عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

حذف معافیت‌های مالیاتی در برنامه هفتم، مشوق‌های قانون جهش تولید دانش بنیان را دچار مشکل می‌کند

عباسی گفت: با حذف معافیت‌های مالیاتی در برنامه هفتم، قسمت عمده مشوق‌های قانون جهش تولید دانش بنیان دچار مشکل خواهد شد.

علیرضا عباسی عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره حذف کلیه معافیت‌های مالیاتی از برنامه هفتم گفت: در خصوص حذف تمام معافیت‌های مالیاتی در برنامه هفتم دو بحث وجود دارد یکی اینکه اگر کاملا تمام معافیت‌ها و مشوق‌های مالیاتی حذف شود در حالی که ما این معافیت‌ها را به برخی ارگان‌ها و نهاد‌ها اعطا کرده‌ایم که به نحوی از آن‌ها حمایت کرده باشیم مثل حوزه کشاورزی که مالیات در این حوزه وجود ندارد لذا با حذف این مشوق‌ها در واقع نگاه حمایتی خود را برداشته‌ایم. 

وی ادامه داد: اگر این معافیت‌ها و مشوق‌ها حذف شود ممکن است اقبالی برای تولیدکننده برای رفتن به سمت برخی کار‌ها نباشد و هم اینکه تولید دچار مشکل خواهد شد. 

نماینده مردم کرج، اشتهارد و فردیس در مجلس در ادامه به دلیل و مسئله دیگری برای حذف این معافیت‌ها اشاره کرد و گفت: اگر معافیت‌های مالیاتی حالت سامانه‌ای داشته باشد و ما اطلاعات را در سیستم داشته باشیم و در این سامانه از افراد و نهاد‌های دارای معافیت، مالیات با نرخ صفر بگیریم، اما در سامانه اطلاعات افراد وجود داشته باشد، اگر نگاه تدوین کنندگان برنامه هفتم این بوده باشد، بد نیست به عنوان مثال در حوزه کشاورزی مشخص باشد که فعال این حوزه چقدر تولید، درآمد و معافیت مالیاتی داشته است و در ادامه مسیر هم در سامانه‌ای بتوان این زنجیره را رصد کرد. 

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس بیان کرد: اگر فعالیت‌های کشاورزی در سامانه‌ای با نرخ صفر تعیین شود، اما وقتی که این معافیت‌ها و مشوق‌ها وجود نداشته باشد اصلا سامانه‌ای جامع از اینکه تولید در کشور چقدر بوده، نداریم لذا اگر این مالیات را کاملا حذف کنیم به حوزه‌های تولیدی و حمایتی ضربه وارد خواهد شد و در مجلس تلاش می‌کنیم که این اتفاق نیفتد مگر اینکه این بند در قالب سامانه‌ای با آمار و ارقام عملیاتی شود، اما نرخ مالیات صفر باشد. 

این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: اگر این بند تصویب شود متعاقب آن اعطای اعتبار مالیاتی به واحد‌های تحقیق و توسعه شرکت‌های صنعتی و استفاده از توان دانش بنیان‌ها در قالب قانون جهش تولید دانش بنیان هم ملغی می‌شود و این اعتبار که مجلس تلاش زیادی برای تصویب آن کرده به خطر می‌افتد. 

عباسی گفت: در مجلس برای مجموعه‌های دانش بنیان این امر را در نظر گرفته‌ایم که اگر در تحقیق و توسعه فعالیت داشته باشند، شامل دریافت اعتبار و خط مالیاتی می‌شوند و اگر این امر حذف شود قسمت عمده مشوق‌های قانون جهش تولید دانش بنیان دچار مشکل خواهد شد و خسارتی عمده به ما وارد خواهد کرد. 

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با تاکید بر اینکه با برداشته شدن معافیت‌های مالیاتی به این شکل اصلا موافق نیستیم، اظهار کرد: نظر کمیسیون تلفیق برنامه هفتم و صحن علنی، تصویب این امر نخواهد بود. 

نماینده مردم کرج، اشتهارد و فردیس در مجلس درباره مزیت اعطای اعتبار مالیاتی در حوزه دانش بنیان گفت: ما در حوزه دانش بنیان باید مجموعه‌ها را هدایت کنیم که از ظرفیت دانش بنیان‌ها استفاده کنند لذا زمانی که شرکت دانش بنیان را از پرداخت مالیات معاف می‌کنیم و شرکت‌هایی که از این خدمات فنی استفاده می‌کنند و یا در مجموعه خودشان سفارش محصولی دانش بنیان را بدهند و وقتی در حوزه توسعه خودشان به سمت دانش بنیان‌ها بروند، مشمول معافیت مالیاتی می‌شوند. 

وی اظهار کرد: معافیت مالیاتی در تولیدکننده‌های دانش بنیان این رغبت را ایجاد می‌کند که به سمت تولید حرکت کنند به این دلیل اعطای اعتبار مالیاتی را در قانون جهش تولید دانش بنیان آورده‌ایم تا مشوق قابل توجهی را برای مجموعه‌های دانش بنیان داشته باشیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار