رئیس کل دادگستری کرمان:

نقش تامین اجتماعی در رونق تولید باید مد نظر قرار گیرد

رئیس کل دادگستری کرمان با بیان اینکه که قانون تامین اجتماعی باید بازنگری شود، گفت: نقش تامین اجتماعی در رونق تولید باید به صورت ویژه مد نظر قرار گیرد.

حجت الاسلام ابراهیم حمیدی در نشست بررسی مشکلات هیئت‌های تشخیص مطالبات تامین اجتماعی افزود: اصل بحث تامین اجتماعی در هر جامعه و کشوری یک ضرورت است و از مهمترین و ضروری‌ترین نیاز‌های هر جامعه به شمار می‌رود؛ زیرا منافع تولید کننده، کارفرما و کارگر را تامین کرده و به مطالبات اجتماعی نظم بخشی می‌دهد.

او درباره هیئت‌های تشخیص مطالبات تامین اجتماعی نیز گفت: باید وحدت رویه‌ای در هیئت‌های تشخیص مطالبات ایجاد کنیم تا دغدغه‌ها برطرف شده و طبق موازین قانونی تصمیم گیری و تصمیمات اجرایی شود و بتوانیم نظرات را به هم نزدیک کنیم.

نماینده عالی قوه قضاییه در استان کرمان با تاکید بر اینکه مصوبات هیئت‌های تشخیص مطالبات تامین اجتماعی باید قانونمند و همراه با عدالت باشد، تصریح کرد: همه باید بر مبنای آسیب شناسی، مشکلات را برطرف کرده و صنعت بیمه تامین اجتماعی را رونق بخشیم.

حجت الاسلام حمیدی ضمن تاکید بر اینکه قوانین موجود در حوزه تامین اجتماعی نیازمند به روز رسانی است، گفت: قانون تامین اجتماعی اصلاحاتی داشته است؛ اما با توجه به وضعیت کنونی نیاز به به روز رسانی دارد و این موضوع باید مورد مطالبه تمامی مجموعه‌های مربوطه قرار گیرد.

او در ادامه با اشاره به این مطلب که باید این قانون اصلاح شود و به صورت یک قانون جامع دنبال شود، عنوان کرد: ترکیب هیئت‌های تشخیص تامین اجتماعی در حال حاضر حقوقی و عادلانه نیست و باید در بازنگری‌های جدید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: فلسفه حضور قاضی در هیئت‌ تشخیص تامین اجتماعی در این است که در هیئت‌های اختیاراتی داشته باشد؛ زیرا شان قاضی در صدور حکم است.

حجت الاسلام حمیدی با اشاره به اینکه در شرایط کنونی نیز باید از تمامی ظرفیت‌های موجود استفاده شود، عنوان کرد: همه قوانین در مسیر اجرای عدالت است و باید این اصل همواره مد نظر باشد و در هیئت‌های تشخیص تامین اجتماعی نیز تصمیمات باید براساس بررسی دقیق موارد، شنیدن حرف طرف و بررسی ادله وی و انطباق آن‌ها با واقعیت صورت گیرد.

او با اشاره به این مطلب که تمامی مشکلات باید مستندسازی و پیگیری شود، گفت: ریاست قوه قضاییه نیز در بخشنامه تاکید دارند که وقت کمیسیون‌های شبه قضایی نباید در وقت اداری باشد و از این رو جلسات هیئت‌های تشخیص تامین اجتماعی نیز در ساعات غیراداری برگزار می‌شود و زمان برگزاری آن باید به نحوی باشد که روند رسیدگی به پرونده‌ها با دقت نظر اعضا انجام شود.

رئیس کل دادگستری استان کرمان تاکید کرد: اجرای عدالت همیشه باید در اولویت باشد و در حوزه تامین اجتماعی نیز باید حق دولت، حق کارفرما و حق گارگر ضایع شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان نیز گفت: در راستای بهبود فضای کسب و کار با مشکلاتی روبرو هستیم که یکی از این موارد مشکلات تامین اجتماعی است که ابعاد مختلفی دارد و انتظار داریم آنچه در استان قابل حل است را با همدلی همراهی برطرف کنیم تا نگرانی‌های این حوزه کاهش یابد.

سید مهدی طبیب زاده با اشاره به این مطلب که کمک دادگستری در اصلاح بنیادین در قوانین امین اجتماعی بسیار موثر خواهد بود، تاکید کرد: در استان کرمان همکاری و دید مثبت تامین اجتماعی را داریم و امیدواریم بر اساس تعامل و همکاری‌های مشترک، روند شفاف، روشنف تسهیل و تسریع در حوزه‌های مربوط به تامین اجتماعی را داشته باشیم.

مدیرکل تامین اجتماعی استان کرمان نیز با اشاره به اینکه در حال حاضر ۵۴ هزار کارگاه فعال در استان کرمان وجود دارد، گفت: ۴۵ درصد مردم استان کرمان تحت پوشش تامین اجتماعی هستند.

شیخ شعاعی افزود: ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان مطالبات از سازمان‌ها داریم و ماهیانه یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان مستمری و سایر پرداختی‌ها را داریم.

او با اشاره به اینکه رفع برخی مشکلات موجود در هیات‌های تشخیص تامین اجتماعی نیازمند اصلاح قوانین است، تصریح کرد: دراستان کرمان بر مبنای قانون همواره آماده تعامل و همکاری با مجموعه‌ها به منظور رفع مشکلات هستیم. 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا نشاط
۲۳:۰۹ ۳۱ خرداد ۱۴۰۲
باسلام
اگر اراده جمعی بر رفع ریشه ای ناهنجاریها باشد میبایست قانون تعیین دستمزد کلیه بازنشستگان که سی سال خدمت کرده اند را به شرح ذیل اصلاح نمود .
حداقل مستمری بازنشیتگان نباید از حداکثر دستمزد تعیین شده شروع بکار مستخدمین کمتر باشد را جایگزین قانون استثماری فعلی که ریشه اکثر ناهنجاریهای موجود از بهره وری منابع انسانی تا اختلاس و .....است نمود و پایهء آینده شکوهمند ایران اسلامی آباد را که خونهای شهیدان بیشماری برایش تقدیم کرده ایم استوار نمائیم/»
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا نشاط
۲۳:۰۴ ۳۱ خرداد ۱۴۰۲
باسلام
اگر اراده جمعی بر رفع ریشه ای ناهنجاریها باشد میبایست قانون تعیین دستمزد کلیه بازنشستگان که سی سال خدمت کرده اند را به شرح ذیل اصلاح نمود .
حداقل مستمری بازنشستگان نباید از حداکثر دستمزد تعیین شده شروع بکار مستخدمین کمتر باشد را جایگزین قانون استثماری فعلی که ریشه اکثر ناهنجاریهای موجود از بهره وری منابع انسانی تا اختلاس و .....است نمود و پایهء آینده شکوهمند ایران اسلامی آباد را که خونهای شهیدان بیشماری برایش تقدیم کرده ایم استوار نمائیم/»
آخرین اخبار