جمهوری آذربایجان گذرگاه لاچین را بست

جمهوری آذربایجان با مطرح کردن این اتهام که صلیب سرخ ارمنستان با استفاده از خودرو‌های امدادی قاچاق کالا می‌کند، گذرگاه لاچین را بست.

فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ در منطقه قفقاز باعث تشکیل ۳ کشور مستقل جمهوری آذربایجان، ارمنستان، و گرجستان شد. یکی از جدی‌ترین مسائل در این منطقه، اختلاف باکو و ایروان درباره حاکمیت بر منطقه قره باغ بوده است. جنگ‌های خونین دو طرف گرچه در دهه ۹۰ میلادی با پیروزی طرف ارمنستانی همراه بود، اما حمایت‌های ترکیه و رژیم صهیونیستی از باکو باعث شد جمهوری آذربایجان طی جنگ اخیر مناطق قره باغ را از دست طرف ارمنستانی خارج سازد. 

به گزارش الجزیره، در موج جدید تنش‌ها در قفقاز، جمهوری آذربایجان امروز (سه شنبه) به دلیل آنچه قاچاق صلیب سرخ ارمنستان خوانده است اقدام به بستن کریدور لاچین، تنها جاده‌ای که منطقه قره باغ به ارمنستان را به یکدیگر متصل می‌کند، کرد. 

جمهوری آذربایجان با صدور بیانیه‌ای در این باره مدعی شد: ما به طور موقت اقدام به تعلیق عبور و مرور از کریدور لاچین کردیم. این مسئله در راستای انجام تحقیقات پیرامون استفاده صلیب سرخ ارمنستان از ماشین‌های امدادی به منظور قاچاق انجام می‌شود. 

سازمان صلیب سرخ جهانی در واکنش به ادعای باکو، با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: ما از نگرانی‌ها درباره جابه جایی کالا‌های غیرمجاز از طریق کریدور لاچین آگاهی یافتیم و به هیچ عنوان چنین اقداماتی مورد تایید ما نیست. با این حال، تاکنون هیچ کالای غیرمجازی در خودرو‌های امدادی صلیب سرخ جهانی یافت نشده است. تمامی کالا‌های این خودرو‌ها پیش از ورود به منطقه قره باغ از سوی گمرک جمهوری آذربایجان مورد بازرسی قرار می‌گیرد. 

این بیانیه تاکید دارد: با این وجود، ما از این مسئله که بدون اطلاع ما چهار راننده موقت کوشیده اند برخی از کالا‌های تجاری را با وسایل نقلیه شخصی خود که به طور موقت حاوی آرم سازمان صلیب سرخ جهانی بوده است، حمل کنند ابراز تاسف می‌کنیم. این افراد از کارکنان صلیب سرخ جهانی نبوده اند و قرارداد‌های آن‌ها بلافاصله از سوی صلیب سرخ فسخ شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
-
بابک
۰۹:۲۰ ۲۱ تير ۱۴۰۲
گذرگاه لاچین در مقابل گذرگاه نخجوان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۵ ۲۰ تير ۱۴۰۲
نصف نصفش کنن بره پی کارش
آخرین اخبار