عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس:

تنظیم سند راهبردی بین تهران و بغداد بیانگر تعمیق روابط سیاسی و دیپلماتیک مشترک است

نوش آبادی گفت: تهران و بغداد در زمان بروز مشکلات در کنار همدیگر ایستادند تا دست بیگانگان قطع شود و شکاف میان روابطشان رخ ندهد.

حسین نوش آبادی  در رابطه با اهمیت توافق ایران و عراق برای تنظیم سند راهبردی بین ۲ کشور، گفت: امروزه کشور‌های دنیا به این نتیجه رسیده اند برای دستیابی به ثبات اقتصادی و امنیت پایدار باید به سمت تدوین اسناد همکاری‌های طولانی مدت با یکدیگر حرکت کنند.

وی  با اشاره به اینکه توافقنامه همکاری‌های جامع میان تهران و بغداد می‌تواند سبب شکل گیری بلوک قدرت جدیدی در منطقه شود، اظهار کرد: در این راستا امروزه دو کشور همکاری‌های استراتژیکی داشته و مشاهده می‌شود که عراق در رابطه با مسائل منطقه‌ای مرتبط با ایران نقش میانجی را ایفا می‌کند که نشان دهنده وجود اعتماد بالا میان دو کشور و روابط عمیق سیاسی و دیپلماتیک است.

وی ادامه داد: نباید فراموش کرد که اگر ایران نبود و قرار بود سیاست‌های واشنگتن در این کشور اجرایی شود، امروزه شاهد از بین رفتن تمامیت ارضی عراق بودیم، اما امروزه شاهد حفظ استقلال عراق هستیم، زیرا تهران و بغداد در زمان بروز مشکلات در کنار همدیگر ایستادند تا دست بیگانگان قطع شود و شکاف میان روابطشان رخ ندهد.

وی ضمن تاکید بر اینکه امروزه بخشی از نیاز‌های بازار عراق توسط بازرگانان ایرانی تامین می‌شود، افزود: این مهم در حالیست که عراق دارای فرصت‌های متعددی برای صادرات کالا و خدمات از سوی جمهوری اسلامی است و در این راستا نیاز به تدوین برنامه جامع مشترک است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بر این اساس کمیسیون‌های اقتصادی و ... مشترک دو کشور باید به طور مستمر جلسات کارشناسی برگزار کنند تا سند راهبردی کاملی را تدوین کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار