۲۴ فروشگاه کود و سم در رفسنجان، کارشناس فنی ندارند

فرماندار رفسنجان گفت: از ۱۴۱ فروشگاه کود و سم در شهرستان رفسنجان، ۲۴ مورد فاقد کارشناس فنی هستند.

حسین رضایی در جلسه نظارت بر نهاده‌های کشاورزی در محل فرمانداری با اشاره به اینکه مهندسین کشاورزی و مسئولان فنی فروشگاه‌های کود و سم (داروخانه‌های گیاه پزشکی) در قبال تأمین سلامت و امنیت غذایی  مردم مسئول هستند، گفت: در تولید محصولات کشاورزی، یکی از مطالبات جدی مردم، سامان بخشی فروشگاه‌های کود و سموم شیمیایی در این شهرستان است.

او بر وجود کارشناس فنی در فروشگاه‌های کود و سم تأکید کرد و بیان داشت: در تمام فروشگاه‌های کود و سموم شیمیایی کشور‌های دیگر، کارشناس فنی وجود دارد و مسائل مربوط به نحوه استفاده سموم و مصرف کود‌ها در باغ‌ها را به کشاورزان و متقاضیان ارائه می شود. همچنین در داخل فروشگاه، فضای اندکی به عنوان ویترین، سموم کشاورزی دارند و به هیچ وجه سموم را داخل فروشگاه انبار نمی‌کنند.

فرماندار رفسنجان افزود: ساختار کشاورزی برخی کشور‌های پیشرفته به گونه‌ای است که مباحث کود و سم را شرکت‌ها انجام می‌دهند و گرفتاری فروشگاه‌ها را ندارند.

او تصریح کرد: براساس برنامه بندی وزارت جهاد کشاورزی، مقرر شد نام فروشگاه کود و سموم شیمیایی به داروخانه گیاهپزشکی تغییر یابد و علاوه بر آن، فروشگاه‌ها باید حتما پروانه تأسیس و پروانه صلاحیت فنی را داشته باشند تا بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند.

رضایی افزود: همچنین این داروخانه‌ها باید کارشناس فنی آموزش دیده جذب کرده باشند تا مسائل مربوط به مصرف کود و سموم شیمیایی را به کشاورزان توصیه کنند.

او بیان کرد: ۱۴۱ داروخانه گیاهپزشکی (فروشگاه کود و سم) در رفسنجان وجود دارد که از این تعداد، ۲۴ مورد کارشناس فنی ندارند؛ بنابراین این فروشگاه‌ها باید کارشناس در رشته‌های زراعت، باغبانی و گیاهپزشکی جذب کنند و به آن‌ها آموزش‌های لازم از سوی نظام مهندسی کشاورزی ارائه شود.

فرماندار رفسنجان تصریح کرد: همه داروخانه‌های گیاه پزشکی، باید از سازمان نظام مهندسی کشاورزی، پروانه تأسیس دریافت کنند و نسبت به اخذ پروانه صلاحیت فنی هم اقدام کنند.

او تأکید کرد: در این داروخانه‌ها یا مراکز عرضه نباید سم قاچاق و غیرمجاز و تاریخ گذشته به فروش برسد که مطابق قانون با آن‌ها برخورد می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار