اتصال ۶۰۰ شرکت بورسی و فرابورسی به سامانه مودیان مالیاتی

سخنگوی سازمان امور مالیاتی گفت: تا به امروز بخش عمده ای از شرکت های بورسی و فرابورس به سامانه مودیان مالیاتی متصل شده و صورت حساب های خود را الکترونیکی کرده اند.

امروز میز اقتصاد به بررسی آخرین وضعیت  اجرای قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان  با حضور  ملک زاده کارشناس  اقتصادی ،  موحد زاده سخنگوی سازمان امور مالیاتی  پرداخت.

سوال: نظر شما در خصوص راه اندازی  سامانه  مودیان مالیاتی و اقدامات صورت گرفته در خصوص فرار های  مالیاتی چیست؟

 ملک زاده :  پیش از راه اندازی  سامانه مودیان مالیاتی و پایانه های فروشگاهی  برخی از مودیان از مالیات بر ارزش افزوده و دریافت مالیات ناعادلانه از اصناف گله داشتند و  این امر نیازمند آن شد  که یک سامانه هوشمند در رابطه با اخذ  مالیات راه اندازی شود .

 پیش از این سازمان مالیاتی به‌دلیل آنکه پایگاه داده خوبی نداشت شاهد فرار مالیاتی زیادی بود و از سوی دیگر برخی از افراد  با اخذ فاکتورهای تقلبی  اقدام به  فرار مالیاتی می کردند‌.

در حال حاضر  سازمان امور مالیاتی با دریافت صورت حساب های الکترونیکی و راه اندازی سامانه مودیان مالیاتی که با ثبت نام افراد در این سامانه صورتحساب الکترونیکی صادر می شود  بخش عمده ای از عدالت مالیاتی را ایجاد کرده است.

همچنین سامانه مودیان مالیاتی می تواند ارتقاء یابد و در آینده  مالیات بر درآمد را هم شفاف کند  که این اقدام خود باعث می شود بخش عمده ای از  دعاوی های مالیات برطرف شود‌

سوال : تا به امروز چه تعداد دستگاه و یا شرکت های دولتی به سامانه مودیان مالیاتی متصل شده اند ؟

موحد زاده:  اجرای لایحه الحاق ۵تبصره  به قانون سامانه مودیان   آزمایشی است و  از اول مهر ماه سال ۱۴۰۲ اجرای قانونی  سامانه مودیان به صورت رسمی  آغاز می شود و تا به امروز ۲۵ هزار شرکت و اشخاص حقوقی و شرکت های بورسی و دستگاه های دولتی  در قالب صورت الحساب الکترونیکی  فروش های خود را قرار داده اند. 

 سوال : به صورت تفکیکی چه تعداد شرکت و دستگاه دولتی به این سامانه متصل شده اند؟

موحد زاده تمامی شرکت های بورسی فرا بورسی که حدود ۶۰۰ شرکت است  صورت حساب ارائه کرده اند  همچنین ۵۰  شرکت دولتی از ۴۰۰ شرکت دولتی متصل شده  و مابقی  سایر اشخاص حقوقی و حقیقی  است.

اگر شرکت های دولتی زودتر به این سامانه متصل شده و  عضویت پیدا کنند کار آنها  از ابتدای مهر ماه  بیشتر تسهیل خواهد  شد.

سوال: چه آسیب شناسی در این حوزه وجود دارد که دستگاه ها هنوز به این سامانه متصل نشده اند ؟

ملک زاده : بخشی از این عدم اتصال مربوط می شود به این موضوع که هنوز سازمان مالیاتی در خصوص مباحث آموزشی و راه اندازی این سامانه و همچنین پاسخ گویی کامل و درست اقدام مناسبی نکرده است 

خود سازمان باید یکپارچه پاسخگو باشد و  دستگاه ها را به سمت صورت  حساب  های الکترونیکی هدایت کند  تا هم شرکت ها  و هم فعالان اقتصادی با ایجاد  گروه های  آموزشی  و بلوغ مودیان و انجام بحث های  آموزشی اطلاع رسانی را جدی تر بگیرند.

سوال: کدام دستگاه ها سامانه های خود را برای همکاری به این سامانه متصل کرده اند ؟

موحد زاده : قانون پایانه های فروشگاهی  برای اجرای درست و اخذ مالیات بر ارزش افزوده و ایجاد شفافیت  نیازمند هماهنگی بسیاری از دستگاه ها است. همچنین باید تغییرات زیادی در زیست بوم فناوری های سازمان ها انجام دهیم تا پیاده سازی این لایحه کمی تسهیل شود. 

برخی از سامانه ها  کمی بیش اتصال یافته اند و برخی  در حال همراهی هستند پیش از ۱.۷ سامانه باید متصل شود اما در حال حاضر سامانه جامع  تجارت و سامانه گمرک در حال هماهنگی با سایر نهادها است که به سامانه مودیان متصل شود.

سوال: آیا جریمه پرداختنی شرکت های که متصل نشده وجود دارد؟

موحد: طبق قانون برای اتصال به این سامانه نگاه تدریجی وجود دارد و اجرای تدریجی به آن معنا است که به  تدریجی متصل شوند و اگر  برخی افراد توانایی نداشته باشند و از این جهت اجازه داده شده در کنار سامانه مودیان صورت حساب های خارج از سامانه را بپذیریم.

سوال: آیا  در این بازه زمانی می تواند سازمان امور مالیاتی این سامانه را راه اندازی کند؟

ملک زاده : باید ضمانت اجرایی خوبی طراحی کنیم تا تمامی دستگاه ها متصل شوند این اقدام در راستای کاهش فرارهای مالیاتی طراحی شده و باید به گونه ای انجام شود که تمامی افراد اقدام به ثبت نام کنند.

موحد زاده: همین الان  سامانه مودیان کماکان در اختیار دوستان است و صورت حساب خود را الکترونیکی می توانند صادر کنند  درسازمان امور مالیاتی در راستای تسریع در روند  اتصال دستگاه ها  مشوق های را هم در نظر گرفته ایم.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۱۰ ۳۰ تير ۱۴۰۲
*** ریال ایران ضعیف‌ترین پول جهان شد! به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خبرآنلاین، نشریه فوربز در گزارشی نوشت: ایران در خلیج فارس بین عراق و افغانستان واقع شده و صادرکننده عمده نفت و گاز طبیعی در جهان است با این حال، تحریم های اقتصادی در کنار ناآرامی های سیاسی و تورم بالا، بر پول ایران فشار آورده است. ریال ایران ضعیف‌ترین واحد پولی جهان است که با یک ریال فقط ۰.۰۰۰۰۲۴ دلار آمریکا خریداری می‌شود (یا به عبارت دیگر، ۱ دلار برابر با ۴۲۲۷۳ ریال ایران است) در گزارش فوربز پول های ویتنام، لائوس، سیرالئون، اندونزی رده های دوم تا پنجم ضعیف ترین پول ها را به خود اختصاص داده اند.
آخرین اخبار