نیکاراگوئه: آمریکا بدهی ما را پرداخت کند

وزیر خارجه نیکاراگوئه گفت که آمریکا موظف است بدهی تاریخی این کشور را پرداخت کند.

دنیس مونکادا، وزیر امور خارجه نیکاراگوئه اعلام کرد که آمریکا موظف است طبق حکم دادگاه بین المللی در ۳۰ سال پیش، بدهی تاریخی به نیکاراگوئه را بپردازد.

به گزارش خبرگزاری شینهوآ، مونکادا روز سه‌شنبه نامه‌ای به امضای دانیل اورتگا، رئیس‌جمهور نیکاراگوئه، به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل تحویل داد و در آن از دبیرکل سازمان ملل درخواست کرد که سندی در مورد موضع نیکاراگوئه در مورد تعهد آمریکا به مجمع عمومی سازمان ملل منتشر کند. در این سند آمده است که یک بدهی تاریخی به مردم نیکاراگوئه وجود دارد که ۳۷ سال است تسویه نشده است.

در ادامه این نامه تاکید شده است که نیکاراگوئه از پرداخت بدهی یا حق دریافت غرامت خود چشم پوشی نکرده است.

بر اساس این سند، دیوان بین المللی دادگستری در ۲۷ ژوئن ۱۹۸۶ حکمی صادر کرد و به آمریکا دستور داد تا به نیکاراگوئه تمام خسارات ناشی از فعالیت‌های نظامی و شبه نظامی این کشور علیه این کشور را پرداخت کند.

مونکادا در مصاحبه‌ای در مقر سازمان ملل گفت: آمریکا طبق این حکم موظف است غرامتی را که علیه مردم، دولت و دولت نیکاراگوئه مرتکب شده است، جبران کند. این حکم همچنان پابرجاست. الزام آور است و واجب است و باید رعایت شود.

رای دادگاه، اما نشان داد که آمریکا تعهدات حقوق بین الملل مبنی بر عدم مداخله در امور کشور دیگر، عدم توسل به زور علیه سایر کشورها، عدم تجاوز به حاکمیت کشور دیگر و عدم قطع تجارت صلح آمیز دریایی را نقض کرده است.

در آن زمان، آمریکا از شرکت در روند رسیدگی امتناع کرد، قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را وتو کرد و به قطعنامه مجمع عمومی که خواستار تبعیت کامل و فوری با این حکم بود، رای منفی داد. 

مونکادا گفت که آمریکا و برخی از متحدانش می‌خواهند قوانین خود را بدون رعایت قوانین بین المللی و منشور سازمان ملل اعمال کنند. آمریکا استاندارد‌های دوگانه‌ای در مورد حقوق بشر دارد و به حاکمیت کشور‌های دیگر احترام نمی‌گذارد. 

وزیر خارجه نیکاراگوئه گفت که جامعه بین المللی باید در همبستگی برای دفاع از منشور ملل متحد، رسیدگی به هژمونیسم و سایر اقدامات و ساختن جهانی عادلانه با منافع مشترک متحد شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۸ ۰۷ تير ۱۴۰۲
آمریکا = بدهکارترین کشور تاریخ بشری
آخرین اخبار