ادبیات کودک در خلاقیت ذهن و زبان کودک و نوجوان تاثیرگذار است

 رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی کوهبنان گفت: ادبیات کودک در تربیت، خلاقیت ذهن و زبان کودک و نوجوان آشکارا تاثیرگذار است.

رییس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان کوهبنان به مناسبت ۱۸ تیرماه گفت: امروزه ضرورت ادبیات کودک و نوجوان بیشتر از سایر هنر‌های نوشتاری احساس می‌شود ادبیات کودک در تربیت، خلاقیت ذهن و زبان کودک و نوجوان آشکارا تاثیرگذار است.

او ادامه داد: ادبیات کودک و نوجوان، جامعه را به بالندگی هنری و فرهنگی رهنمون خواهد کرد، زیرا هنر‌های موسیقی، نمایش و فیلم کودک بر پایه ادبیات کودک ساخته می‌شود، از این روی شالوده فرهنگی و ادبی جامعه، ادبیات کودک است.

خلیل الله باقی زاده افزود: با فراگیری رسانه هایی، چون تلویزیون و سپس شبکه‌های اجتماعی رفته رفته ادبیات بومی بویژه ادبیات کودک به حاشیه رانده شد و فرهنگ بومی را از جنبه‌های زبانی و نمود‌های فرهنگی آسیب پذیر کرد.

او گفت: از سوی دیگر سازمان‌های اجتماعی نیز در توجه به ادبیات کودک بومی غافل شدند، اگر چه آثار فاخر و ارزشمندی در استان به طبع چاپ رسیده است، اما نمونه‌های متعالی ادبیات کودک کمتر آفریده شده است.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی کوهبنان گفت: نویسنده و هنرمند حوزه ادبیات کودک را بیشتر از دیگران باید قدر دانست، چرا که نویسنده ادبیات کودک خود را باید در موقعیت روانی و اجتماعی کودک و نوجوان قرار دهد تا جهان نگری مخاطبانش را نسبت به پیرامونشان درک کند و از سوی دیگر نویسنده ادبیات کودک باید راوی روایت‌های کودکانه باشد.

 او ادامه داد: لازم است که زبان نویسنده به زبان کودک نزدیک شود و هنر خویش را بیافریند تا پذیرفته مخاطب دشوار پسندش باشد. از این روی هم نگارش و هم جذب مخاطبان برای نویسندگان ادبیات کودک و نوجوان بسی دشوار است.

باقی زاده افزود: در شهرستان کوهبنان نوجوانان و جوانانی آثار ارزشمندی آفریده اند که ارج و جایگاه این نویسندگان و سایر هنرمندان میدان ادبیات کودک را باید با انتشار و توزیع آن‌ها پاس داشت.

او بیان داشت: دانش آموز نوجوان حسین محمدی عضو کتابخانه عمومی شهید اول کوهبنان با انتشار اولین کتاب خود به عنوان کوچک‌ترین نویسنده شهرستان کوهبنان شناخته می‌شود.

باقی زاده گفت: این کتاب در ۱۸ صفحه توسط انتشارات امیدکویر درکرمان با موضوع داستان‌های فارسی ماجراجویانه وآموزنده و هزار نسخه چاپ و منتشر شده است.

او بیان داشت: داستان کتاب درباره بازرگانی نیکوکار است که تصمیم گرفت برای کارش به سمرقند برود و تجارت کند و دراین راه با ماجرا‌های مختلف روبرو میشود.

 رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی کوهبنان افزود: این نوجوان خوش‌ذوق در کتاب خود به داستان پرداخته و ازنکات جالب کتاب این که در یک صفحه داستان و صفحه‌ی بعد نقاشی پیرامون همان موضوع به تصویرگری مهدیه رحیمی قرار دارد.

او ادامه داد: کتاب و کتابخوانی در بین کودکان و نوجوانان شهرستان کوهبنان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و وجود این قشر با داشتن اثر خود نشان دهنده این مهم می‌باشد.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار