سامانه تعیین اجاره‌بها و رهن مسکن در مشهد رونمایی می‌شود

افزایش قیمت نرخ اجاره‌بهای مسکن در کلانشهر‌هایی مثل تهران و مشهد به یک معضل چندین‌ساله تبدیل شده و دولت هم سعی کرده است در این راستا با وضع قوانین تا حدودی این بازار را سروسامان دهد.

ساماندهی در بازار خرید و فروش مسکن و اجاره بهاء آن از سوی ارگان‌های نظارتی و اجرایی مشهد بیش از پیش صورت گرفته به طوریکه جلسات مختفی برای ساماندهی بازار مسکن مشهد شکل گرفته است. در کنار طرح نظارتی که بر بنگاه‌های املاک مسکن شکل گرفته از ابتدای سال تا کنون ۳۰۰ بنگاه به دلیل عدم رعایت قوانین صنفی پلمب شده است. حال زمزمه رونمایی از سامانه تعیین اجاره بها مسکن در نقاط مختلف شهری مشهد به گوش می‌خورد.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک مشهد هفته گذشته از رونمایی این سامانه که درجهت ساماندهی این بازار شکل گرفته خبر داده بود.

او افزود: قیمت‌های پایه برای مناطق مختلف مشهد مشخص شده است و به‌زودی اعلام خواهد شد تا قرارداد‌ها بر مبنای همان قیمت‌های پایه که برای مناطق اعلام شده است، تنظیم شوند.

بر اساس این خبر، قرار است برای کاهش مشکلات در حوزه مسکن و مشخص شدن اجاره‌بها و رهن ملک برای شهروندان و مشاورین املاک به زودی از یک نرم افزار رونمایی شود که شهروندان به محض ورود به سامانه و انتخاب منطقه می‌توانند درباره نرخ رهن و اجاره‌بها بر اساس مشخصات منطقه و ملک اطلاعات به دست آورند.

همچنین قیمت رهن و اجاره یک خانه در هر منطقه مشهد بر اساس مولفه‌های مختلف مشخص می‌شود و قیمت مشخص شده در این نرم افزار قیمت پایه در منطقه است. در این نرم افزار مناطق شهر مشهد به ۲۷۰ بلوک تقسیم شده است تا تمام نقاط مشهد در این نرم افزار دیده شود به زودی از این نرم افزار رونمایی و توسط فرمانداری مشهد رسانه‌ای خواهد شد. این نرم افزار در حال گذراندن بحث‌های کارشناسی است و شهروندان و واحد‌های صنفی می‌توانند از این نرم افزار استفاده کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
mahdi.zafar
۱۸:۴۶ ۲۰ تير ۱۴۰۲
قیمت‌های پایه برای مناطق مختلف مشهد مشخص شده است و به‌زودی اعلام خواهد شد تا قرارداد‌ها بر مبنای همان قیمت‌های پایه که برای مناطق اعلام شده است، تنظیم شوند.
Iran (Islamic Republic of)
مهندس ظفریاری
۱۸:۳۷ ۲۰ تير ۱۴۰۲
سلام و عرض ادب وزارت راه و شهر سازری در بعضی شهر مخصوص مشهد در حال ایجاد سامانه تعیین اجاربها میباشد که به زودی رو نمایی میشود در نهایت بهتر جهت خرید آپارتمان جهت واگذاری و کسب اجاره بها آپارتمانی با ویژیگیهای فوق را خرید کنید که امکانات بیشتری داشته باشد که هر کدام از موارد زیر موجب افزایش بهای اجاره میشود اول پارکینگ داشته باشد وآسانسور، انباری، سیستم سرمایشی و گرمایشی ، سرامیک کف، درب برقی، تلفن ، کابینت و متراژ 100 داشته باشد دارند سامانه جهت تعیین اجاره بها ایجاد میکنند و ایتم های مهم فوق در ارزش گذاری اجاره بها و اینکه نقشه هر شهر رو به مثلا مشهد به 270 بلوکه قیمت گذاری کارشناسی شده تقسیم و درنهایت میزان اجاره بها تعیین میشود و بااین سامانه تاثیر زیادی در کنترل قیمت املاک مخصوص منطقه عیان نشین دارد ولی مشکلاتی نیز دارد چرا که فقط امکانات معیار است و ارزش واقعی ملک به تنهای معیار نیست و ارزش گذاری براساس بلوکه های خاص است و این موجی کاهش ارزش گذاری املاک خاص و با ویژیگهای خاص میشود در نهایت این سامانه معیار و مبنا تمام مشاوران املاک میشود البته اجرای چنین طرحی نیاز مند برخورد و مدیریت و بوجه مالی و استفاده از کارشناسان و رفع عیوب و نواقص نیز است در نهایت کنترل بازار اجاره در درست وزات راه و شهر سازی قرار میگیرید
آخرین اخبار