معرفی کتاب؛

ناگفته‌های واقعه عاشورا در کتاب کربلا به روایتی دیگر

کتاب کربلا به روایت دیگر از حجت الاسلام محمدرضا جوان آراسته با هدف آشنایی با شخصیت‌های منفور کربلا منتشر شده است.

کتاب کربلا به روایتی دیگر اثر حجت الاسلام محمدرضا جوان آراسته با طراحی جلد محمد جواد مراتی در ۱۱۵ صفحه توسط انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده است، در این کتاب، نویسنده به معرفی کسانی می‌پردازد که اسمشان به نحوی در واقعه عاشورا آمده است. در این بررسی ایل و تبار و خلقیات و نقش این افراد مروری کوتاه می‌شود و هدف این است که با توجه به روحیات و خلقیات خودمان، نقش خودمان را در این واقعه پیدا کنیم.

بخش دوم روایت‌های گفتگو‌هایی است که در کربلا انجام شده است. کربلا پر است از گفتگو و کسانی که از این جنگ برگشته‌اند هر کدام نقلی داشته‌اند که با خواندن این گفتگو‌ها هم می‌توان تصویری از ویژگی‌های شخصیتی افراد حاضر در واقعه داشت و دید هرکسی با چه پیشینه و روحیه‌ای بعد از این گفتگو‌ها راه خود را انتخاب کرده است.

در کتاب کربلا به روایتی دیگر

بخش آخر روایت بعد از حادثه است. جنگ تمام شده و وقت دیدن عکس‌العمل شخصیت‌هایی است که ذکرشان رفت. آن‌ها که سکوت کردند، آن‌ها که عذری آوردند، آن‌ها که خوشحال بودند و آن‌هایی که دیدن پیکر‌ها هم بغض‌شان را فرو ننشاند و بر جنایت خود ادامه دادند.

در این مجموعه تلاش شده تا واقعه کربلا از سه منظر تازه و کمتر دیده شده روایت شود،این اثر از نشر سوره مهر روایت مسلمانی «حجاربن ابجر»، شمشیر کشیدن هم‌رزمان صفین و جمل برابر فرزند حیدر(ع) و ماجرای رسیدن حر به حسین(ع) است‌.

در مقدمه این کتاب می‌خوانیم:

واقعه عاشورا بی نظیرترین عرصه تقابل حق و باطل است، برای همین حق جویان عالم هر جا که باشند، نگاهشان به کربلاست و از رد سرخ خون حسین، درس آزادگی و مبارزه می‌گیرند. ماجرای کربلا، اما فقط ماجرای یک نیمروز نیست. ماجرای کربلا را می‌توان از هزار زاویه تماشا کرد و از هر زاویه عمقی تازه و درسی نو از آن یافت.

در این کتاب به معرفی شخصیت هایی، چون حجاربن ابجر، محمدبن عمیر، کعب بن جابر، شبث بن ربعی، یزیدبن حارث، محمدبن اشعث، قره بن قیس حنظلی، کثیربن عبدالله، خزیمه کوفی، حربن یزید ریاحی، عمروبن حجاج زبیدی پرداخته شده است، این کتاب با سه فصل خاص شامل بخش‌های مقدمه، خودمان را در لشکر عمرسعد پیدا کنیم، ماجرای یک گفتگو (روایت ماجرای گفت و گوی دو نفر از شخصیت‌های حاضر در کربلا) مقتل به روایتی دیگر، است.

نویسنده در نگارش این کتاب، با نگاهی متفاوت و با تکیه بر منابع دست اول تاریخی و مطالعه و فیش‌برداری از مقاتل قدیمی و معتبر، ضمن رعایت ایجاز، پرهیز از اطناب و نگاه احساسی، متنی خواندنی و قابل اعتماد و استناد فراهم آورده است؛ متنی که در عین سادگی ساختار ادبی محکم و قابل تأملی دارد. با جوان آراسته در رابطه با نگاه متفاوت او صحبت شد و از او پرسیدیم که این بیان متفاوت چه تأثیری بر روی افراد دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار