اگر در بورس شفافیت باشد عده‌ای نمی‌توانند عده‌ای دیگر را زمین بزنند

دادستان کل کشور گفت: اگر همه چیز در بورس شفاف باشد دیگر عده‌ای نمی‌توانند از اطلاعات پشت پرده استفاده کنند و عده‌ای دیگر را زمین بزنند.

حجت الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور در آئین افتتاح شورای حل اختلاف شعبه تخصصی بازار سرمایه گفت: به عنوان فردی که در شورای عالی بورس و شورای عالی قضائی عضو است وظیفه دارم به تقویت این نهاد کمک کنم.

وی با اشاره به اهمیت و جایگاه بازار بورس و اوراق بهادار گفت: نقش بورس و اوراق بهادار در کشور برای تولید حل مشکلات معیشتی مهم است و اهمیت بورس و نقش آن در جامعه را را در سال‌های گذشته مشاهده کرده‌ایم.

منتظری گفت: جایگاه سرمایه و ثروت در جامعه بسیار مهم و بی بدیل است و مطابق با فرمایش امام صادق بقای اسلام در این است که سرمایه و مال جامعه در دست کسایی باشد که سرمایه خود را در مسیر حق قرار دهند و به درستی از سرمایه خود برای جامعه استفاده کنند و نقش سازمان بورس در اینکه این دو موئلفه اجرایی شود بسیار مهم است.

دادستان کل کشور گفت: سازمان بورس به نمایندگی و وکالت مال را از سهامداران جمع می‌کند، اما متأسفانه در گذشته عده‌ای از رانت اطلاعاتی استفاده می‌کردند و به اموال بسیاری دست می‌یافتند و در مقابل عده بسیاری ضرر می‌کردند و در اینجا نقش سازمان بورس برای مراقبت از اموال بسیار مهم است.

منتظری با اشاره به شفافیت گفت: اگر همه چیز در بورس شفاف باشد دیگر عده‌ای نمی‌توانند از اطلاعات پشت پرده استفاده کنند و به اموال بسیاری دست یابند و عده‌ای دیگر را زمین بزنند.

دادستان کل کشور اظهار کرد: سازمان بورس امانت دار ۱۲ میلیون سهام دار عادی و ۴۹ میلیون سهام دار عدالت است و باید از سرمایه این افراد پاسداشت کرد.

وی با بیان اینکه این امانتداری اهمیت بسیاری دارد گفت: امانتداری بسیار سخت است و لازم است که سازمان بورس برای رفع اختلافات تدبیری کند در دوره‌های گذشته پرونده‌هایی که در معاونت حقوقی سازمان بورس تشکیل می‌شد و به سرنوشت‌هایی دچار می‌شد که قصد ورود به جزئیات آن‌ها را ندارم.

منتظری گفت: به عنوان دادستان کل کشور پیگیری‌های بسیاری را انجام دادم، اما در مقطعی این پیگیری‌ها به نتیجه نمی‌رسید و اهتمامی را در برخی از بدنه‌های مدیریتی نمی‌دیدیم که خوشبختانه بعد از تغییر دولت و پیگیری‌های مجدانه این اتفاقات تا حدود قابل قبولی رفع شد و به سرانجام رسیده است.

دادستان کل کشور ادامه داد: از معاونت حقوقی سازمان می‌خواهم که به مسائل گذشته نیز توجه داشته باشند، زیرا گذشت زمان مشکلات را برطرف نمی‌کند و حق ضایع نمی‌شود همچنین مدیران سازمان بورس موظف است اگر پرونده‌ای به سرانجام نرسیده است را به سرانجام برسانند.

وی با بیان اینکه گاهی مشکلات و پرونده‌ها قابل مطرح شدن در شورای حل اختلاف است گفت: طرفین می‌توانند با یکدیگر مذاکره کنند و شورای حل اختلاف می‌توانند مشکل خود را با صلح و سازش به نتیجه برسانند.

منتظری اظهار کرد: گاهی در رسیدگی شورای حل اختلاف ممکن است به مسائلی برخورد که حاکی از وقوع جرم باشد و در اینجا شورای حل اختلاف نمی‌تواند موضوع را نادیده بگیرد و بر همین اساس باید موضوع را به مرجع قضائی ارجاع دهد.

دادستان کل کشور با بیان اینکه شورای حل اختلاف یک نهاد بسیار مقدس و ارزشمندی است گفت: شاهد این هستیم که بخشی از بار دستگاه قضائی را شورای حل اختلاف به دوش گرفته است و به دلیل ترکیبی که شورای حل اختلاف دارد خدمات بسیار ارزشمندی را ارائه داده است.

منتظری گفت: نظارت بر بازار تکلیفی است که سهامداران بر عهده سازمان بورس گذاشته‌اند و هرچه این نظارت بیشتر باشد سرمایه نیز بیشتر حفظ می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار