نابودی مواد آلی خاک از مضرات آتش زدن کاه و کلش

نابودی مواد آلی و موجودات زنده مفید در خاک از مضرات آتش زدن بقایای گیاهی است.

علی طاهری امیری مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی جهاد کشاورزی مازندران درباره مضرات آتش زدن بقایای گیاهی، گفت: از بین رفتن مواد تغذیه‌ای که طی دوره رشد در گیاه بجا مانده، نابودی مواد آلی و میکرو ارگانیسم‌ها و موجودات زنده مفید در خاک، کاهش باروری و حاصلخیزی خاک، از مضرات آتش زدن بقایای گیاهی است.

او افزود: کاهش تحمل گیاه در برابر آفات و بیماری‌ها به دلیل کاهش مواد آلی خاک، از بین رفتن بافت خاک و کاهش نفوذ آب و افزایش فرسایش خاک و افزایش احتمال سرایت آتش و بروز آلودگی هوا و محیط زیست از جمله دیگر مضرات آتش زدن کاه و کلش است.

طاهری امیری با اشاره به افزایش دما و گرم شدن هوا و برداشت محصول گندم، جو، برنج و سایر محصولات کشاورزی، گفت: سوزاندن بقایای کشاورزی (کاه و کلش) علاوه بر آلودگی زیست محیطی، احتمال سرایت آتش با توجه به گرم بودن هوا به سایر مزارع، مناطق جنگلی و باغات وجود دارد.

او با بیان به اینکه آتش زدن کاه و کلش ممنوع است، گفت: برابر ماده ۳۰ آیین نامه اجرایی قانون پسماند و ماده ۲۰ قانون هوای پاک مصوب سال ۱۳۹۶ مجلس شورای اسلامی، آتش زدن کاه و کلش بعد از برداشت اکیدا ممنوع بوده و جرم تلقی می‌شود و برابر ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی، متخلفین تحت پیگرد قانونی قرار گرفته و به حبس (۶ ماه تا دو سال) یا جزای نقدی (۲۰ الی ۸۰ میلیون ریال) محکوم خواهند شد.

طاهری امیری به کشاورزان توصیه کرد با سازو کار‌های درست از بقایای گیاهی به عنوان بهترین کود استفاده کرده و یا با جمع آوری و بسته بندی آن به مصرف خوراک دام برسانند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.