احیای ۵۷ واحد صنعتی راکد در استان قزوین

معاون امور صنایع سازمان صمت استان قزوین گفت: در سال گذشته با احیای ۵۷ واحد صنعتی، برای ۳۰۰ نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد شد.

 استان قزوین صنعتی است و در اقتصاد کشور تأثیر بسزایی دارد. ظرفیت‌های تولیدی استان بیش از مصرف داخلی است و لذا برای توسعه صنعتی باید از ظرفیت‌های قزوین صیانت و به صنعتگران کمک شود تا با تقویت زیرساخت‌ها در جهت صادرات گام برداشته شود. 

معاون امور صنایع سازمان صمت در برنامه گفت و گوی ویژه خبری گفت: برنامه اشتغال در نظر گرفته شده برای استان حدود ۱۵۳ هزار نفر است. این عدد برای واحد‌هایی است که پروانه بهره برداری را اخذ کرده اند.

میرزاعباسی گفت: بیش از هزار و ۸۰۰ واحد صنعتی پیش بینی اشتغال ۲۶ هزار نفر است. قزوین استانی است که در زمینه محصولات شیمیایی رتبه دوم و در صنایع غذایی رتبه سوم کشور را به خود اختصاص داده است. در زنجیره ارزش و زنجیره تامین قانون از مزرعه تا تولید را داریم که از تاریخ ابلاغ آن پروانه بهره برداری برای تولیدات کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی انتقال داده شده است. کشاورزان در صورتی که مواد اولیه تولیداتشان در زمینه صنعت و معدن باشد می‌توانند به این سازمان مراجعه کنند.

وی تصریح کرد: سهم ارزش افزوده استان حدود یک و هشت دهم درصد است. اشتغال هم در این بخش دو و هشت دهم است. باتوجه به قوانین جدید، سرمایه گذاران باید حساب‌های مشمول مالیات خود را به استان قزوین اختصاص دهند. شرکت‌های هلدینگ بزرگ از این قاعده مستثنی هستند. ۹۸ واحد صنعتی پیشرفت فیزیکی بین ۸۰ تا صد در صد دارند. گسترش این صنایع با رتبه قزوین، آبیک و بوئین زهرا است. در شهرستان البرز طراحی صنعتی بر روی صنایع قدیمی انجام شده تا نو شوند.

میرزاعباسی گفت: سرمایه گذاری در بخش صنایع فلزی به خاطر آب بر بودن آن‌ها از دشت قزوین به سمت سواحل دریایی هدایت می‌شوند. نهضت احیای واحد‌های صنعتی از دفتر ریاست جمهوری پیگیری می‌شود. ستاد اقتصاد مقاومتی در دادگستری و ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در زمینه واحد‌های صنعتی پیگیری می‌شود. در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید ابتدا به ساکن در سازمانی که به مشکل خورده است پیگیری می‌شود و اگر نتیجه گرفته نشود به ستاد تسهیل ارسال می‌شود که در این زمینه بیش از ۳۰۰ اشتغال با احیای واحد‌های تولیدی ایجاد شده است.

معاون صنایع سازمان صمت اظهار کرد: واحد‌های صنعتی از لحاظ امکانات موجود شناسایی می‌شوند. واحد‌هایی که ماشین آلات خود را منتقل کرده باشند از لحاظ دستورالعملی تعلیق می‌شوند و فرصت سرمایه گذاری جدید ایجاد می‌شود. در سال گذشته ۵۷ واحد صنعتی احیا شده است. ۹ درصد از مراجعات واحد‌های صنعتی مربوط به نیرو و ۵ درصد مربوط به مشکلات گاز بوده است که شرکت شهرک‌های صنعتی در این زمینه فعالیت می‌کند.

وی تصریح کرد: رتبه اول استان در بخش کانی‌های فلزی به واسطه صنایع وابسته است. بسته‌های تشویقی هم در این زمینه اعمال می‌شود. کار رصد آن به صورت شهری و شهرستانی انجام می‌شود. در سه ماهه اول امسال حدود ۲۰۰ هزار تن به ارزش ۱۱۳ میلیون دلار صادرات استان بوده است. صنایع فلزی در رتبه اول و صنایع شوینده در رتبه دوم صادرات قرار داشتند.

میرزاعباسی گفت: ۲۰ واحد صنعتی در ستاد تسهیل مشکل بانکی داشتند که با دخالت تبصره ۱۶ و ۱۸ ساماندهی شدند. بسیاری از مشکلات بر اساس دستورالعمل‌ها و سیاست‌ها ایجاد می‌شود. ۱۴۴ واحد دانش بنیان در استان فعال است که بیشتر آن‌ها دارای مجوز سازمان صمت هستند. یکی از واحد‌های دانش بنیان رتبه برتر کشوری را در زمینه تولید به خود اختصاص داد. زنجیره تامین بیشتر توسط خود واحد‌های صنعتی تکمیل می‌شود. صنایع شونده و سیم و کابل هم مثال‌هایی هستند که در این زمینه می‌توان ابراز کرد.

وی گفت: شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند با واحد‌های صنعتی در تعامل باشند که بعنوان شتابگر از آن‌ها استفاده کنند. این فرهنگ باید در زمینه صنعت نهادینه شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.