۹۵ درصد از عرصه‌های ملی شهرستان شاهرود سنددار شد

رییس اداره منابع طبیعی شاهرود با بیان اینکه ۹۵ درصد عرصه‌های ملی این شهرستان دارای سند شد گفت: سنددار شدن این زمین‌ها امکان دست‌درازی سودجویان را از بین برد.

محمدرضا کشاورزیان رییس اداره منابع طبیعی شاهرود با اشاره به ساخت بندهای سنگ و ملات و خاکی طی سال گذشته افزود: بندهای ساخته شده در سیل‌های اخیر نقش بسزایی در مهار سیلاب ها داشت و از آسیب فراوان به کشاورزی و خانه‌ها جلوگیری کرد.

وی با بیان اینکه اعتبارات در زمینه آبخیزداری توسط فرمانداری شهرستان شاهرود تامین شد، ابراز کرد: پس از بررسی طرح مطالعاتی، اعتبارات ملی اختصاص یافت و طرح‌های آبخیزداری اجرا شد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شاهرود به اجرای طرح بیابان زدایی و کاشت نهال اشاره و اضافه کرد: در بیابان‌های بیارجمند و طرود نهال کاری انواع گیاهان از جمله تاغ در دستور کار است، گیاه تاغ به ۲ سال آبیاری نیاز دارد.

وی با بیان اینکه کنترل هرز آب‌ها در بیارجمند و جیلان انجام شد، افزود: بذر پاشی، نهال کاری و احیای مراتع با همکاری مرتع‌داران در راستای حفظ و نگهداری از جنگل‌ها در حال انجام است.

کشاورزیان به اجرای طرح کاشت یک میلیارد نهال در کشور اشاره کرد و گفت: تولید هر سال ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار نهال در این شهرستان بیشتر شده است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شاهرود با بیان اینکه توزیع نهال از پاییز آغاز می‌شود، ابراز کرد: بیشتر گونه‌های تولیدی از نوع سنجد و تبریزی است که به منظور استفاده از میوه و چوب آن توزیع می‌شود.

وی آموزش و ترویج را از مهمترین راهبردهای این اداره دانست و تصریح کرد: باید از ظرفیت دانش آموزان و تشکل‌های مردمی همیار طبیعت برای حفظ و نگهداری عرصه‌های منابع طبیعی بهره برد.

کشاورزیان برگزاری کارگاه‌های آموزشی در راستای حفظ و حراست از عرصه‌های منابع طبیعی را ضروری خواند و افزود: این کارگاه‌های آموزشی با هدف ترویج و اشاعه فرهنگ منابع طبیعی برگزار می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.