دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر نسبت به شیوع تب کریمه کنگو در بلوچستان هشدار داد

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر گفت: شیوع بیماری تب خونریزی ‌دهنده کریمه کنگو در جنوب سیستان و بلوچستان به مرحله هشدار رسیده است.

 فیض الرحمن رسولی زاده سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر  اظهارکرد: تمامی افرادیکه در ایام عید قربان با دام و فرآورده‌های دامی در تماس هستند باید نکات بهداشتی را رعایت کنند.

رسولی زاده بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (CCHF) یک بیماری تب دار حاد ویروسی به شدت واگیر دار بوده که در صورت تشخیص دیرهنگام باعث خونریزی و مرگ خواهد شد.

وی افزود: با افزایش دما، فعالیت کنه ها نیز افزایش یافته و به همین علت احتمال بروز و شیوع این بیماری در ماه‌های گرم سال افزایش خواهد یافت و علایم این بیماری شروع ناگهانی تب۳۸ درجه حداقل برای یکبار، سردرد شدید، درد عضلانی، حالت تهوع با یا بدون استفراغ است.

وی تصریح کرد: این بیماری از طریق گزش کنه‌ای به نام هیالوما، یا له کردن کنه با دست بدون پوشش(دستکش یا حفاظ )، تماس مستقیم با خون تازه یا سایر بافت های دام ها یا حیوان ها، تماس مستقیم با بیمار یا خون، ترشحات یا مواد دفعی بیمار تأیید شده یا محتمل cchf ( شامل ورود سوزن آلوده به بدن )، اقامت یا مسافرت در یک محیط روستایی که تماس با دام یا کنه وجود دارد، منتقل می‌شود.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر گفت: پس از آلودگی توسط کنه یک تا سه روز و حداکثر ۹ روز دوره کمون بیماری بوده که پس از تماس با خون و بافت های خونی این دوره پنج تا۶ روز و حداکثر ۱۳ روز خواهد بود و علائم آن با تب، ضعف، بی حالی، درد عضلانی، سرگیجه، درد و سفتی گردن، درد پشت، سردرد و سوزش چشم ها و دوبینی، شروع می‌شود.

وی تصریح کرد: ممکن است حالت تهوع، استفراغ، اسهال، دل درد، سرفه و گلودرد و به دنبال آن تغییرات خلقی، اختلال در هوشیاری ایجاد شود و بعداز ۲ تا چهار روز حالت خواب آلودگی، افسردگی و درد در قسمت راست و بالای شکم رخ می دهد.

رسولی زاده ادامه داد: همچنین افزایش ضربان قلب، بزرگی غدد لنفاوی و خونریزی از دهان، بینی و گوش، ادرارخونی، گاهی خلط خونی، خونریزی از رحم، مشکلات تنفسی و درنهایت مرگ اتفاق می‌افتد.

 
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار