چرا آبگیری تالاب شادگان کاهش یافت؟/وضعیت هورالعظیم نگران کننده است

معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته حدود ۹۵ درصد این تالاب آبگیری شده و اکنون این عدد به ۸۹ درصد رسیده است.

عادل مولا معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان در خصوص آخرین وضعیت تالاب‌های استان گفت: با توجه به افزایش دما در استان که از ماه گذشته شروع شده نگرانی‌ها نسبت به شرایط تالاب‌ها نیز بیشتر شده است.

وی با اشاره به آخرین اطلاعات گزارش شده از وضعیت تالاب‌های سطح استان بیان کرد: در حال حاضر وضعیت تالاب هورالعظیم نگران کننده است. در سه ماه ابتدایی سال میزان آبگیری این تالاب ۵۶ درصد بود که اکنون به ۴۵ درصد رسیده است.

معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان به دلایل کاهش آبگیری تالاب هورالعظیم اشاره کرد و گفت: عدم ورود آب از رودخانه کرخه، تامین نشدن حقآبه و افزایش میزان تبخیر آب تالاب از جمله این دلایل است.

وی با اشاره به شروع فصل تابستان افزود: در تیرماه احتمال آتشسوزی گسترده درون تالاب هورالعظیم هم در بخش ایرانی و هم در بخش عراقی وجود دارد که مرگ و میر گسترده آبزیان به دلیل کمبود آب و کاهش اکسیژن را در پی خواهد داشت.

مولا ادامه داد: مکاتباتی با وزارت نیرو جهت تامین حقابه هورالعظیم از طریق کرخه داشتیم تا با اختصاص این حقابه میزان تنش‌ها در این تالاب به حداقل برسد.

وی خاطرنشان کرد: تالاب مرزی هورالعظیم با بیش از ۳۰۰ هزار هکتار مساحت در جنوب غربی کشور قرار دارد که یک سوم آن در ایران و دو سوم در عراق است.

معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به وضعیت تالاب شادگان تصریح کرد: تالاب شادگان از نظر آبی شرایط تقریبا بهتری نسبت به هورالعظیم دارد. امسال بر اساس بررسی‌های صورت گرفته حدود ۹۵ درصد این تالاب آبگیری شده و اکنون این عدد به ۸۹ درصد رسیده است. دلیل روند کاهشی آبگیری این تالاب نیز به افزایش میزان تبخیر برمی‌گردد.

وی اضافه کرد: تخصیص آب از منابع آبی بین حوضه‌ای (از کارون به شادگان) و انسداد خروجی‌های آب شیرین به سمت خوریات از جمله اقدامات اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان برای افزایش ماندگاری آب در تالاب شادگان است که با این اقدامات حدود پنج هزار هکتار از اراضی تالابی که خشک بودن الان آبدار شدند.

مولا گفت: تالاب بین المللی شادگان در جنوب خوزستان با بیش از ۵۰۰ هزار هکتار مساحت بزرگترین تالاب ثبت شده بین المللی کشور است.

پایان پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.