گفت‌وگوی وزرای خارجه روسیه و ترکیه

سرگئی لاوروف و هاکان فیدان طی تماسی تلفنی درباره موضوعات دوجانبه به رایزنی پرداختند.

عدم تأمین منافع روسیه از توافقنامه صادرات غلات اوکراین از طریق دریای سیاه باعث شد مسکو روز گذشته و همزمان با پایان یافتن زمان این توافقنامه از تمدید آن خودداری کرده و به مشارکت خود در آن پایان بخشد. با این حال کشور‌های مختلف به دنبال آن هستند که در این زمینه اقدام به میانجیگری کنند. ترکیه یکی از این کشورهاست. 

به گزارش تله تریدر، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه امروز (سه‌شنبه) طی تماسی تلفنی با «هاکان فیدان» همتای ترک خود درباره طیف گسترده‌ای از مسائل ازجمله تمدید توافقنامه صادرات غلات اوکراین به گفت‌وگو و رایزنی پرداخت. 

براساس اعلام وزارت خارجه روسیه، لاوروف طی این تماس تلفنی دلایل خروج مسکو از این توافقنامه را به طرف ترکیه‌ای تشریح کرده و اعلام کرد: «تا زمانی که موانع کشور‌های غربی برسر صادرات محصولات کشاورزی و کود شیمیایی روسیه وجود دارد، مسکو حاضر به بازگشت به این توافقنامه نیست.»

در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است: «دو طرف درباره گزینه‌های دیگری برای تأمین غلات به کشور‌های نیازمند جهان بدون ایجاد خرابکاری از سوی اوکراین و حامیان غربی‌اش به رایزنی پرداختند.»

ترکیه به همراه سازمان ملل ازجمله میانجیگران در استقرار توافقنامه صادرات غلات اوکراین از دریای سیاه محسوب می‌شوند. آنکارا می‌گوید تمامی اقدامات لازم به منظور اجرایی شدن دوباره این توافقنامه را به کار خواهد گرفت. 

با این حال روسیه اکنون درخواست‌هایی دارد که از سوی کشور‌های غربی مورد پذیرش قرار نمی‌گیرد. خارج شدن بانک کشاورزی روسیه از لیست تحریم کشور‌های غربی و اتصال مجدد آن به سامانه سوئیفت جهت مبادله ارز و نیز موضوع دارایی‌های بلوکه شده روسیه در خارج از این کشور ازجمله این موارد است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار