استقرار دادپزشک در بیمارستان فاطمی اردبیل

مدیرکل پزشکی قانونی استان اردبیل از استقرار دادپزشک در بیمارستان فاطمی اردبیل خبر داد و گفت: در روز‌های تعطیل گروه کشیک در پزشک قانونی برای خدمات به مراجعه کنندگان حضور می‌یابد.

نگار خوشنویس در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه برخی از صدمات حادثه دیدگان و آثار ضرب و جرح در بدن به مرور زمان بهبود پیدا می‌کند و از بین می‌رود، برای استیفای حقوق آن‌ها طرح دادپزشک اجرا می‌شود و همکاران پزشکی قانونی در بیمارستان فاطمی اردبیل برای ثبت و ضبط آثار جرح و سوانح مستقر می‌باشد و همچنین در سایر بیمارستان‌ها با یک تماس حضور می‌یابند.

او افزود: فعالیت‌های پزشکی قانونی بدون تعطیلی است و برای رفاه حال مراجعه کنندگان به پزشکی قانونی در روز‌های تعطیل ارائه خدمات توسط گروه کشیک انجام می‌شود.

خوشنویس در بخش دیگری از صحبت‌های خود به فراوانی مراجعات ضرب و جرح فردی اشاره کرد و با اذعان بر اینکه در ایام تابستان و در بین روستاییان شاهد افزایش نزاع و زدوخورد می‌باشیم، تصریح کرد: آموزش‌های کنترل خشم و مواجهه با حوادث باید در مدرسه انجام شود تا شاهد کاهش نزاع فردی و جمعی باشیم.

مدیرکل پزشکی قانونی استان اردبیل با اشاره به کاهش ۵/۴ درصدی آمار نزاع در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ بیان کرد: همچنان در بخش نزاع از نظر تعداد مراجعه کننده نسبت به جمعیت استان رتبه اول کشور محسوب می‌شویم.

خوشنویس افزود: در حوادث و سوانح ناشی از کار مانند سقوط از ارتفاع، قطع عضو، سوختگی در آشپزخانه‌ها در بخش اجساد و معاینات پزشکی قانونی در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ با کاهش روبرو بوده‌ایم.

او گفت: در ۷ شهرستان واحد پزشکی قانونی دایر است و در سایر شهرستان‌ها مسئولان قول مساعد برای در اختیار قرار دادن زیرساخت‌ها وعده داده اند.

مدیرکل پزشکی قانونی استان با بیان اینکه تصور مردم از پزشکی قانونی صرفا جسد و فوتی است، تصریح کرد: صدور جواز دفن، تشریح اجساد، برگزاری کمیسیون‌های پزشکی متعدد و صدور سایز مجوز‌ها جزو خدمات پزشکی قانونی می‌باشد.

خوشنویس به صدور ۳۵ هزار و ۱۲ نسخه گواهی در سال ۱۴۰۱ اشاره کرد و گفت: در بخش بالینی صدور گواهی پزشکی برای مراجعات و شکایات مردمی نزاع، تصادف، حادثه کار، موارد استخدامی، بهزیستی، سقط جنین، آزار جنسی، دندانپزشکی و روان انجام شده است.

او با اذعان بر اینکه قصور پزشکی و داروخانه‌ها از شکایات و مراجعات پزشکی قانونی استان می‌باشد، افزود: با الکترونیکی شدن نسخ پزشکی قصورات نسخه خوانی و ارائه داروی اشتباهی کاهش یافته است.

این مقام مسئول استان ادامه داد: کمیسیون‌های مربوط به قصور پزشکی با شکایت بیماران و نارضایتی از عملکرد پزشکان تشکیل و اگر حق با شاکیان باشد با تعیین دیه و ارش گواهی معاینات صادر می‌شود.

خوشنویس خاطرنشان کرد: کمیسیون‌های ۳ نفره و ۵ نفره و همچنین در صورت وجود کارشناسان کمیسیون ۷ نفره برگزار می‌شود و در صورت نبود نیروی کارشناسی بومی از کارشناسان استان‌های همجوار استفاده می‌شود.

او اظهار کرد: در سال گذشته ۱۵۳ مورد مراجعه برای سقط جنین در پزشکی قانونی استان انجام شده است که ۱۰۳ مورد صدور مجوز، ۴۸ مورد بدون صدور مجوز و ۲ مورد نیز بدون رسیدگی بوده است.

خوشنویس با اشاره به اینکه مقررات سقط جنین بخاطر قانون جوانی جمعیت تفاوت پیدا کرده است، افزود: کمیسیون‌های مربوط به سقط جنین تشکیل میشود و متناسب با وضعیت جنین و مادر و بیماری‌های آن‌ها تصمیماتی گرفته میشود.

مدیرکل پزشکی قانونی استان اردبیل در رابطه با ارجاع برخی پرونده‌ها به مراکز خارج از استان گفت: در بخش ژنتیک ارجاع به مراکز قطب انجام می‌شود که برای استان اردبیل استان آذربایجان شرقی در نظر گرفته شده است و سایر معاینات آزمایشگاهی و تشریح و موارد ۱۹ گانه قتل، خودکشی، مسمومیت، حوادث رانندگی، فوت با سلاح سرد، الکل خون، موارد جنایی و آزار جنسی در خود استان انجام می‌شود.

خوشنویس در پایان صحبت‌های خود اعلام کرد: نیروی زبده و کارشناس در پزشکی قانونی مرکز استان و شهرستان‌ها کمبود داریم و در تلاش هستیم با دانشگاه علوم پزشکی جهت استفاده از نیروی کارشناسی تعاملات لازم را داشته باشیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.