واکاوی طرح جابجایی تعطیلات؛ ۲ روز تعطیلی در هفته به نفع اقتصاد است؟

در مطلب زیر به بررسی چند ابهام درباره طرح جابه‌جایی تعطیلات پرداخته‌ایم.

اواخر سال ۱۴۰۱ بود که علی بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت گفت دولت مصوب کرد لایحه‌ای برای مجلس شورای اسلامی ارسال شود که مطابق آن تعطیلات پایان هفته برای تمام شهرستان‌های کشور مشابه تهران به دو روز افزایش پیدا کند. اوایل سال جاری نیز معاون اجرایی رئیس‌جمهور از ارائه یک لایحه به مجلس برای تعطیلی پنجشنبه‌ها خبر داد. وی در خصوص جزئیات این طرح سخنی به میان نیاورد، اما طی هفته‌های اخیر، انتقال تعطیلی آخر هفته از پنجشنبه و جمعه به جمعه و شنبه حسابی خبرساز شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد دولت هیچ پژوهش مستندی و حتی لایحه‌ای را برای مشاهده عموم مردم و رسانه و پژوهشگران منتشر نکرده و چندان مشخص نیست مقصود دولت دقیقا چیست. همچنین کمیسیون اجتماعی نیز هیچ گزارش مکتوب و مستندی از دلایل تصمیم خود و آثار و تبعات مثبت و منفی این تصمیم منتشر نکرده است.

در این خصوص، باید در نظر داشت قبل از آنکه از انتقال تعطیلی از پنجشنبه به شنبه بحث شود، باید مشخص شود که اثرات افزایش تعطیلی آخر هفته به دو روز در کشور چگونه خواهد بود. اگر نتایج پژوهش‌ها نشان از اثرات مثبت افزایش تعطیلات داشته باشد (در جهان افزایش تعطیلات منجر به افزایش بهره‌وری نیروی کار شده است)، در آن صورت می‌توان درمورد تعطیلی پنجشنبه یا شنبه تصمیم گرفت. نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد از میان ۹۰ کشور، در ۸۰ کشور تعطیلی دو روز در هفته است. همچنین به جز افغانستان و ایران، در سایر کشور‌های اسلامی و عربی جمعه و شنبه تعطیل است.

مخالفان تعطیلی شنبه

بررسی‌ها نشان می‌دهد به جز ایران که مدارس و البته در شهر تهران برخی از نهاد‌های دولتی و شهرداری‌ها در روز پنجشنبه تعطیل هستند، در کشور سومالی نیز تعطیلات آخر هفته شامل پنجشنبه و جمعه است. درخصوص تعطیلی شنبه یا پنجشنبه در ایران مطالعه و پژوهش جامعی صورت نگرفته و هیچ برآوردی از آثار و تبعات اقتصادی‌اجتماعی آن در دسترس نیست و اظهارنظر‌ها نیز در دو دسته قابل تقسیم‌بندی است. یک گروه صرفا از روی احساسات و بعضا با توسل به مغالطه در این خصوص نظر می‌دهند و گروهی دیگر نسبت به تبعات اقتصادی‌اجتماعی این تعطیلات و ۳ روزه شدن تعطیلی در کشور هشدار می‌دهند. 


بیشترخوانید


۱. غلبه احساسات بر منافع ملی 
 مخالفان همچنین معتقدند پنجشنبه برای ایرانیان یک روز فرهنگی و مناسکی است و تغییر تعطیلی پنجشنبه به همین واسطه امکان‌پذیر نیست. سوی دیگر نیز مخالفانی قرار دارند که با تعطیلی روز شنبه به این دلیل که یهودیان در این روز تعطیل هستند مخالفند و آن را طرحی اسرائیلی می‌دانند. اظهارنظر این گروه با توییت اخیر مصطفی میرسلیم آغاز شده و برخی از نمایندگان نیز عینا همین موارد را تکرار کردند. مصطفی میرسلیم، نماینده تهران در مجلس هفته گذشته در توییتی با طرح تعطیلی شنبه‌ها مخالفت کرد. وی در توییتر خود نوشت: «این چه افتخارى است که بعضى افراد پیشنهاددهنده و مدافع تعطیلى روز شنبه، مانند اسرائیل، شده‌اند؟» طی هفته گذشته محمدرضا صباغیان، نماینده مجلس نیز طی تذکری شفاهی در جریان جلسه علنی مجلس از مصوبه کمیسیون اجتماعی مجلس مبنی‌بر تعطیلی شنبه‌ها به جای پنجشنبه انتقاد کرد و خواستار بازنگری در این زمینه شد. وی گفت: «آیا روایاتی که بزرگان دین به ما گفته‌اند صحت ندارد؟ اگر صحت دارد چرا محافظه‌کاری می‌کنید؟ مگر نگفته‌اند تعطیلی شنبه برای یهود و تعطیلی یکشنبه برای مسیحی‌ها و تعطیلی جمعه برای مسلمانان است. درخصوص روز پنجشنبه نیز روایات زیادی وجود دارد.» وی در ادامه اظهار کرد: «چندی دیگر پیشنهاد می‌دهند که تعطیلی جمعه‌ها لغو شده و شنبه و یکشنبه‌ها تعطیل شود برای نمازجمعه نیز نسخه‌ای خواهند پیچید. باید درمورد این موضوع شفاف‌سازی شود.» 

۲. هشدار نسبت به ۳‌روزه شدن تعطیلات 
یک بخش دیگر از واکنش‌ها، مربوط به افرادی است که مدعی هستند تغییر زمان تعطیلات آخر هفته از پنجشنبه و جمعه به جمعه و شنبه باعث می‌شود عملا تعطیلات کشور به سه روز افزایش یابد. استدلال آن‌ها این است که پنجشنبه برای مردم ایران روز خاصی است و اگر هم روز شنبه به جای آن تعطیل شود، بازهم روز پنجشنبه نیمه‌تعطیل خواهد شد. عبدالله گنجی که سابقه مدیرمسئولی روزنامه‌های همشهری و جوان را در کارنامه خود دارد و برای مدتی نیز عضو شورای اطلاع‌رسانی دولت سیزدهم بوده، در رشته توییتی نوشت: «کمیسیون اجتماعی مجلس با تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه موافقت کرد (مثل ساعات کار نشود که برق ادارات در اوج گرما یک ساعت زودتر خاموش نمی‌شود). شاید نگاه اقتصادی یا رفاهی باشد، اما مجلس محترم می‌داند که عروسی و عزای ایرانیان در پنجشنبه متمرکز است و عملا تعطیلی هفته سه‌روزه می‌شود. آنچه شاید مجلس غافل شده باشد، اینکه پنجشنبه برای ایرانیان یک روز فرهنگی و مناسکی است که پشتوانه باورمندی هم دارد. حکومت هم اراده کند، باز از نظر کاری روز مرده است. پس تعطیل می‌ماند.»

موافقان تعطیلی شنبه

اما در سمتی دیگر، موافقان تعطیلی شنبه می‌گویند تعطیلی پنجشنبه از چند جهت ضدعدالت و از سویی عامل تحریم داخلی کسب‌وکار است. محسن پیرهادی، نماینده تهران در مجلس طی یادداشتی در صفحه اجتماعی خود می‌نویسد: «این طرح چندین مزیت مهم دارد که در ادامه خواهد آمد. در شرایط فعلی، تمام مراکز دولتی و خصوصی به‌جز مراکز با ماموریت‌های خاص (درمانی، انتظامی و...) در روز جمعه تعطیلند. در مورد پنجشنبه‌ها، اما تعطیلی، قاعده مشخصی ندارد. در روز‌های پنجشنبه، برخی ادارات و مجموعه‌ها تعطیل، برخی فعال و برخی نیمه‌تعطیل هستند. البته باید گفت که از اغلب نیرو‌های کار در بخش خصوصی خواسته می‌شود پنجشنبه‌ها در محیط کار فعال و حاضر باشند، ولی اغلب نیرو‌های بخش دولتی تعطیلند. در خود بخش‌های دولتی هم تفاوت وجود دارد، مثلا در روز‌های پنجشنبه بانک‌ها فعالند، اما بخش‌های اقتصادی متناظر مانند بازار سرمایه تعطیل هستند. این چند‌پارگی در نظام اداری، علاوه‌بر بی‌نظمی، موجب مخدوش شدن عدالت برای نیرو‌های کار خصوصی و دولتی از و نیز برهم خوردن نظامات اداری و اجرایی در حوزه‌های مأموریت دستگاه‌هاست. ما حق نداریم کاری کنیم که کار کردن در یک وزارتخانه یا سازمان دولتی، از کار در بخش خصوصی راحت‌تر یا جذاب‌تر باشد. این فضا، احتیاج به ساماندهی و یکپارچه‌سازی دارد.» 

پیرهادی به مورد دوم نیز اشاره می‌کند و می‌نویسد: «نکته دیگر که از مساله اول مهم‌تر است اینکه، روز‌های شنبه و یکشنبه در اغلب کشور‌های دنیا تعطیل هستند. این یعنی مجموعه‌های متولی تجارت در کشور ما، تنها در سه روز دوشنبه و سه‌شنبه و چهارشنبه می‌توانند با هر مجموعه خارجی، مذاکره یا تعامل داشته باشند. این یعنی ما بیش از نیمی از هفته را از دست می‌دهیم و این برای یک کشور در شرایط تحریم و جنگ اقتصادی فاجعه و دردناک است. جمعه باید تعطیل بماند، اما تعطیلی پنجشنبه موضوعیتی ندارد و اگر به شنبه منتقل شود، این ظرفیت را خواهد داشت که ما همچون اغلب کشورها، روز‌های پنجشنبه کار کنیم و شنبه تعطیل باشیم.»

الگوی کشور‌های اسلامی؛ شنبه به جای پنجشنبه
با فرض اینکه مطالعات و پژوهش‌های دقیقی از آثار و پیامد‌های مثبت و منفی افزایش تعطیلی پایان هفته به دو روز در کشور انجام شده باشد (که هیچ مطالعه‌ای قابل دسترس نیست)، بررسی وضعیت تعطیلات پایان هفته کشور‌های اسلامی که بیشترین قرابت فرهنگی با کشورمان را دارند نشان می‌دهد در اغلب کشور‌های عربی-اسلامی روز‌های تعطیل پایان هفته جمعه و شنبه است. این کشور‌ها شامل الجزایر، بنگلادش، مصر، عراق، اردن، کویت، لبنان، لیبی، مراکش، نیجریه، عمان، پاکستان، فلسطین، قطر، عربستان سعودی و سوریه است. در امارات متحده عربی تا چند سال قبل تعطیلی آخر هفته در روز‌های جمعه و شنبه بوده و چند سالی است که طبق تصمیم دولت، این تعطیلات از ظهر جمعه با شروع نمازجمعه شروع شده و شنبه و یکشنبه نیز تعطیل است. به عبارتی در این کشور تعطیلات پایان هفته ۲.۵ روز است. اما در بین سایر کشور‌های همسایه و کشور‌های اسلامی غیرعرب ازجمله ترکیه شنبه و یکشنبه تعطیلی پایان هفته است. در پاکستان یکشنبه تعطیل بوده و در افغانستان همچون ایران، روز جمعه تعطیل است. 

افزایش تعطیلات به ۱۳۲ روز 
همان‌طور‌که بحث شد، الگوی کشور‌های اسلامی در تعطیلات آخر هفته، انتقال تعطیلی از پنجشنبه و جمعه به جمعه و شنبه است. این موضوع یعنی انتقال تعطیلی از پنجشنبه به شنبه برای بهره‌مندی بیشتر از تقویم جهانی در تجارت، گردشگری، گمرکات و مراودات بانکی و... برای همه کشور‌های اسلامی به‌جز ایران و افغانستان امری پذیرفته شده است. اما مورد دیگر عدم‌امکان‌سنجی تبعات افزایش تعطیلی آخر هفته به دو روز است. لازم به ذکر است در‌حال‌حاضر تعطیلی آخر هفته در ایران برای بخش خصوصی روز جمعه، برای بخش‌های بانکی و بخش‌هایی از دولت و نهاد‌های حاکمیتی روز جمعه، برای مدارس و شهرداری‌ها و برخی نهاد‌های عمومی پایتخت روز پنجشنبه و جمعه است. حال در اینجا این سوال از مطرح‌کنندگان تغییر تعطیلات از پنجشنبه و جمعه به جمعه و شنبه قابل طرح است که آیا هدف آنان تغییر تعطیلی مدارس و شهرداری‌ها و برخی ادارات خاص دولتی است یا کل مجموعه‌های اقتصادی و اجتماعی کشور. اگر هدف آنان صرفا تغییر تعطیلی مدارس و برخی از نهاد‌های دولتی و شهرداری‌ها از پنجشنبه به شنبه است، در آن صورت بلبشویی در کشور رخ خواهد داد که شاهد وضعیتی بدتر از امروز خواهیم بود؛ برای مثال زمان تعطیلی والدین و فرزندان که در‌حال‌حاضر تعطیلی زودهنگام پنجشنبه است و فرصت بیشتری به والدین می‌دهد تا در کنار فرزندان باشند، عملا تعطیلی شنبه مدارس و برخی ادارات دولتی مشکلاتی را برای آنان فراهم خواهد کرد. 

اما مورد دوم، افزایش تعداد روز‌های تعطیل در کشور است. بررسی‌ها نشان می‌دهد در سال ۱۴۰۲ بدون درنظر گرفتن تعطیلی پنجشنبه برای مدارس و برخی ادارات، با در‌نظر گرفتن ۵ روز نخست تعطیلی برای عید نوروز، مجموع تعطیلات رسمی + تعطیلی پایان هفته کشور به‌همراه بین‌التعطیلین (شنبه قبل از یکشنبه یا پنجشنبه بین جمعه و چهارشنبه) به ۸۲ روز می‌رسد. همچنین با درنظر گرفتن کل تعطیلی عید نوروز، تعطیلات سالانه کشور به ۸۹ روز می‌رسد. همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد در‌صورتی‌که طی سال ۱۴۰۲ روز شنبه نیز تعطیل می‌شد (بدون درنظر گرفتن شنبه‌های تعطیل فعلی)، ۴۳ روز دیگر به تعطیلات اضافه می‌شود. به عبارتی، حتی با در‌نظر گرفتن ۸۲ روز تعطیلی سالانه، اضافه شدن شنبه یا پنجشنبه به تعطیلات کشور (دو روزه شدن تعطیلی پایان هفته) به معنی افزایش تعطیلات سالانه به ۱۲۵ روز خواهد بود. همچنین با اضافه کردن ۷ روز مابقی تعطیلات عید، این تعداد به ۱۳۲ روز می‌رسد. 
 
اقدام بدون مطالعه ممنوع 
درخصوص افزایش تعطیلات در کشور‌ها مطالعاتی انجام شده که تاکید دارند افزایش تعطیلات به نفع اقتصاد بوده است؛ چراکه با افزایش تعطیلی بهره‌وری نیروی کار نیز بیشتر شده است. اما درمورد تعطیلی کشور‌ها یک سوءبرداشت در مقایسه‌های کشور‌ها در ایران وجود دارد. این سوءبرداشت عبارت است از اینکه در برخی مقایسه‌ها تعداد تعطیلات رسمی کشور‌ها (مناسبت‌ها) با کل تعطیلات ایران مقایسه می‌شود و در نتیجه، گفته می‌شود تعداد روز‌های تعطیل در ایران بیشتر از سایر کشورهاست، این درحالی است که بررسی‌ها نشان می‌دهد از ۹۰ کشور مورد بررسی، در ۸۰ کشور تعداد روز‌های تعطیل آخر هفته به ۲ روز می‌رسد که در برخی کشور‌ها (کشور‌های عربی و اسلامی) این تعطیلات مربوط به جمعه و شنبه و در کشور‌های غیراسلامی تعطیلات در روز‌های شنبه و یکشنبه است. به عبارتی، نوع مقایسه‌ها باید با در نظر گرفتن مجموع تعطیلی کشور‌ها (تعطیلات رسمی یا Holyday و تعطیلات آخر هفته یا Weekend) باشد. در این صورت تعداد تعطیلی‌های کشورمان در شرایط کمتر از بسیاری از کشورهاست. 

 برخی نیز در این مقایسه اثر افزایش تعطیلی پایان هفته در کشور را چندان مورد توجه جدی قرار نمی‌دهند، درحالی که افزایش تعطیلات به دو روز در پایان هفته، ۴۳ تا ۴۵ روز به کل تعطیلات سالانه (رسمی و آخر هفته) می‌افزاید. برای مثال، برخی از افراد درحالی از افزایش تعطیلی به دو روز سخن می‌گویند که در ایران روز‌های بین‌التعطیلین نیز وجود دارد و خواه ناخواه این مورد نیز به تعداد تعطیلی‌های رسمی و آخر هفته می‌افزاید. در مجموع، تعداد روز‌های تعطیل آخر هفته در ایران نسبت به دنیا کمتر است. در ایران صرفا جمعه برای بخش عمده‌ای از نیرو‌های دولتی و کل بخش خصوصی تعطیل بوده، درحالی‌که در اغلب کشور‌ها تعطیلی آخر هفته به دو روز می‌رسد.

در خصوص تعطیلات رسمی، تعداد تعطیلی‌های ایران بیشتر از دنیاست. اما مجموع تعطیلات فعلی ایران (رسمی و آخر هفته) کمتر از اغلب کشورهاست. در این صورت، افزایش تعطیلی به ۲ روز در هفته نیازمند مطالعه و پژوهش جدی است تا تعطیلات کشور درصورت افزایش آخر هفته به دو روز، مورد بازنگری قرار گیرد. در آن صورت اگر نتایج پژوهش‌ها این مورد باشد که افزایش تعطیلات آخر هفته به دو روز تعداد کل تعطیلات سالانه را به بالاتر از میانگین جهانی و منطقه‌ای نمی‌رساند، می‌توان درمورد تعطیلی پنجشنبه یا شنبه تصمیم گرفت. در این خصوص هم اگر نتیجه پژوهش‌ها مثبت بود (اثر افزایش تعطیلی آخر هفته به دو روز)، پرواضح است که تصمیم دولت باید انتقال تعطیلی از پنجشنبه به شنبه باشد.

منبع: فرهیختگان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
بنده خدا
۱۲:۱۰ ۰۴ تير ۱۴۰۲
ببین اون ععطیل های رسمی که به روز تعطیلی هفتگی تلاقی داره تو آمارتون نیومده مثلا میفرمایین 7 روز تعطیلی عید این خودش معمولا به دو سه روز تعطیلی آخر هفته هم برخورد میکنه کلا تعطیلی ها رو اینجوری حساب کردین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۹ ۲۹ خرداد ۱۴۰۲
دولت و مچلس چرا از مردم نظر خواهی نمی کنند. مانند کشور سوییس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۷ ۲۸ خرداد ۱۴۰۲
میر سلیم با همه چی مخالف است الا با تعطیلی خودروسازان، چون منافعش آنجاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۴ ۲۸ خرداد ۱۴۰۲
وقتی تعطیلی زیاد میشه فشردگی کارها در روزهای دیگه زیاد میشه واین باعث تحلیل فکر ی وجسمی در افراد میشه وروکود اقتصادی درآینده خودشو نشون میده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۸ ۲۸ خرداد ۱۴۰۲
کلا کشور ما دوست داره مخالف حرکت جهانی حرکت کنه و برعکس عمل کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۷ ۲۸ خرداد ۱۴۰۲
تعطیلات فقط باید یک روز باشه اونم یکشنبه.
تعطیلات مذهبی هم حذف کنید.با اینجور کارکردن نمیشه پیشرفت کرد
۵۲ روز جمعه
۵۲ روز پنجشنبه
۱۴ روز عید
۲۵ روز تعطیلات مذهبی
۱۲ روز تعطیلات متفرقه
کارمندا ۳۰ روز هم مرخصی استحقاقی دارن
معلما ۳ ماه هم در تابستون نیستن
خودتون حساب کنید چقدر از ۳۶۵ روز باقی میمونه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۴ ۲۸ خرداد ۱۴۰۲
برو بابا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۱ ۲۸ خرداد ۱۴۰۲
اگه خدا هست که هیچ روزی تعطیل نکرده
پس الکی تعطیلات به شرع ربط ندید
اما روز مقدس مسلمان جمعه هست
روز تعطیل یک روز قراردادی هست که فلان روز تعطیل رسمی هست

در دین و شرع فقط ساعتهای نمازها ،تعطیل هست و ساعات نماز جمعه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۸ ۲۸ خرداد ۱۴۰۲
اصل طرح اولیه که در دوران احمدی نژاد داده شد صفر کردن تعطیلات رسمی و بین تعطیلی در مقابل اضافه شدن یک روز هفتگی بود. که در کل حدود 16 روز اضافه میشه. ولی فواید زیادی داره..اون زمان توجیه شده بود که ایران کمترین تعطیلات رو در دنیا داره.به غیر از یمن.یعنی رتبه یکی مونده به آخر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۱ ۲۸ خرداد ۱۴۰۲
برخی مواقع ایام تعطیل رسمی مثل عید فطر امسال هم میوفته شنبه. پس تعطیل نکنیم که مثل يهوديها نشه.
به نظر من حرف نا مربوطه و تعطیلی روز شنبه به معنی پیروی از یهودیان نیست.

ما در زیارتنامه های خودمان بر حضرت موسی و سلیمان و داود و... درود می فرستیم. آیا این به معنای یهودی شدن است؟
این حرف را اتفاقا یهودیانی می زنند که نمی خواهند ما با دنیا تعامل داشته باشیم.
من یک کاربر سوءیفت هستم و به نظرم تعطیلی روز شنبه خوبه.
بعد هم مناسک و عبادات برای شب جمعه است نه روز گنج شنبه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۶ ۲۸ خرداد ۱۴۰۲
پیگیری شرایط کار کارگران و مسیولین رده میانی شرکتهای بخش خصوصی باشید.
بخش خصوصی و کشاورزان خیلی برا یه کشور مهم هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۹ ۲۸ خرداد ۱۴۰۲
۱_بهتره یه مدت امتحان کرد خوب وبدش معلوم میشه
۲_تو تقویم برخی تعطیلات را بازنگری و حذف کرد
۳_ساعت کار مهم نیست عملکرد مهمه باید از کارمند عملکرد خواست نه اینکه صبح بیاد ظهر بره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۳ ۲۸ خرداد ۱۴۰۲
اولین ایرادش اینه آدم وقتی مقایسه می کنه با باقی دنیا همه چی رو باهم مقایسه میکنه نه فقط یک مورد
توی دنیا بر حسب ساعت مفید در شرایط سفت سختگیرانه ( که پرسنل قصر در نروند) حقوق داده می شود نه بر حسب ماهانه
دومین ایرادش 2 روز تعطیلات دارند اما در عوض تعطیلی ما بین تعطیلات ندارند تعطیلات مناسبتی و ملی هم ندارند یا در حد انگشتان دسته
سومین ایرادش که از همه مهمتره تعطیلات برای همه از قشر دولتی، خصوصی، پیمانکاری، مدارس، همه و همه نه فقط برای یک قشر خاص
به عنوان مثال همین الان در تهران و شهرستان ها بعضی ادارجات یا تعطیل یا نیمه تعطیل هستند تکلیف مشخص نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۲ ۲۸ خرداد ۱۴۰۲
در تقویم ۱۴۰۲ تعطیل غیر جمعه ۲۴روزه و ۴۸روز جمعه
کلا ۲۹۳روز که با هفته ای ۴۰ساعت کار میشه ۱۹۵۴ساعت یعنی
اگر دولت بیاد و روزهای جمعه و شنبه و یکشنبه رو تعطیل کنه و همه تعطیلات رسمی رو که نصفش میفته توی اون سه روز تعطیل حذف کنه و چهار روز هفته رو روزی ۹ساعت کار کنند، چندین مزیت داره.۱ول مصرف انرژی و سوخت خیلی کم میشه.دوم هر کسی در طول سال میتونه با ۴روز مرخصی ۱۰ روز بره سفر که باعث میشه پیک سفر از عید و اخرای تابستان برداشته بشه. سوم در کشور همه میشه برنامه ریزی کرد.چهارم با اقتصاد جهان همسو میشیم. پنجم انسجام خانواده خیلی بیشتر میشه.ششم مطالعه و سواد بالا میره. هفتم راندمان کاری بالا میره. برای اینکه این روش جواب بده باید همه کارمندا و کارگرا و مدارس و دانشگاه ها و کسبه رو همسو کرد.
در آخر کلا اگه همه دولت و حقوق بگیرها هفت روز هفته تعطیل شوند ایران بهشت میشه چون دیگه اختلاس صفر میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۹ ۲۸ خرداد ۱۴۰۲
تعطیل بودن پنجشنبه هزینه های لجستیک صادر کنندگان و وارد کنندگان را افزایش میدهد، جمعه برای نماز جمعه تعطیل است پنجشنبه چرا؟ شنبه ها هم که ما باز هستیم کشور های که با آنها تجارت می کنیم تعطیل هستند و این نا هماهنگی باعث هزینه های کرایه حمل و نقل می شود.
پس پنجشنبه ها را باید کامل کار کنیم تا از ضرر اقتصادیمان کم شود. خب روایت پنجشنبه چقدر سندیت دارد و اگر سندیت دارد شورای نگهبان باید نظر دهد نه برخی از آقایون درتوییتر.
تغییر نیاز به مدیریت دارد و مقاومت کردن برخی افراد کاملا طبیعیست و الزاما نشان دهنده بد بودن آن تغییر نیست.
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۴:۴۸ ۲۸ خرداد ۱۴۰۲
آقای میرسلیم ما با دین یهود که مشکلی نداریم
اگر داریم که وای به حال ما

ما فقط با قوم یهود مشکل داریم ،
آنهم انها هیچ وقت ارامش نخواخند داشت به دلیل نافرمانی از پیغمبر یهود و خداوند
پس دین یهود را که شنبه را مقدس میداند با قوم یهود یکجا جمع نبندید که واقعا سخنان شما در مورد دین یهود و قوم یهود که ان را یکی میدانید مثل پژو و لندکروز هست که تسخیص نمیدهید

در ضمن هیچ روایاتی در اسلام. در مورد. قداست پنج شنبه نداریم
و اینقدر این دو مسئله‌ را یکی نکنید

پنج شنبه مثل شنبه هست و هیچ روز خاصی نیست .ان نماینده بیسواد که گفتند در مورد پنج شنبه روایت داریم ،خوب در مورد شنبه هم روایت داریم
مقل روزا گرفتن پنج شنبه جمعه و شنبه در ماه های حرام که تاکید زیاد بر ان شده

در مفاتیج اجنان تنها ساعت مقدس از غروب پنجشنبه بعد از اذان مغرب تا عصر جمعه هست که تازه هیچ تاکیدی هم بر تطیلات جمعه نشده
بیشتر تاکید بر عبادت و ذکر و نماز جمعه شده

پس بهتره با دنیا کمی یک دست تر باشیم و تعطیلات شنبه یک روز خوب خانواده. و تفریح باشد
چون تفریح و گشت و گذار در باغ ها در مفاتیح الجنان روز جمعه نهی شده ،
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۴:۴۴ ۲۸ خرداد ۱۴۰۲
اگر دین اسلام هست اصلا نگفته جمعه تططیل باشه
.گفته طهر در نماز جمعه دست از کار بکشید بروید نماز جمعه
تازه. تجارت هم بعد نملز جمعه اشکلال ندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۵ ۲۸ خرداد ۱۴۰۲
اشتباه منفی دادم
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۴:۳۹ ۲۸ خرداد ۱۴۰۲
آقای میرسلیم ما با دین یهود که مشکلی نداریم
اگر داریم که وای به حال ما

ما فقط با قوم یهود مشکل داریم ،
آنهم انها هیچ وقت ارامش نخواخند داشت به دلیل نافرمانی از پیغمبر یهود و خداوند
پس دین یهود را که شنبه را مقدس میداند با قوم یهود یکجا جمع نبندید که واقعا سخنان شما در مورد دین یهود و قوم یهود که ان را یکی میدانید مثل پزو و لندکروز هست که تسخیص نمیدهید

در ضمن هیچ روایاتی در اسلام. در مورد. قداست پنج شنبه نداریم
و اینقدر این دو مسئله‌ را یکی نکنید

پنج شنبه مثل شنبه هست و هیچ روز خاصی نیست .ان نماینده بیسواد که گفتند در مورد پنج شنبه روایت داریم ،خوب در مورد شنبه هم روایت داریم
مقل روزا گرفتن پنج شنبه جمعه و شنبه در ماه های حرام که تاکید زیاد بر ان شده

در مفاتیج اجنان تنها ساعت مقدس از غروب پنجشنبه بعد از اذان مغرب تا عصر جمعه هست که تازه هیچ تاکیدی هم بر تطیلات جمعه نشده
بیشتر تاگید بررعبادت و ذکر و نماز جمعه شده

پس بهتره با دنبا کمی یک دست تر باشیم و تعطیلات شنبه یک روز خوب خاتواده. و تفریح باشد
چون تفریح و گشت و گذار در باغ ها در مفاتیح الجنان روز جمعه نهی شده ،
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۴:۲۶ ۲۸ خرداد ۱۴۰۲
با سلام، تعطیلی به زیان اقتصاد است. افراد باید روزی ۸ ساعت کار کنند.
Iran (Islamic Republic of)
زاگرسیان
۱۴:۱۷ ۲۸ خرداد ۱۴۰۲
لطفا چرند نگید فقط سازمانهای اقتصادی باید پنجشنبه ها روز کاری و شنبه تعطیل باشند نه همه کشور تعطیلی پنج شنبه هم فرهنگی است و هم اعتقادی و هم عقلانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۵ ۲۸ خرداد ۱۴۰۲
کشور ایران ذاتا کلا تعطیله چون اگر تعطیل نبود وضعیت ملت این نبود!!!
Iran (Islamic Republic of)
Taha
۱۳:۰۹ ۲۸ خرداد ۱۴۰۲
مگر در حال حاضر پنجشنبه در شهرستان ها روز کاری نیست.طوری حرف میزنید انگار الان پنجشنبه ها در شهرستان ها تعطیل هست!در حال حاضر پنجشنبه ها فقط در تهران تعطیله.آنقدر ایرانیان نوشتن توی مطلب بالا انگار پنجشنبه های شهرستان ها تعطیل هست.خوب الان بعد از ظهر پنجشنبه ها همه شهرستانی ها مزار شهدا میرن،عروسی میرن،عزاداری میرن،فردا جمعه هم تعطیل هستند حالا این تعطیلی میشه جمعه و شنبه چرا از خودتون کار رو اینقدر سخت می کنید.
Iran (Islamic Republic of)
را
۱۳:۰۷ ۲۸ خرداد ۱۴۰۲
نمایندگان انقلابی بهتر است ابتدا صادقانه میزان حضور خود در مجلس ، میزان حقوق دریافتی و مقایسه آن با مجالس بقیه کشورها را به مردم اعلام نمایند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۹ ۲۸ خرداد ۱۴۰۲
اگر می‌خواهید هماهنگ باشید شنبه و یکشنبه رو تعطیل کنید به جای پنجشنبه و جمعه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۵ ۲۸ خرداد ۱۴۰۲
شنبه و یکشنبه تعطیل بشه به جای پنجشنبه و جمعه خیلی بهتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۳ ۲۸ خرداد ۱۴۰۲
ایران یک کشور اسلامی و الگو است.
نه یک کشور صهیونیستی!!!
یا مسیحی!
تعطیلی فقط جمعه.
نهایتأ برای آسایش مردم فقط پنجشنبه جمعه.
با صهیونیست های نفوذی برخورد انقلابی کنید.
این پیشنهاد، ادامه جنگ ترکیبی ست!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۱ ۲۸ خرداد ۱۴۰۲
اگه 15روز ماه رو تعطیل کنید شهرداری خرم آباد .یک روزش رو نمیذاره کار گران استراحت کنند ..به جاش .............
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۰ ۲۸ خرداد ۱۴۰۲
خخخخ آخه ما اقتصادی نداریم که بخواین همسو با جهان باشه شما دولت فقط داره کسری بوجه رو از جیب سهامدار بدبخت بر میداره....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۸ ۲۸ خرداد ۱۴۰۲
آقا میشه کل هفته رو تعطیل کنین و بجاش یارانه رو نفری ده میلیون کنین.میخوایم بریم شمال.با تشکر. خخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
www.aparat.com/HonarhayeSobhan
۱۱:۵۷ ۲۸ خرداد ۱۴۰۲
ان شاءالله هرچی خیره رقم بخوره.
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۱:۵۷ ۲۸ خرداد ۱۴۰۲
به نظر اکثر مردم که توجه کردم همه مخالف تعطیلی شنبه هستن کم تعطیلی داریم اینم روش بره خوب کشور رو تطیل کنیم ما ایرانی هستیم ونه مسیحی پنجشنبه وجمعه برامون ارزش معنوی داره اخه این از کجا مردم میگن در اومد تعطیلی شنبه ضمنا ما کارهای مهمتری داریم تو مملکت ا تنها مونده بود تعطیلی شنبه که از اهم واجبات بود که باید نمیدونن ملت این طرح رو کی وبرای چی توی این همه مشکلات جامعه داده
شما رو به خدا ملت حق دارن انتقاد کنند و سازنده و به کارهای مهم دوست دارن برسین نه تعطیلی شنبه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۳ ۲۸ خرداد ۱۴۰۲
خیلی جالبه برای هر بحثی که بخواهیم تصویب کنیم جنبه مذهبی پیدا می کنیم فقط کافیه نفع مون در چی باشه براش ادله مذهبی می یابیم مثلا آیه میاریم فرزند خوبه آیه میاریم فرزند بده فقط کافیه جو و نفعمون چی باشه ابسه دیگه ، به نظر من از شنبه تا پنج شنبه کار کنند ساعات کاری را کاهش دهید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۰ ۲۸ خرداد ۱۴۰۲
آنانکه گمراه شدند!
دین ندارند!!!
دین، پایه وجود بشریت و تکامل همه جانبه است.
اگر دین نباشد، شیرازه جهان به هم می‌ریزد.
دین، انسان ها را مترقی کرده...
وگرنه برمیگردیم به عصر حجر..........
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۵ ۲۸ خرداد ۱۴۰۲
فعلا برگشتیم به عصر حجر خودت زدی به کوچه علی چپ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۹ ۲۸ خرداد ۱۴۰۲
چه زیبا گفتین افغانستان وایران
طالبان و اینا چقدر به هم نزدیکند
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۱۱:۳۵ ۲۸ خرداد ۱۴۰۲
چرا برای خوشآمد عده ای بازرگان پولدار و یا اندک کارهای ضروری که میشود در روزهای دیگری هم انجام داد، تعطیلی روز شنبه رو به همه مردم ایران تحمیل کنند. مگر ما یهودی هستیم که شنبه ها را تعطیل کنیم.
خیلی مسائل دیگه پشت تعطیلی روزهای شنبه هست که هیچکدام نفعی برای ملت ندارد در نهایت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۷ ۲۸ خرداد ۱۴۰۲
کاری به این ندارم که شنبه یکشنبه تعطیلات کدام مذهبه
اما به نکته خوبی اشاره کردی
یک شهرستانی اگر کار اداری در تهران داشته باشه می دونه که پنجشنبه جمعه تهران تعطيله و برنامه اداری شو برای روزهای دیگر هفته تنظیم می کنه
چطور چهار تا وارد کننده نمی توانند برنامه شونو بر طبق تعطیلات آن کشور تنظیم کنند؟
از همه مهمتر کشوری که تحریم بانکی برای تجارت برای نقل انتقال بانکی مشکل داره براش چه فرقی میکنه تعطیلات چه روزی باشه
در سفر های مقامات هم که تعطیلی معنایی نداره
فکر شو بکن یک رئیس جمهور یا یک وزیر نخست وزیر بره یک کشوری که آن روز تعطیله بعد بهش بگن امروز تعطیله ازش استقبال نشه منتظر شو تا تعطیلات تموم شه!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۷ ۲۸ خرداد ۱۴۰۲
عزیزم ببین چند روز شنبه با ماه قمری در کشورهای عربی برابر است و چند روز روزهای شنبه با کشور های خارجی برابر است بعد مقایسه دقیق شنبه یا پنجشنبه برای همه کشور تعطیل کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۶ ۲۸ خرداد ۱۴۰۲
مگه جمعه خودمون چه ایرادی داره که باید شنبه تعطیل بشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۵ ۲۸ خرداد ۱۴۰۲
به جمعه کاری ندارند
Germany
ناشناس
۱۱:۰۷ ۲۸ خرداد ۱۴۰۲
بهترین کار تعطیلی روز شنبه یکشنبه بجای پنجشنبه جمعه هستش برای تعامل بهتر با دنیا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۸ ۲۸ خرداد ۱۴۰۲
جمعه در اسلام جایگاه ویژه داره و به هیچ وجه بخاطر منافع مادی قابل جایگزینی با روز دیگری نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۶ ۲۸ خرداد ۱۴۰۲
بعد از هر دو یا سه روز کار سخت و طاقت فرسا باید یه روز تعطیل باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۰ ۲۸ خرداد ۱۴۰۲
خیلی کار مردم را را میندازید شنبه‌ هم که تعطیل شه واویلا بجای شما مسولین کارگران بیچاره بایدکار کنند نه پنج شنبه دارند نه جمعه خجالت هم خوب چیزیه
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۰:۵۲ ۲۸ خرداد ۱۴۰۲
اگر تعطیلات دو روز ایراد داره چرا در تهران اجرا میشه؟!!!!! اگر مفیده خب برای همه باشه . چرا بخشی از کشور دو روز در هفته تعطیل هستند و بخشی یک روز؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۶ ۲۸ خرداد ۱۴۰۲
با توجه به آلودگی هوا، ترافیک، دوری مسیر و...
کار کردن در تهران برای کارمندان نه بلکه برای کارگران سخت تر است.
حق کارگر است که پنجشنبه جمعه تعطیل باشه نه کارمندانی که مفت خورند و کار نکن!!!
بلانسبت خوبان.
کارشکنی اکثر کارکنان دولتی، قضایی و حکومتی...
آخرش کار دستمون میده!!!
ریشه در نارضایتی مردم از حکومت!!!!!
و...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۲ ۲۸ خرداد ۱۴۰۲
در بیشتر کشورها یکشنبه تعطیل رسمیه شنبه رو برای چی میخواهید تعطیل کنید واقعا عقل ندارید؟
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۰:۳۶ ۲۸ خرداد ۱۴۰۲
عالیه این طرح زودتر عملی بشه. ما عملا یک روز کاری رو در مقابل بقیه کشورها داریم از دست میدیم
برای مراودات بهتر و بیشتر با بقیه کشورها این تغییر واقعا لازمه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۲ ۲۸ خرداد ۱۴۰۲
فهم تون از دین همینه چون یهودی ها روز شنبه را تعطیل کردن اگر مسلمان ها هم تعطیل کنند که بسا در خیلی از کشورهای مسلمان تعطیل است مرتکب گناه شدن
شماها مگر عالم دینی هستید که روایات را تفسیر می کنید؟
Iran (Islamic Republic of)
محمود
۱۰:۵۰ ۲۸ خرداد ۱۴۰۲
تمامی ادیان مسلمان هستند بیسواد فقط پیغمبرشون فرق داره. تمامی پیغمبرها از سمت خدا انتخاب شدند. تمامی ایام برای من و تو خلق شده ایام هفته توسط انسان نامگذاری شده. تقویم انسان بوجود آورده. چرا ما انقدر بیسوادیم.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۲:۵۵ ۲۸ خرداد ۱۴۰۲
به محمود: فقط کسانی مسلمان هستند که دین اسلام را برگزیده اند. ریشه این دو کلمه «اسلام» و «مسلمان» هم یکی است و در پاسخ به این سؤالت که می پرسی «چرا ما انقدر بیسوادیم؟» باید بگویم «چون مطالعه نداری»
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۲ ۲۸ خرداد ۱۴۰۲
توصیه میکنم شما را که فقط ساعت را به جلو بکشید و به بقیه چیز ها دست نزنید.

نکنید این کارهای احمقانه رااااااااا.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۱ ۲۸ خرداد ۱۴۰۲
دقیقااااااااااا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۵ ۲۹ خرداد ۱۴۰۲
به ساعت اصلاً دست نزنید که تازه پس از سالها ساعت به حالت شرعی و طبیعی خودش برگشت. دستکاری ساعت حماقتی بیش نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۸ ۲۸ خرداد ۱۴۰۲
روایاتی که بزرگان دین به ما گفته‌اند صحت ندارد؟ اگر صحت دارد چرا محافظه‌کاری می‌کنید؟ مگر نگفته‌اند تعطیلی شنبه برای یهود و تعطیلی یکشنبه برای مسیحی‌ها و تعطیلی جمعه برای مسلمانان است. درخصوص روز پنجشنبه نیز روایات زیادی وجود دارد
یه چند مورد بفرمایید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۵ ۲۸ خرداد ۱۴۰۲
متاسفم برات که هنوز متوجه ....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۱ ۲۸ خرداد ۱۴۰۲
پنج سنبه اصلا روز خاصی نبست
در ضمن حتی بع تعطیلات جمعه هم تاکید نشده
فقط عبلدت و دوری ازرگناه ،تفریح نهی شده دررساعت جمعه نماز جمعه در ساعات طهر حتی گفتند بعد نماز جمعه بروید دنبال تجارت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۶ ۲۸ خرداد ۱۴۰۲
بهتره از تجربه عقب و جلو کردن ساعت رسمی کشور و تبعات آن کاملا مطالعه و استفاده شود تا مثل شروع ساعت کار کارمندان و شرکت های خصوصی و بانکها بصورت فعلی در نیاید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۱ ۲۸ خرداد ۱۴۰۲
تغییر ساعت که خیلی خوب شد از ساعت 6 مردمی که سخرخیز هستند میان وکارشون انجام میدند و ساعت نه یا ده مراجعه کننده کمتر میشه و در خیابان ترفیک هم کمتره و خیلی.....ا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۷ ۲۸ خرداد ۱۴۰۲
شاید این کار مفید باشد ولی در مقایسه با کارهای مفیدی که باید صورت گیرد در اولویت هزارم است،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۴ ۲۸ خرداد ۱۴۰۲
آخرشم میرسم به تعطیلی یکشنبه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۷ ۲۸ خرداد ۱۴۰۲
اگه ۷روز هفته تعطیل بشه خیلی خیلی بنفع اقتصاد کشور هست چون مدیران ومجلس ودولت توان اداره کشور ندارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۴ ۲۸ خرداد ۱۴۰۲
عزیزم برخی مسئولان در همه حال تعطیل هستن و فرقی براشون نداره.
ولی کارمند و کارگر هستن که مثل ربات کار میکنن و به هیچ جا که نمیرسن، هیچ وقتی هم برای خانواده ندارن.
Iran (Islamic Republic of)
شهرام
۰۸:۴۵ ۲۸ خرداد ۱۴۰۲
چرا اینقدر کار را برای خودتون سخت میکنید بجای اینکه تعطیلی را از پنجشنبه به شنبه تغییر بدید سازمانهای دولتی را مکلف کنید که پنجشنبه ها هم کار کنند مگه کارکنان سازمان های دولتی خونشون رنگین تر از کارگری هست که تو این مملکت داره با این سختی زحمت میکشه تا یه لقمه نان حلال در بیاره؟؟بعد هم باید زمان کار مفید کارکنان را افزایش بدید و بهش نظارت کنید ببخشید اینو میگم باکارکنان شریفی که کارشون را درست انجام میدن و حلال و حرام سرشون میشه نیستم ولی حدود 60 تا 70 درصد کارکنان ساعت کاری خودشون را رعایت نمیکنند و به بطالت میگذرانند،انوقت میخواین شنبه را هم تعطیل کنید این عین بی عدالتی در حق کارگران شریف و زحمتکش جامعه ماست.
Switzerland
ناشناس
۱۳:۱۰ ۲۸ خرداد ۱۴۰۲
میگن پیکاسو روی یک کاغذ نقاشی کشید چند میلیارد فروخت بعد بهش گفتن برای چند دقیقه نقاشی چند میلیارد مگه من پیکاسو ام برای نتیجه کار پول میگیرم نه زمان کارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۹ ۲۸ خرداد ۱۴۰۲
مهم کار مفیده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۶ ۲۹ خرداد ۱۴۰۲
پیکاسوهای اقتصادی و حرفه‌ای
آخرین اخبار