ایران در روز استقلال آمریکا، عضو سازمان همکاری‌های شانگ‌های می‌شود

یک کارشناس تاجیکستانی اعلام کرد سازمان همکاری‌های شانگ‌های در روز استقلال آمریکا با عضویت کامل ایران در این سازمان موافقت خواهد کرد.

«عبدالغنی محمد عظیم‌اف» کارشناس سیاسی تاجیکستان امروز (یکشنبه) اعلام کرد جمهوری اسلامی ایران دقیقا در روز چهارم جولای (۱۳ تیر) که مقارن با روز استقلال آمریکا است، بطور کامل به عضویت سازمان همکاری‌های شانگ‌های درخواهد آمد.

براساس گزارش اسپوتنیک، عظیم اف افزود: انتخاب این روز خاص برای عضویت کامل ایران در سازمان شانگ‌های اتفاقی نیست بلکه هدیه غیرمنتظره روسیه و چین به رقیب راهبردی خود یعنی  آمریکا است.

این کارشناس تاجیک اضافه کرد: سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس سابق آمریکا به تایوان یک اقدام تحریک‌آمیز برای چین بود. پکن هم علناً به این سفر اعتراض کرد. واضح است که پذیرش ایران در سازمان همکاری شانگ‌های در روز استقلال آمریکا برای پاسخ به این بی‌احترامی آمریکا به چین است.

او در ادامه گفت: پیش از این، روسیه و چین با احتیاط با موضوع پیوستن ایران به سازمان شانگ‌های برخورد می‌کردند، اما پس از افزایش اختلافات با واشنگتن و علنی شدن این اختلاف ها، این روند شتاب بیشتری گرفت.

عظیم اف با اشاره به تغییرات ژئوپلتیک جهان اعلام کرد چین با یک گام موفق شد ایران و عربستان، دو رهبر جهان اسلام را که سالها با هم اختلاف داشتند، آشتی دهد و راه را برای پیوستن آنها به سازمان همکاری شانگ‌های هموار کند. کویت، بحرین و امارات که مانند عربستان شرکای سنتی  آمریکا بودند، درخواست‌هایی برای تبدیل شدن به شرکای گفت‌وگو در این سازمان ارائه کرده‌اند و حتی ترکیه، یکی از اعضای ناتو نیز به این جا رسیده و خواستار پیوستن به این سازمان است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۲ ۱۲ تير ۱۴۰۲
اگر بخوان از زیر سلطه دلار امریکا راحت بشوند همه ی کشورهای اسیایی باید عضو این سازمان بشوند
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۰:۴۲ ۱۱ تير ۱۴۰۲
ایران با هم افزایی با چین وروسیه وباتکیه برقدرت فناوری روزافزون خود درعرصه ی نظامی باید به سرعت جایگاه سوم قدرت ویا هم طراز باروسیه وچین در نیم کره ی شرق زمین شود،
فعلا ایران دارد به دورتند پیشرفت خود در انواع لجستیک ها دست می یابد ولی زمان بسیار حایز اهمیت بوده واین دور تند،باید
سریعتر وبیشتر وگسترده تر شود.
Iran (Islamic Republic of)
خانم
۰۱:۵۰ ۱۲ تير ۱۴۰۲
احسنت
آخرین اخبار