معاون پارلمانی رئیس جمهور:

با تشکیل وزارت بازرگانی می‌توانیم شاهد رشد تولید باشیم

حسینی گفت: با تشکیل وزارت بازرگانی هم رشد تولید را می‌توانیم داشته باشیم و هم در کنترل بخشی از تورم، وزارت بازگانی می‌تواند نقش داشته باشد.

سید محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور در برنامه «صف اول شبکه خبر» درباره سفر اخیر خود به منطقه آزاد ماکو گفت: این سفر‌ها موجب می‌شود تا ما از نزدیک با مسائل و مشکلات و مطالبات مردم آشنا شویم و مشاهده کنیم مصوبات سفر‌های استانی چقدر اجرا شده و اگر مشکلی برای اجرا وجود دارد مطلع شویم و به وزرای مربوطه منتقل کنیم.

وی ادامه داد: ما ۱۴ منطقه آزاد تجاری داریم و ۱۰ مورد منطقه ویژه اقتصادی، که این‌ها در توسعه کشور و شرایط اقتصادی می‌توانند موثر باشند.

حسینی تاکید کرد: در گذشته این نگاه وجود داشت که می‌گفتند مناطق آزاد به مراکز وارداتی تبدیل شدند، در حالی که ظرفیت‌های فراوانی برای توسعه اقتصادی وجود دارد و در سفری هم که به منطقه آزاد ماکو داشتیم از ۱۱۰ بسته سرمایه گذاری در این منطقه رونمایی کردیم که فرصت‌های اقتصادی خوبی را این بسته‌ها ایجاد خواهند کرد. در کنار این مراسم دیدار‌هایی هم با مردم و علما داشتیم و مطالب آن‌ها را شنیدیم و به مسئولان مربوطه منتقل خواهیم کرد.

معاون پارلمانی رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود در باره افزایش مناطق آزاد تاکید کرد: لوایحی در این خصوص از قبل وجود داشته و در مجلس بررسی‌ها صورت گرفته و تصویب شده و در مواردی شورای نگهبان ایراداتی داشته است که در مجلس پیگیری خواهد شد، ولی به نظر می‌رسد در هر جایی نیاز است و می‌تواند به توسعه اقتصادی، کشور و مردم کمک کند این مناطق باید ایجاد شود.

حسینی در ادامه درباره تشکیل وزارت بازرگانی هم گفت: ادغام وزارت بازرگانی در وزارت صنایع و معادن در سال ۹۰ انجام شد و از همان ابتدا هم شک و شبه‌هایی در آن وجود داشته است.

وی تصریح کرد: درست است که دو وزارتخانه در سال ۹۰ ادغام شد، اما باید توجه کنیم که پیش از آن و طی روند چندساله‌ای ۴ وزارتخانه در هم ادغام شده بود و اینگونه نیست که وزارت صمت اکنون یک وزارتخانه باشد.

معاون رئیس جمهور اظهار داشت: گفته می‌شود ۳۰ درصد اقتصاد کشور در وزارت صمت است و از سال ۹۶ تا امروز ۸ وزیر و سرپرست تغییر کرده و نمی‌شود گفت که این‌ها همه ضعیف بودند، ولی کار اینقدر سنگین بوده که هر طرفی را می‌گرفتند در یک جای دیگر یک عده اعتراض می‌کردند.

حسینی ادامه داد: با توجه به مسائلی که وجود داشت تصمیم گرفته شده تا این وزارتخانه تفکیک شوند و وزیر صنایع و معادن پیگر بحث صنعت و معاون باشد و دیگر دغدغه افزایش قیمت برخی کالا‌ها مانند مرغ و گوشت را ندارد و بحث بازار به وزارتخانه دیگری سپرده شود.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: وزارت صنعت و معدن و وزارت جهاد کشاورزی از مأموریت‌های گسترده و مهمی در حوزه تولید برخوردار هستند که متأسفانه در شرایط کنونی بخش زیادی از وقت آن‌ها به تنظیم بازار کالای اساسی از جمله مرغ و تخم مرغ و گوشت صرف می‌شود و عملاً فرصت چندانی برای توسعه تولیدات صنعتی، معدنی و کشاورزی ندارند.

وی افزود: وقتی ادغام وزارت خانه جواب نداده باید فکری کرد و در دو ساله گذشته هم به دلیل مسائلی که وجود داشت مشکلاتی ایجاد شد به همین دلیل بحث تشکیل سازمان و بعد آن هم وزارت بازرگانی مطرح شد که دو فوریت و کلیات آن هم تصویب شد و انشالله جزئیات هم تصویب خواهد شد.

حسینی گفت: با تشکیل وزارت بازرگانی هم رشد تولید را می‌توانیم داشته باشیم و هم در کنترل بخشی از تورم وزارت بازگانی می‌تواند نقش داشته باشد. به صادرات هم می‌تواند این وزارتخانه کمک کند.

معاون رئیس جمهور گفت: ما نمی‌توانیم خودمان را با یک کشور اروپایی که اندازه یک استان ما است مقایسه کنیم. ما در جنگ اقتصادی هستیم و باید براساس آن برنامه ریزی کنیم. برای همین ما امیدورایم زودتر تشکیل وزارت بازگانی نهایی شود

وی ادامه داد: در مقطعی این بحث هم مطرح شئد که گمرک هم به وزارت بازرگانی اضافه شد که دولت مخالفت کرد.

حسینی در باره عضویت ایران در سازمان شانگهای تاکید کرد: یکی از مسائلی که دشمنان ما دنبال می‌کردند این بود که در انزوا قرار بگیریم تا در نهایت تسلیم خواسته‌های آنان شویم. از طرفی در گذشته مسئولان با نگاه به غرب همه تخم مرغ‌های خود را در سبد مذاکرات قرار دادند و در نهایت بعد از تصویب برجام به نتیجه‌ای که گفته می‌شد نرسیدم.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: در گذشته تعامل ما با کشور‌های همسایه بسیار کم بود و همین موجب شده بود تا روابط ما با برخی کشور‌های همسایه سرد شود و این‌ها با حضور ما در شانگ‌های مخالفت می‌کردند.

وی ادامه داد: سفر‌های رئیس جمهور به کشور‌های همسایه و تعامل با این کشور‌ها موجب شد تا عضویت ما در شانگهای پذیرفته شود و این موضوع هم به تعاملات و توافقات ما با کشور‌های عضو شانگهای کمک بسیاری خواهد کرد.

حسینی با اشاره به سفر‌های رئیس جمهور به کشور‌های مختلف گفت: ما توافقات بسیار خوبی با این کشور‌ها امضا کردیم و آقای رئیسی هم با جدیت پیگیر اجرای تفاهمات صورت گرفته هستند.

معاون رئیس جمهور در ادامه با اشاره به سفر رئیس جمهور به آفریقا تصریح کرد: کشور‌های آفریقایی که آقای رئیسی به آن‌ها سفر کردند ظرفیت‌هایی گسترده‌ای برای همکاری در حوزه‌های مختلف از جمله کشاورزی و معدن و صنعت و ... دارند و می‌توانیم همکاری‌های خوبی با آن‌ها داشته باشیم که می‌تواند آثار اقتصادی، امنیتی و ... برای ما داشته باشد.

وی درباره لایحه عفاف و حجاب گفت: در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی وظایف دستگاه‌ها مشخص است که اگر این فعالیت‌ها به درستی انجام شود بخش عمده‌ای از مسئله حل می‌شود.

حسینی تاکید کرد: درباره برخورد با ناهنجار‌ها مانند کشف حجاب هم قانون وجود دارد و رئیس قوه قضائیه هم گفتند نباید معطل لایحه بمانیم و احتمالا این لایحه که قوه قضائیه آن را تدوین کرده خواسته خلاء‌ها جبران شود. این لایحه اکنون در مجلس است و مجلس هم در حال بررسی لایحه است.

وی گفت: برای هر چیزی قانون داریم و در این مسئله هم باید براساس قانون عمل کنیم و امیدواریم این لایحه بتواند کمک کند.

معاون رئیس جمهور تاکید کرد: دشمنان امروز به شدت در حال کار کردن روی اعتقادات مردم ما هستند و ما هم باید برای این موضوع برنامه ریزی داشته باشیم و کار کنیم و همه در این حوزه باید تلاش کنند تا فرزندان عزیز ما مورد تهاجم دشمنان قرار نگیرند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار