وزیر راه و شهرسازی:

بازار اجاره مسکن با رسمیت بخشی به اسناد رسمی در معاملات اموال غیرمنقول کنترل می‌شود

بذرپاش گفت: با خارج شدن اسناد غیر رسمی از مدار معاملات، اطلاعات کامل از وضعیت خرید، فروش و اجاره واحدهای مسکونی و مبالغ تعیین شده کسب می‌شود.

مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی عصر سه‌شنبه در پایان جلسه شورای مسکن در استانداری اصفهان در جمع خبرنگاران گفت: با خارج شدن اسناد غیر رسمی از مدار معاملات، اطلاعات کامل از وضعیت خرید، فروش و اجاره واحدهای مسکونی و مبالغ تعیین شده، کسب می‌شود.

وی اظهار کرد: این اطلاعات به نهادهای نظارتی و تعزیرات برای کنترل بازار مسکن به ویژه در بخش اجاره کمک بسیاری می‌کند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: بازار مسکن در ۳۰ تا ۴۰ سال اخیر رهاشده ترین بازار بود که با ابزارهای پیش بینی شده تدابیر جدی برای ساماندهی آن اندیشیده و بکار گرفته خواهد شد.

وی طرح مالیات بر خانه‌های خالی که باید به متقاضیان عرضه شود را اقدام موثر دیگری در سال‌های اخیر برای کنترل بازار مسکن عنوان کرد و گفت: مشاوران املاک نیز باید ساماندهی شوند هر چند در بین آنها افراد متعهد و متدین بسیاری وجود دارد.

بذرپاش با اشاره به مصوبه مقابله با احتکار زمین نیز افزود: براساس این مصوبه هر زمینی که در پهنه مسکونی و کاربری آن مسکونی باشد اگر در محدوده شهری ۱۰ سال از طریح تفصیلی آن‌ گذشته و اقدام‌ی نکرده باشند با نظر کمیسیون ماده پنج تغییر کاربری برای سایر خدمات داده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تامین زمین در استان اصفهان سرعت خوبی گرفته است، اضافه کرد: تا پایان سال ۱۴۰۳ نیز هدف گذاری که در ساخت نهضت ملی مسکن بر عهده استان است با تمهیداتی که اندیشیده شده محقق می‌شود.

بذرپاش ادامه داد: طبق مصوبات این جلسه از شورای مسکن استان اصفهان سه شهرک جدید به شهرک‌ها و یک شهر جدید نیز به استان اضافه خواهد شد که نیازمند مصوبه هیأت وزیران است مجوزهای این شهر در وزارت راه و شهرسازی صادر شده و بلافاصله در هیأت وزیران طرح موضوع می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: همچنین مقرر شد سهم یک سومی که بر عهده وزارت راه و شهرسازی برای خدمات زیربنایی است از منابع و زمین‌های در اختیار وزارت راه در اختیار استاندار قرار گیرد.

به گفته وی، خدمات زیربنایی جزو خدمات ضروری ساخت مسکن هستند.

وی با اشاره به اینکه شهر جدید بهارستان، مشکلاتی دارد، گفت: تعداد قابل توجهی جمعیت مردم ما در این شهر ساکن هستند و از نبود یک مرکز درمانی بیمارستانی رنج می‌برند که امروز توافق شد در قالب ۵۰ درصد وزارت راه و شهرسازی و ۵۰ درصد وزارت بهداشت و درمان بیمارستان در این شهر احداث شود که با پیگیری استاندار این مهم در حال پیگیری است.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: متروی شهر بهارستان نیز درصدی پیشرفت دارد و مقرر شد از منابع داخلی استان به این پروژه تخصیص یابد.

وی به سه مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی اشاره کرد و گفت: بسته ۱۹ گانه بافت فرسوده و مشوق‌های شهرسازانه یکی از این مصوبات بود که درخواست کردیم استان فعالانه این مصوبات را توسط شهرداری‌ها اجرا کند.

وی تاکید کرد: در شهرها با توجه به هویت شهری ساخت‌ها راحت‌تر است و در طرح‌های هادی روستایی هم به لطف خدا تصمیمات خوبی گرفته شده است تا با ابتکار خودشان مسکن بسازند و ساخت مسکن و تحویل و ساخت مسکن مهر وظیفه ماست.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: ساخت مسکن در کشور شتاب خوبی گرفته در حالی که بازار مسکن در کشور رهاشده بود اما با این شتاب در سال جاری و سال آینده و با قانون خوبی که مجلس تصویب کرد در خصوص خانه‌های خالی و عرضه آن قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه در بعضی شهرها 20تا 30درصد قیمت مسکن کاهش پیدا کرده اما این راضی‌کننده نیست، افزود: بعضی‌ها رعایت نمی‌کنند و متاسفانه همه ساکت بودند اما دیگر ساکت نمی‌نشینیم و با افرادی که هر قیمتی خواستند تعیین می‌کنند برخورد می‌کنیم که تاکنون چند مشاور املاک بزرگ پلمب شدند و تعیین قیمت املاک و اجاره را قانونی خواهیم کرد.

وزیر راه و شهرسازی صبح امروز به منظور افتتاح و کلنگ‌زنی پروژه‌های مسکن و راه و بازدید از دیگر طرح‌های عمرانی فعال در این حوزه وارد اصفهان شد.

افتتاح همزمان ۶۶۵ واحد مسکونی شامل ۳۰۵ واحد تکمیلی مسکن مهر، ۲۹۶ واحد مسکن ایثارگران بهارستان و ۶۴ واحد پروژه مشارکتی در بهارستان و آغاز همزمان آغاز عملیات احداث ۵۲ هزار و ۹۸۵ واحد مسکونی در ۴۰ شهر استان از برنامه‌های امروز وزیر راه و شهرسازی در اصفهان بود.

بذرپاش همچنین از شرکت هواپیماسازی ایران(هسا) بازدید کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار