مسکو به دنبال تامین منافع خود از توافقنامه دریای سیاه

مسکو گزارش رسانه‌های غربی درباره موافقت با درخواست‌های این کشور را رد کرده و خواستار تامین منافع خود از توافقنامه صادرات غلات اوکراین شد.

جنگ اوکراین تبعات گسترده‌ای بر اقتصاد جهان داشت. از یک سو، تحریم‌های گسترده غرب علیه روسیه باعث افزایش بهای سوخت در این کشور‌ها شد و از طرف دیگر، ناتوانی کی یف برای صادرات محصولات کشاورزی خود به جهان باعث جهش بهای مواد غذایی شد. با این حال، با میانجیگری ترکیه و سازمان ملل متحد در نهایت توافق صادرات غلات اوکراین از دریای سیاه حاصل شد. این در حالی است که با توجه به عدم تامین خواسته‌های روسیه، اکنون این توافق در خطر نابودی قرار دارد. 

به گزارش خبرگزاری رویترز، روسیه امروز (سه شنبه) اعلام کرد تا زمانی که مسکو نتواند از مزایای توافقنامه صادرات غلات اوکراین بهره ببرد، امکان تمدید این توافقنامه وجود ندارد. 

اکنون تنها ۱۳ روز تا انقضای این توافقنامه زمان باقی مانده است و کشور‌های غربی تاکنون نتوانسته اند خواسته‌های روسیه را تامین کنند. 

یکی از درخواست‌های اصلی مسکو این است که روسیه نیز بتواند ذیل این توافقنامه اقدام به صادرات محصولات کشاورزی و کود شیمیایی خود کند. گرچه این دو حوزه از سوی کشور‌های غربی تحریم نشده است، اما تحریم‌های اعمال شده علیه بانک کشاورزی روسیه مانع از داد و ستد آسان جهان با این کشور شده است. 

مسکو اکنون خواستار آن است که بانک کشاورزی این کشور به سامانه جهانی سوئیفت متصل شود و از این درخواست عقب نشینی نخواهد کرد و یا معامله‌ای غیر از آن را قبول نخواهد کرد. 

نشریه آمریکایی وال استریت ژورنال روز گذشته در گزارشی اعلام کرد اتحادیه اروپا در حال ارائه پیشنهادی به روسیه است که براساس آن بانک کشاورزی این کشور می‌تواند با ایجاد یک شرکت تابعه به سامانه سوئیفت متصل شود. 

با این حال، مقامات روس این گزارش‌ها را رد کرده و خواستار خارج شدن بانک کشاورزی این کشور از لیست تحریم‌های غرب هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار