کسب ۲۰ میلیارد دلار از بازار جهانی صنایع خلاق از سوی ایران

معاون علمی، فناوری ریاست جمهوری گفت: نوآوری‌های اجتماعی، زمینه‌ساز پیوند جامعه و اقتصاد دانش‌بنیان می شود.

روح الله دهقانی در شورای سند توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم با اشاره به این‌که رویکرد معاونت علمی نسبت به حوزه فناوری‌های خلاق و فرهنگی، رویکردی قرارگاهی و هماهنگ‌کننده است، گفت: شاکله معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان به گونه‌ای پایه‌ریزی شده است که در سه حوزه علم و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان با رویکرد بسط نوآوری کمک می‌کند تا جریان‌های جدید نوآوری در کشور شکل بگیرد.

وی با بیان این‌که نوآوری‌های اجتماعی با هدف پر کردن شکاف‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی ناشی از نوآوری‌های فناورانه شکل گرفته است، ادامه داد: شکاف‌هایی که نوآوری‌های فناورانه در جامعه ایجاد کرد بسیار عمیق بود و این چالش که چگونه می‌توان نوآوری و فناوری را با جامعه و مردم پیوند زد، زمینه را برای شکل‌گیری مفهوم نوآوری‌های اجتماعی فراهم کرد. در نوآوری‌های اجتماعی، بال نوآوری و خلاقیت پررنگ‌تر از بال فناوری است و بر همین اساس، خلأ‌ها و شکاف‌های جامعه به کمک نوآوری‌های اجتماعی با نقش آفرین کردن مردم در عرصه اقتصاد، پر می‌شود.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری عنوان کرد: معاونت علمی با نگرشی یکپارچه به نوآوری فراگیر و مردمی توجه دارد و حوزه نوآوری‌های اجتماعی را طوری مورد توجه قرار می‌دهد که نقش مردم در عرصه فناوری و دانش پررنگ شود.

دهقانی با اشاره به این که شرکت‌های خلاق و فناوری‌های نرم و فرهنگی، زمینه‌ساز پیوند اقتصاد دانش‌بنیان با متن جامعه می‌شود ادامه داد: شرکت‌های دانش‌بنیان، شرکت‌هایی هستند که وجه فناوری در آن‌ها عمیق‌تر، جدی‌تر و پررنگ‌تر است و شرکت‌های خلاق از عنصر خلاقیت و نوآوری نسبت به فناوری، بیش‌تر بهره می‌برند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، نقش ستاد توسعه فناوری‌های نرم و صنایع خلاق را توسعه دادن جریان نوآوری اجتماعی با رویکرد قرارگاهی و هماهنگ‌کنندگی دانست و افزود: هزینه‌ها و فعالیت‌های ستاد می‌بایست معطوف به جریان هماهنگ‌کنندگی و زمینه‌سازی باشد و کار اجرایی و تولی‌گری بر عهده سایر دستگاه‌ها است. شکل کار ستاد باید هماهنگ‌کنندگی باشد و در راستای توسعه صنایع خلاق و نوآوری‌های اجتماعی باید تمامی ظرفیت‌های استفاده نشده و ظرفیت‌هایی که در مسیر درستی قرارنگرفته‌اند در خدمت توسعه این حوزه قرار بگیرند.

دهقانی با اشاره به اهمیت بالای مالکیت فکری و ارزش‌گذاری دارایی‌های نامشهود، عنوان کرد: اقتصاد دانش‌بنیان شکل نمی‌گیرد مگر این‌که مفاهیم مالکیت فکری و ارزش‌گذاری دارایی‌های نامشهود نهادینه شود. اساس و پایه اقتصاد دانش‌بنیان، مبتنی بر دارایی‌های نامشهود و مالکیت فکری است و این اقتصاد بدون این مفاهیم، جایگاه و معنای واقعی خود را پیدا نمی‌کند.

وی با بیان این‌که نیازمند یک سازوکار ویژه و جدید برای ارزیابی دارایی‌ها در یک اقتصاد مبتنی بر نوآوری و خلاقیت نیروی انسانی دانش آموخته و متخصص هستیم ادامه داد: در برخی از نمونه‌های موفق شرکت‌های فناور دنیا، سهم دارایی‌های نامشهود از ۱۰۰ درصد هم فراتر می‌رود به طوری‌که این شرکت‌ها حتی بدهی‌هایشان را از محل دارایی‌های نامشهود پرداخت می‌کنند.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.