پبشرفت فیزیکی ۷۵ درصدی سامانه انتقال آب سد گیوی در دولت سیزدهم

مجری طرح‌های توسعه منابع آبی جنوب استان اردبیل گفت: پبشرفت فیزیکی سامانه انتقال آب سد گیوی در دولت سیزدهم به ۷۵ درصد رسیده است.

دانش ستاری با تشریح روند عملیات اجرایی سد گیوی در جنوب استان اردبیل گفت: یکی از مهمترین مسائل در احداث سد گیوی بحث تملک اراضی بود که در این زمینه عملیات خرید و تملک اراضی در دولت سیزدهم از ۵۰ درصد به ۸۰ درصد رسید.

مجری طرح‌های توسعه منابع آبی جنوب استان اردبیل می گوید: در دولت سیزدهم یک هزار و ۱۲۰ میلیارد ریال اعتبار از محل ماده ۵۶ به اجرای سامانه انتقال شبکه گیوی اختصاص یافت که منجر به پیشرفت قابل توجه طرح شده و نیاز است برای تکمیل به موقع این طرح، منابع مورد نیاز از محل‌های مختلف اختصاص داده شود.

او در ادامه تکمیل سد گیوی، سامانه انتقال آب شبکه گیوی و اجرای شبکه آبیاری و زهکشی را سه بخش مهم این طرح بزرگ عمرانی ذکر کرد و گفت: عملیات اجرایی سد گیوی در سال ۹۶ به اتمام رسید و کارهای باقی مانده آن مربوط به خرید اراضی و تملک اراضی بوده است که در یک سال اخیر بیش از ۸۰ درصد محدوده مخزن آزادسازی شده و در سال ۱۴۰۱ هم عملیات آبگیری در این سد شروع شده است.
با اتمام عملیات اجرایی شبکه آبیاری و زهکشی گیوی سه هزار و ۷۲ هکتار اراضی کشاورزی منطقه زیر پوشش آبیاری قرار خواهد گرفت.

ستاری ظرفیت مخزن سد را به میزان ۵۷ میلیون متر مکعب آب اعلام کرد و گفت: هم اکنون ۲۱ میلیون متر مکعب آب در این سد ذخیره و آبگیری شده که آب مورد نیاز باغات پایین دست به میزان ۲ هزار هکتار و اراضی حاشیه رودخانه گیوی چایی به میزان یک هزار هکتار را تامین می‌کند.

او درباره اهداف اجرای سد گیوی در شهرستان کوثر می گوید: توسعه و بهبود اراضی دیم و باغات شهرستان کوثر (گیوی)، کنترل سیلاب رودخانه گیوی، ایجاد اشتغال، جلوگیری از مهاجرت اهالی و افزایش جاذبه‌های توریستی شهرستان از اهداف احداث سد گیوی است.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.