فرانسه نیجر را با واکنش سریع تهدید کرد

ریاست جمهوری فرانسه اعلام کرد که هر گونه حمله به اتباع فرانسوی در نیجر واکنش شدید فرانسه را به همراه خواهد داشت.

به دنبال کودتای نظامی هفته گذشته در نیجر، اعتراضاتی مقابل سفارت فرانسه در این کشور برگزار شد و در واکنش به آن دولت فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرد که هر گونه حمله به اتباع یا منافع فرانسوی در نیجر واکنش شدید فوری فرانسه را به همراه خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دولت فرانسه در بخشی از بیانیه خود نوشت: «امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، هیچ حمله‌ای علیه فرانسه و منافع آن را تحمل نخواهد کرد و به حملات علیه دیپلمات‌ها، نیرو‌های مسلح یا شرکت‌های فرانسوی پاسخ خواهد داد.»

مکرون در چند ساعت گذشته با «محمد بازوم» رئیس جمهور نیجر و «ماهامادو ایسوفو» رئیس‌جمهور سابق نیجر، صحبت کرده و در بیانیه دولت فرانسه آمده است که هر دوی آن‌ها کودتا را محکوم کرده و خواهان آرامش هستند.

فرانسه روز شنبه اعلام کرد که تمام کمک‌های توسعه‌ای به نیجر را قطع می‌کند و خواستار بازگشت محمد بازوم است. نیجر یکی از شرکای امنیتی قدرت مستعمره سابق فرانسه و آمریکا بوده است که از آن به عنوان پایگاهی برای مبارزه با شورشیان در غرب و مرکز آفریقا در منطقه ساحل وسیع‌تر استفاده کرده‌اند.

پنج شنبه صد‌ها نفر از مردم نیجر در حمایت از آن‌ها در برابر مجمع ملی تظاهرات کردند. برخی از آن‌ها محمد بازوم را که خود را به فرانسه، قدرت استعماری سابق بسیار نزدیک و آن را شریک ممتاز نیجر در ساحل تلقی می‌کند، گرامی داشتند.

هم اکنون کودتاچیان علیه هر گونه مداخله خارجی هشدار داده و به مردان سیاسی کشور حمله کرده‌اند. امروز (یک‌شنبه) «ژنرال عبدالرحمان شیانی» فرمانده کودتاچیان نیجر، در شبکه تلویزیون ملی این کشور به طور رسمی به دست گرفتن قدرت را در این کشور اعلام و خود را به عنوان رئیس شورای حفظ میهن معرفی کرد. 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ایرانیومU-238.03
۲۳:۲۰ ۰۸ مرداد ۱۴۰۲
فرانسه دست از سر کشورهای افریقا بر دارد و به مشکلات کشور منحله خودش رسیدگی کند. این همه بمب اتمی را فرانسه از افریقا بدست آورده و بس است دیگر.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۳ ۰۸ مرداد ۱۴۰۲
فرانسه بای بای
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۰ ۰۸ مرداد ۱۴۰۲
زودتر اتباعت را بکش بیرون ای غارتگر افریقا
آخرین اخبار