موزه مردم شناسی لرستان، تصویری از فرهنگ غنی قوم لر

موزه مردم شناسی واقع در قلعه فلک الافلاک خرم آباد بزرگترین و غنی‌ترین موزه مردم شناسی در کل کشور است.

رضوان پاک منش- در صحن دوم قلعه فلک الافلاک خرم آباد گوشه‌ای از زندگی مردم لرستان در زمان‌های قدیم به نمایش گذاشته شده است تا گردشگران بیشتر با آداب و رسوم مردم لرستان آشنا شوند.


در این موزه، نمایش پوشش، پیشینه و هنر مردم این دیار، پ‍وش‍‍اک زن‍‍ان و م‍ردان ن‍ظی‍ر ش‍‍ال و ع‍ب‍‍ا، ل‍ب‍‍اس‌ه‍‍ا‌ی م‍ح‍ل‍‍ی، ک‍ف‍ش، زی‍ور‌آلات، ان‍و‌ا‌ع دس‍ت‍ب‍ن‍د و گ‍ردن‌ب‍ن‍د س‍‍اخ‍ت‍ه ش‍ده از س‍ن‍گ‌ه‍‍ا‌ی گ‍ر‌ان‍ب‍‍ه‍‍ا ک‍ه زن‍‍ان ب‍ه خ‍ود و ل‍ب‍‍اس‌ه‍‍ای‍ ش‍‍ان آوی‍ز‌ان م‍‍ی‌ک‍ن‍ن‍د، در م‍‍ع‍رض دی‍د ق‍ر‌ار گ‍رف‍ت‍ه اس‍ت. 


موزه مردم شناسی لرستان، تصویری از فرهنگ غنی قوم لر 

 مهم‌ترین اشیا به نمایش گذاشته شده در این موزه آثار مکشوفه از غار کلماکره مربوط به دوره هخامنشی و قبل از آن است که بیش از ۱۰ هزار شی تاریخی در این گنجینه وجود دارد. 

موزه مردم شناسی لرستان، تصویری از فرهنگ غنی قوم لر

ک‍ت‍‍اب‌ه‍‍ا‌ی خ‍ط‍ی، دو‌ات، ق‍ل‍م‍د‌ان، ع‍ی‍ن‍ک، ان‍و‌ا‌ع پ‍ی‍ه س‍وز ن‍م‍ون‍ه ا‌ی از آ‌ه‍ن‍گ‍ر‌ی س‍ن‍ت‍‍ی، ورش‍وس‍‍از‌ی، م‍س‌گ‍ر‌ی، خ‍ر‌اط‍ی، س‍ر‌اج‍‍ی، م‍وت‍‍ای‍‍ی، ب‍‍اف‍ت س‍ی‍‍اه چ‍‍ادر و ب‍‍اف‍ت ف‍رش در ل‍رس‍ت‍‍ان ن‍ی‍ز در ای‍ن م‍وزه وج‍ود د‌ارد. 

موزه مردم شناسی لرستان، تصویری از فرهنگ غنی قوم لر


ن‍م‍‍ای‍ش س‍‍از‌ه‍‍ا‌ی م‍ح‍ل‍‍ی و ب‍‍ازس‍‍از‌ی ص‍ح‍ن‍ه ه‍‍ای‍‍ی از ن‍و‌ازن‍دگ‍‍ان ل‍ر ب‍ه ه‍م‍ر‌اه آلات موسیقی ه‍م‍چ‍ون ک‍م‍‍ان‍چ‍ه، ت‍ن‍ب‍ک، س‍رن‍‍ا و د‌ه‍ل و ع‍ک‍س ه‍‍ای‍‍ی از ش‍ر‌ای‍ط زی‍س‍ت م‍ردم در م‍وق‍‍ع‍ی‍ت ه‍‍ا‌ی گ‍ون‍‍اگون ب‍ه ت‍ص‍وی‍ر ک‍ش‍ی‍ده ش‍ده اس‍ت. س‍‍از‌ه‍‍ا‌ی م‍ح‍ل‍‍ی و ب‍‍ازس‍‍از‌ی ص‍ح‍ن‍ه ه‍‍ای‍‍ی از ن‍و‌ازن‍دگ‍‍ان ل‍ر ب‍ه ه‍م‍ر‌اه آلات موسیقی ه‍م‍چ‍ون ک‍م‍‍ان‍چ‍ه، ت‍ن‍ب‍ک، س‍رن‍‍ا و د‌ه‍ل و ع‍ک‍س ه‍‍ای‍‍ی از ش‍ر‌ای‍ط زی‍س‍ت م‍ردم در م‍وق‍‍ع‍ی‍ت ه‍‍ا‌ی گ‍ون‍‍اگون ب‍ه ت‍ص‍وی‍ر ک‍ش‍ی‍ده ش‍ده اس‍ت. در م‍وزه م‍ردم ش‍ن‍‍اس‍‍ی زن‍‍ی ب‍‍ا زب‍‍ان و آ‌ه‍ن‍گ ل‍ر‌ی م‍رث‍ی‍ه م‍‍ی‌خواند و غ‍م رو‌ی دی‍و‌ار‌ه‍‍ا‌ی ات‍‍اق چ‍ن‍ب‍ره ان‍د‌اخ‍ت‍ه و ک‍م‍‍ی آن س‍وت‍ر م‍ر‌اس‍م ع‍روس‍‍ی اس‍ت و م‍رد‌ان ل‍ر دوپ‍‍ا م‍‍ی‌رق‍ص‍ن‍د و ع‍روس رو‌ی اس‍ب ن‍ظ‍اره‌گ‍ر آن‍‍ان اس‍ت. 

موزه مردم شناسی لرستان، تصویری از فرهنگ غنی قوم لر

ش‍ب‍ی‍ه‌س‍‍از‌ی ص‍ح‍ن‍ه ه‍‍ای‍‍ی از ب‍رپ‍‍ای‍‍ی م‍ر‌اس‍م ع‍روس‍‍ی و ع‍ز‌اد‌ار‌ی در اس‍ت‍‍ان ل‍رس‍ت‍‍ان ن‍ی‍ز ب‍ه ن‍م‍‍ای‍ش در‌آم‍ده ت‍‍ا م‍ردم و م‍س‍‍اف‍ر‌ان ب‍ی‍ش‍ت‍ر ب‍‍ا آد‌اب و رس‍وم م‍ردم ل‍رس‍ت‍‍ان آش‍ن‍‍ا ش‍ون‍د. 

وس‍‍ای‍ل و اب‍ز‌ار کار، رزم وش‍ک‍‍ار (زره، ک‍لاه خ‍ود، ش‍م‍ش‍ی‍ر، ج‍‍ا‌ی ب‍‍اروت، ت‍ف‍ن‍گ، دورب‍ی‍ن ش‍ک‍‍ار‌ی، زی‍ن ب‍رگ اس‍ب، ش‍لاق و رک‍‍اب) م‍ردم ل‍رس‍ت‍‍ان ن‍ی‍ز در ای‍ن م‍وزه زی‍ب‍‍ا وج‍ود د‌ارد. 

موزه مردم شناسی لرستان، تصویری از فرهنگ غنی قوم لر

 این مجموعه با بهره‌گیری از ابزار و وسایل گردآوری شده از صحنه‌های واقعی زندگی روزمره مردم و چیدمان مناسب آن‌ها در ویترین‌ها، منظره‌های خاطره‌انگیزی را در ذهن هر بیننده‌ای بر جای می‌گذارد و امروزه در گوشه و کنار دنیا از موزه‌های معروف و معتبر گرفته تا مجموعه‌های خصوصی، آثار مفرغی لرستان در معرض دید جهانیان قرار دارند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.