت بر منابع آبی چند شهرستان مرکزی، جنوبی و مرزی خراسان رضوی را بر عهده دارد.

شهرستان مه ولات به مرکزیت فیض آباد در ۲۰۷ کیلومتری جنوب مشهد حدود ۵۶ هزار نفر جمعیت دارد که درآمد ۹۰ درصد آن‌ها وابسته به کشاورزی است.

زعفران، پسته و انار سه محصولی است که بصورت انبوه در مه ولات تولید می‌شود، اما تشدید خشکسالی باعث شده است کشاورزان شهرستان از کشت و پرورش انار و زعفران عقب نشینی کنند.

این در حالیست که زعفران محصول کم آب طلبی است با این وجود کشاورزان مه ولات ترجیح می‌دهند به جای آن پسته بکارند تا صرفه جویی آب بیشتری داشته باشند.

مه ولات بالاترین سطح زیر کشت پسته استان خراسان رضوی را در اختیار دارد و قطب تولید این محصول در سطح کشور است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.