ترکیه: مسیر لاچین قلمرو آذربایجان است

وزیرخارجه ترکیه اتخاذ تدابیر در جاده لاچین را بخشی از حقوق حاکمیتی جمهوری آذربایجان دانست.

«هاکان فیدان» وزیر امور خارجه ترکیه، امروز (دوشنبه) در یک کنفرانس خبری با «جیحون بایراموف» همتای آذربایجانی خود در آنکارا، گفت: «جاده لاچین، تنها مسیر زمینی که ارمنستان به قره باغ دسترسی دارد، قلمرو آذربایجان است و باکو می‌تواند هر اقدامی در این زمینه انجام دهد. اتخاذ تدابیر نیز یکی از بزرگترین حقوق حاکمیتی باکو است.»

فیدان همچنین با بیان آنکه انتقال پزشکی نیز امکان پذیر است، گفت: «مسیر‌های دیگری نیز که برای حمل و نقل گسترده مواد مناسب است، اختصاص داده شده است. وقتی به همه این ارزیابی‌ها نگاه می‌کنیم، فکر می‌کنیم انتقاد از آذربایجان در این زمینه توجیهی ندارد.»

جمهوری آذربایجان از کشور‌ها و سازمان‌های بین‌المللی که اظهارات ضد آذربایجانی کرده‌اند خواسته است تا به حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور احترام بگذارند، به ویژه در مورد تحولات قره باغ و جاده لاچین.

علیرغم مذاکرات جاری در مورد توافق صلح، تنش‌ها بین باکو و ایروان در ماه‌های اخیر در مورد جاده لاچین و همچنین ایجاد یک پاسگاه مرزی توسط آذربایجان در این جاده افزایش یافته است. فیدان گفت که «بسیار مهم» است که مذاکرات صلح بین آذربایجان و ارمنستان به نتیجه برسد و با بیان اینکه باید به زودی قرارداد‌های بین ارمنستان و آذربایجان امضا شود، افزود: «این فرصت بزرگی برای سایر کشور‌های منطقه است.»

فیدان همچنین درباره مسیر زمینی کریدور «زنگزور» در جنوب قفقاز گفت که افتتاح آن «حیاتی» است و «راه رسیدن به ثبات منطقه‌ای از طریق توافقنامه صلح فراگیر است. برای این منظور افتتاح کریدور زنگزور از اهمیت بالایی برخوردار است.»

منطقه زنگزور در اصل بخشی از آذربایجان بود و شوروی در دهه ۱۹۲۰ آن را به ارمنستان داد و آذربایجان را از مسیر مستقیم زمینی به منطقه نخجوان محروم کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۴:۳۷ ۱۰ مرداد ۱۴۰۲
ایران پهلوانی است که در قید زنجیر ها نیست حتی اگر ناتو بخواهد
کمربندی به دور ایران بکشد
Iran (Islamic Republic of)
موسوی
۰۹:۵۴ ۱۰ مرداد ۱۴۰۲
بله این اراده ترکیه و ناتو و اسرائیل و انگلیس بود که جنگ شد و باکو قسمت های بیشتری از قره باغ را اشغال کرد وگرنه قره باغ مال ارامنه است و اصلا تا 100 سال پیش کشوری بنام آذربایجان وجود نداشت همچنین ترکیه قسمت مرکزی اش تا نزدیکی استانبول جزو کشور ترکیه است نه استانبول و نه از دریاچه وان بنام آناتولی تمام اینها نقشه برای محاصره ایران است حالا هی شوخی بگیرید اصلا به قول ویکتور هوگو هر جا ویرانه ای دیدی مطمئن باش از آنجا ترک عثمانی گذشته است/
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۱ ۱۱ مرداد ۱۴۰۲
ارمنی هستی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۲ ۰۹ مرداد ۱۴۰۲
این جمله(منطقه زنگزور در اصل بخشی از آذربایجان بود و شوروی در دهه ۱۹۲۰ آن را به ارمنستان داد و آذربایجان را از مسیر مستقیم زمینی به منطقه نخجوان محروم کرد) کاملاً از ریشه اشتباه گفته. باید میگفت این دو کشور در اصل بخشی از خاک ایران بوده که شوروی مردم این دو کشور را از خاک مادری محروم کرده!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۸ ۰۹ مرداد ۱۴۰۲
همه جای ارمنستان جعلی از آب در اومد....قره باغ زنگه زور
France
آرش
۱۱:۵۵ ۱۳ مرداد ۱۴۰۲
جعلی جمهوری آذربایجان با پان تورکهای احمق و بی وزن و بیسواد هستند
خواجه نصیر الدین طوسی
نظامی گنجوی
چوگان
رقص چچنی و قزاقی به اسم رقص لزگی آذربایجانی
....همه چیزشون جعلی است و خودشان هم اشغالگر مناطق خودمختار هستند
طرفدارانشان منافق و بی هویت و بی وطن هستند
صدام علی اف ایران و ارمنستان را دشمن می‌داند
صدام حسین ایران و کویت را دشمن می‌دانست
این پان تورک است
اون پان عرب بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۸ ۰۹ مرداد ۱۴۰۲
همه جای ارمنستان جعلی از آب در اومد....قره باغ زنگه زور
آخرین اخبار