۳۲جایگاه عرضه بهداشتی دام روز عید قربان در البرز فعال شد

مدیر کل دامپزشکی استان البرز از آماده باش اداره کل دامپزشکی استان در عید قربان خبر داد و گفت: به همین منظور ۳۲ جایگاه ثابت عرضه بهداشتی دام در این روز فعال می شود.

توکلی افزود: در عید قربان ۳۲ جایگاه عرضه دام و ۳۲ اکیپ ثابت و ۱۵  اکیپ سیار ،۴۱ بازرس گوشت، ۳۴ دکتر دامپزشک به حال آماده باش بوده و ۳۲ ناظر ذبح شرعی هم در کنار ناظران بهداشتی بر ذبح شرعی نظارت می کنند. 

او افزود: این اکیپ ها در  مناطق از پیش تعیین شده توسط شهرداری تمامی شهرستان های استان مستقر می شوند و شهروندان به منظور اطمینان از سلامت دام قربانی و گوشت و آلایش دامی از خدمات بهداشتی این اکیپ ها به صورت رایگان  بهره مند می شوند.

مدیرکل دامپزشکی البرز گفت: کشتارگاه های دام در همه شهرستان های استان در روز عید قربان فعال هستند و آماده ارائه خدمات به شهروندان می باشند.

توکلی گفت: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه و کنگو اولین بار در سال ۱۹۴۵-۱۹۴۴ ابتلای ۲۰۰ نفر در شبه جزیره کریمه و در سال ۱۹۵۶ کشف علایم مشابه در کشور کنگو منجر به شناسایی و نامگذاری این بیماری شد و در ایران اولین بار در سال ۱۹۷۵ در مطالعه در مناطق دریای خزر و آذربایجان شرقی شناسایی شد.

بیماری ویروسی مشترک بین انسان و دام و عامل بیماری از خانواده بانیاویریده (Bunyaviridae) و جنس نایرو ویروس(Nairovirus) است.

او افزود: ویروس در دمای ۵۶ درجه به مدت ۳۰ دقیقه از بین میرود و در خون به مدت ۱۰ روز در دمای ۴۰ درجه مقاومت می کند ویروس در برابر ضدعفونی کننده ها خصوصا ترکیبات اسیدی مقاومت ندارد بنابراین در محیط اسیدی ایجاد شده پس از جمود نعشی در گوشت از بین می رود، انتقال از طریق گزش کنه ای از گونه هیالوما  واز طریق تماس با خون یا ترشحات مبتلایان، له کردن کنه، تماس مستقیم با لاشه گوشت ،خون و ترشحات و بافت های آلوده صورت می پذیرد.

او گفت: توصیه می شود شهروندان به هنگام خرید گوشت قرمز به مهر بهداشتی دامپزشکی و نیز لیبل دامپزشکی دقت کرده و از خرید گوشت و آلایش دامی حاصل از کشتار غیر مجاز دام که در حاشیه شهرها و روستاها عرضه می شود اجتناب کنند.

مدیر کل دامپزشکی استان البرز افزود: ستاد اجرایی نظارت بر ذبح دام‌های قربانی مستقر در اداره کل دامپزشکی البرز در روز عید قربان  با شماره تماس ۳۲۷۳۷۱۷۹ وشماره تلفن ۳۲۷۷۶۰۲۹ اداره دامپزشکی شهرستان کرج  و سامانه ارتباطی ۱۵۱۲ از ساعت ۶ صبح الی ۱۴ بعد از ظهر  آماده ارائه هرگونه راهنمائی و پاسخگویی به سئوالات شهروندان می‌باشد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.