آغاز دهمین کنگره ملی گیاهان دارویی

دهمین کنگره ملی گیاهان دارویی به میزبانی دانشگاه ارومیه آغازشد.

دبیر اجرایی دهمین کنگره ملی گیاهان دارویی با اشاره به اینکه این کنگره در محور‌های علوم پایه، کشاورزی و منابع طبیعی، دارو سازی، دامپزشکی، و پزشکی صنعت و اقتصاد برگزار می‌شود گفت: ۴۴۰ مقاله به این کنگره ارسال شده است ۳۷۶ مقاله پذیرش شده ۲۲ مقاله به صورت سخنرانی و ۳۵۴ مقاله به صورت پوستر ارائه می‌شود.

 معاون پژوهشی، تحقیقات و فناوری وزیر علوم بااشاره به اینکه کشور ما باتوجهه به اقلیم آب و هوای مختلفی که دارد گفت: ۸ هزار گونه گیاهی در عرصه‌های طبیعی رشد می‌کند که پیش می‌شود ۲ هزار از این گونه‌های گیاهی خاصیت دارویی دارد که این یک ذخیره الهی ویک گنجی است که خداوند در اختیار ما قرار داده است. 

پیمان صالحی افزود: کنگره ملی گیاهان دارویی از سطح بسیار بالای علمی برخوردار است و باتوجهه به اینکه در سال ۱۳۹۲ سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شد و اهداف ویژه‌ای در این سند هم در زمین‌های علمی و هم از نظر اقتصادی برای کشور پیش بینی شده است و این کنگره هم در راستای اجرای سند ملی گیاهان دارویی است.

معاون وزیر علوم گفت: گونه‌های گیاهی باارزشی در کشور وجود که کشت انبوه آن‌ها نیاز به علم روز دارد وهم نیاز به حمایت و پشتیبانی از مراجع ذیصلاح دولتی و خصوصی دارد.

شهبازی رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی بااشاره به اینکه ۲۴ کارگاه و کارخانه فرآوری و بسته بندی گیاهان دارویی با ظرفیت ۲۲ هزار تن در استان فعال است گفت: در حوضه دریاچه ارومیه کشت گیاهان دارویی به خاطر کم آب بر بودن درسال جاری ۴۰۰ هکتار به کشت گیاهان دارویی در استان ا اختصاص خواهد یافت.

علیجانپور رئیس دانشگاه ارومیه در نخستین روز از برگذاری این کنگره بااشاره به اینکه تاکنون ۴۷۰ گونه گیاه دارویی در استان شناسایی شده و این نشان از عزم جدی گیاه‌شناسان و اساتید حوزه گیاهان دارویی است گفت: برای پیشبرد اهداف این حوزه باید پژوهشکده گیاهان دارویی در ارومیه ایجاد شود.

کنگره ملی گیاهان دارویی در روز‌های ۲۱ و ۲۲ تیرماه سال جاری در دانشگاه ارومیه در خال برگزاری است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.