عاشورا فرهنگ غنی مملو از الگوهای ماندگار است

عاشورا یک فرهنگ غنی است و هر مسلمانی باید از نهضت عاشورا الگو بگیرد و آن را سرلوحه زندگی خود قرار دهد.

 عاشورا یک فرهنگ و یک مکتب است که در اسلام از جایگاه والایی برخوردار است و الگو و شاخصه‌هایی که فرهنگ عاشورا برای سبک زندگی مسلمانان ارائه کرده یک میراث قوی و غنی است.

امام حسین (ع) با نهضت عاشورایی خود درس‌های زیادی به مسلمانان جهان داد که از بزرگ‌ترین این درس‌ها می‌توان به ایثار و گذشت، فداکاری، استقامت و وفاداری یادکرد.

عاشورا یک مکتب و یک بینش برای آموختن درس ظلم‌ستیزی، عدالت‌محوری و عزت‌نفس است و فرهنگ غنی و ماندگار آن، همواره زنده و پویا خواهد ماند.
قیام امام حسین (ع)، مبدأ تحولی عظیمی گردید که آثار آن همواره در تمام ابعاد تاریخ اسلام، تشیع و زندگی آزادگان جهان ماندگار است.

عاشورا به یک فرهنگ بین‌المللی تبدیل شده است

کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه محرم کارکردهای مهم و مختلفی به‌ویژه در بخش فرهنگ و ارتقای معنوی جامعه دارد بیان کرد: یکی از این کارکردهای مهم بیانیه گام دوم انقلاب و تأکید بر سبک زندگی اسلامی و ایرانی است که از سوی رهبر معظم انقلاب به ما رهنمون شده و باید به‌عنوان نقشه راه نظام و انقلاب به آن توجه کنیم و برای پیاده‌سازی این توصیه‌ها برنامه داشته باشیم.
 
حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد محمودی تصریح کرد: امروز عاشورا به یک فرهنگ بین‌المللی تبدیل شده است و دفاع از آرمان‌ها، حقوق و همچنین ایستادگی در مقابل ظلم و ستم جزو شاخص‌ها و معیارهای فرهنگ عاشورایی هست که هر ملت آزاده‌ای آن را تحسین و به آن توجه دارد.
 
محمودی با بیان اینکه محرم جلوه‌ای از وحدت شیعه و سنی است اظهار کرد: همه مسلمانان چه شیعه و چه سنی در غم ازدست‌دادن اباعبدالله الحسین (ع) سوگوار بوده و در این ماه به انواع مختلف به عزاداری می‌پردازند.
 
وی با اشاره به اینکه حماسه امام حسین (ع) چهره اسلام واقعی را به مردم نشان داد خاطرنشان کرد: در آن شرایطی که بنی‌امیه تلاش داشت با تبلیغات مسموم خود و با نیرنگ و فریب اسلام را از درون خالی کند، امام حسین (ع) اسلام را از نابودی نجات داد و تمام ابعاد اسلام واقعی را در عمل برای جهانیان به نمایش گذاشت.
 
این کارشناس دین غیرت دینی، ایثار، شهادت، شجاعت، صبر، ایستادگی و مقاومت را از جمله درس‌های قیام امام حسین (ع) عنوان کرد و گفت: عاشورا بزرگ‌ترین دانشگاه فطرت و انسانیت است.
 
وی ادامه داد: شخصیت‌های کربلا برای همه سنین مختلف حرف برای گفتن دارند؛ از علی‌اصغر (ع) طفل شش‌ماهه تا حضرت زینب کبری اسطوره صبر و مقاومت کامل‌ترین الگو برای تک‌تک افراد هستند.
 
این پژوهشگر دین تصریح کرد: هر قطره از خون پاک شهدای دشت کربلا حسینیه‌ای در عالم پایه‌گذاری کرد که حقیقت اسلام را در جهان ابلاغ و آزادی‌خواهان جهان را بیدار می‌کند.
 
محمودی با بیان اینکه ایستادگی امام حسین (ع) بزرگ‌ترین الگو برای پایبند بودن به حق است افزود: فرهنگ شهادت‌طلبی در منطق عاشورا یعنی فرهنگ آزادی، استقلال و فرهنگ عزت برای اینکه آزادانه و سرفرازانه زندگی کرد.

برچسب ها: ماه محرم ، عاشورا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار