لزوم اجرای طرح مدیریت جامع حوزه آبخیز برای نجات تالاب انزلی

رییس سازمان حفاظت محیط زیست به لزوم اجرای طرح مدیریت جامع حوضه آبخیز برای نجات تالاب انزلی اشاره و تاکید کرد: باید از همه ظرفیت‌های ملی، بین‌المللی و بخش خصوصی برای نجات تالاب انزلی استفاده شود.

علی سلاجقه در جلسه قرارگاه جهادی تالاب انزلی که با حضور استاندار گیلان در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد افزود: شکل گیری قرارگاه جهادی برای نجات تالاب انزلی حاکی از نگاه ملی به این پروژه است.

وی اظهار داشت: تالاب انزلی به طور طبیعی مساحتی بیش از ۳۷۰ هزار هکتار را زهکش می‌کند و برای نجات آن باید یک مدیریت جامع در حوضه آبخیز به عنوان الگویی برای کشور اجرا شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: سهم اصلی عملیات اجرایی نجات این تالاب مربوط به سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری است که باید در یک بازه زمانی دو ساله عملیات آبخیزداری در تالاب انزلی به پایان برسد، همچنین باید یک تقویم زمانی برای اجرای همه عملیات پیش بینی شده برای تالاب انزلی تهیه شود.

سلاجقه گفت: اجرای طرح مدیریت جامع حوضه آبخیز، ورود رسوب به تالاب را متوقف کرده و هزینه‌های لایروبی را از بین می‌برد.

وی در عین حال خواستار تعیین تکلیف بحث سنبله آبی با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان شد.

معاون رییس جمهور با بیان اینکه تعیین حدود تالاب می‌بایست تا پایان هفته نهایی شود، گفت: در حوضه آبخیز تالاب انزلی نباید هیچ گونه کود و سمی مورد استفاده قرار گیرد و وزارت جهاد کشاورزی، جایگزین‌های آن را در اختیار بهره برداران قرار دهد.

اجرای عملیات آبخیزداری و رفع آلودگی ۲ گام مهم برای نجات تالاب انزلی

همچنین استاندار گیلان در این جلسه، با اشاره به آخرین وضعیت تالاب انزلی و اقدامات انجام شده برای احیای آن، گفت: با شروع به کار دولت سیزدهم و پس از سفر استانی رییس جمهور به استان گیلان، تلاش کردیم بین دستگاه‌های مسوول در احیای تالاب انزلی یک همبستگی به وجود آوریم چرا که مشکل اصلی این تالاب، ناهماهنگی بین دستگاهی بود.

اسدالله عباسی افزود: به این منظور، سراغ سرچشمه آلودگی تالاب یعنی همان رودخانه‌هایی که رسوب و فاضلاب را وارد آن می‌کردند، رفتیم.

استاندار گیلان، ۲ گام مهم برای نجات تالاب انزلی را اجرای عملیات آبخیزداری و رفع آلودگی عنوان کرد و گفت: بر این اساس، اقداماتی برای ساماندهی سایت دفن زباله سراوان و زندان لاکان به عنوان دو منشاء مهم آلودگی انجام شد.

عباسی با انتقاد از انجام نشدن اقدامات لازم برای رفع آلودگی شهرک صنعتی رشت، خاطرنشان کرد: پروژه تصفیه خانه مسکن مهر پیشرفت خوبی داشته و تا دهه فجر به بهره برداری می‌رسد، ضمن اینکه ساماندهی فاضلاب بیمارستان‌ها هم ۸۰ درصد پیشرفت داشته است.

وی همچنین از واگذاری پروژه احداث تصفیه خانه رشت به یک پیمانکار باتجربه خبر داد.

استاندار گیلان با اشاره به اقدامات انجام شده در خصوص مبارزه با سنبل آبی در تالاب انزلی، گفت: عقب نشینی ۱.۸ متری دریای خزر باعث شده امواج دریا که قبلا به سمت اسکله می‌آمد، متوقف شود و این موضوع مشکلاتی را از نظر میزان رسوب در تالاب به وجود آورده است.

عباسی، رسوب زدایی داخل تالاب را از وظایف سازمان حفاظت محیط زیست برشمرد و گفت: سازمان منابع طبیعی، کار حدنگاری تالاب را انجام داده است.

وی در ادامه تهدید آتش سوزی در منطقه را جدی ارزیابی کرد و خواستار افزایش مراقبت‌های لازم برای پیشگیری از آن شد.

در این جلسه، نمایندگان دستگاه‌های عضو قرارگاه گزارشی از اقدامات و برنامه‌های خود برای نجات تالاب انزلی ارایه کردند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار