عمر طرح‌های جامع و تفصیلی تمام شده است

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت: اکنون دیگر طرح‌های تکنوکراتیک جوابگوی مسائل پیچیده شهر‌هایی مثل تهران نیست و باید پذیرفت که عمر طرح‌های جامع و تفصیلی تمام شده است.

حمیدرضا صارمی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با بیان اینکه بالاترین درصد رشد جمعیت شهری نیز تهران نیز بین سال‌های ۳۵ تا ۴۵ اتفاق افتاده است، گفت: تا پیش از سال ۱۳۴۳، تهیه طرح‌های شهری بر عهده شهرداری‌ها بود، اما پس از آن به سازمان‌ها و گروه‌های دیگر واگذار شد. سال ۱۳۴۵ تهیه طرح جامع برای ۱۶ شهر از جمله تهران، بندرانزلی، بروجرد و ... در دستور کار قرار قرار گرفت که تهیه طرح جامع شهر تهران تا سال ۱۳۴۹ به طول انجامید.

صارمی تصریح کرد: این طرح توسط یک مشاور آمریکایی و با همان نگاه به شهر‌های آمریکایی تهیه شد، این در حالی بود که بافت و مورفولوژی این شهر‌ها با شهر تهران همخوانی نداشت. از آنجاییکه این طرح خودرو محور بود و بر ایجاد خیابان‌ها و بزرگراه‌ها تاکید داشت، مورفولوژی شهر تهران نیز بر اساس خودرو محوری شکل گرفت و تا امروز ادامه پیدا کرد و هرچه خیابان بیشتری ایجاد شد، مشکل ترافیک و آلودگی هوا نیز افزایش یافت، اما متاسفانه امروز عده‌ای سعی دارند تمام مشکلات شهر را که روند شکل گیری آن از گذشته آغاز شده را به این دوره مدیریت شهری ارتباط دهند.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه طرح‌های جامع و تفصیلی صرفا یک نقاشی زیبا بوده و کمکی به شهر نکرده است، اظهار داشت: حتی در برخی موارد خود این طرح‌ها عامل ایجاد مشکلات بوده اند. طرحی که مطالعات آن از سال ۸۵ آغاز شده و سال ۹۱ با تاخیر به اجرا در می‌آید، درحالیکه سرعت تغییر و تحولات در شهر‌ها بسیار بالا است، قطعا نمی‌تواند پاسخگوی نیاز‌های شهر و شهروندان باشد، ضمن اینکه بسیاری از تصمیم گیری‌ها طی سال‌های گذشته وضعیت را بدتر کرده و شهر را به نوعی قفل کرده است.

صارمی ادامه داد: شهر تهران حدود ۹۳۰ هزار پارسل دارد، اگر نرخ تخریب و استهلاک را دو درصد و عمر ساختمان‌ها را ۵۰ سال درنظر بگیریم، برای جلوگیری از فرسودگی شهر تهران، باید سالانه حدود ۲۰ هزار پروانه صادر شود، اما برخی تصمیم گیری‌های اشتباه آمار صدور پروانه را از ۳۰ هزار پروانه در سال به ۵ هزار پروانه رساند و مردم گرفتار شدند. ما در این دوره تلاش کردیم این رقم به ۱۰ هزار پروانه برسد و امیدواریم این عدد تا پایان امسال به ۲۰ هزار پروانه برسد.

وی تاکید کرد: اکنون، دیگر طرح‌های تکنوکراتیک جوابگوی مسائل پیچیده شهر‌هایی مثل تهران نیست و نمی‌توان برای این شهرها، طرح‌های مقید تعریف کرد. باید پذیرفت که عمر طرح‌های جامع و تفصیلی تمام شده است و بر تهیه طرح برای شهر باشد، برای این کار هیچ نهادی اصلح‌تر از مدیریت شهری نیست.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران بر ضرورت تسریع در بازنگری طرح تفصیلی منطقه، در اولویت قرار دادن بافت فرسوده و سیستمی شدن نظارت فنی تاکید کرد و گفت: هیچ اقدامی مهم‌تر از گره گشایی از کار مردم نیست و مردم نباید در منطقه سرگردان باشند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار