تامین هزینه ساخت سد هراز از محل تهاتر

تکمیل سد هراز در مازندران از محل تهاتر و طرح مولد سازی اموال دولتی امکان پذیر است.

حسینی پور استاندار مازندران در جریان بازدید از سد هراز با بیان اینکه متاسفانه روند ساخت سد هراز روند کندی است، گفت: مهمترین مساله تامین مالی این طرح است که با تعاریفی که برای تامین مالی انجام شده بود بخش بزرگی از آن محقق نشد و باعث گردید پروژه زمان بر شود.

او افزود: ساخت سد هراز با توجه به محدودیت‌های آبی مازندران در سال‌های اخیر، جزو طرح‌های استراتژیک مازندران است که باید با سرعت به اتمام برسد.

استاندار مازندران ادامه داد: جاده جایگزین بالادست سد هراز به طور موقت راه اندازی برای ایام پیک ترافیک فعال شده است اما ایراداتی دارد که برای بهره برداری نهایی باید این ایرادات برطرف شود.

حسینی پور گفت: بررسی میدانی و جلسه مفصلی در یکی دو روز آینده با حضور همه مسئولان مربوطه خواهیم داشت تا راهکار‌های تامین مالی تکمیل سد هراز بررسی شود.

استاندار مازندران افزود: بر اساس آخرین برآورد‌هایی که پیشتر به ما اعلام شده بود تکمیل سد و جاده هراز بیش از ۳ هزار میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد  که  برآورد جدید برای تکمیل این سد در جلسه امروز مشخص و راه‌های تامین آن نیز بررسی می‌شود.

او با بیان اینکه برای اختصاص این بودجه باید در سطح ملی پیگیری شود، گفت: یکی از راه‌های تامین مالی برای تکمیل این طرح موضوع تهاتر و مولد سازی اموال دولتی است که دولت و مجلس آن را مصوب و ابلاغ کردند.

استاندار مازندران در خصوص زمان تکمیل این طرح ۱۶ ساله نیز گفت: باید بررسی‌ها با حضور همه دستگاه متولی انجام شود تا برآورد زمانی برای افتتاح این طرح اعلام گردد.

او افزود: برای همه موضوعات این سد شامل ساخت سد هراز، احداث جاده بالا دست سد و موضوع پسماند اطراف این سد نیز وظایف و مسئولیت دستگاه‌ها مشخص شده است.

ساخت سد هراز در سال‌های ۶۹ و ۷۰ با ردیف اعتباری در بودجه ملی کشور گرفت اما به دلیل برخی ملاحضات زیست محیطی و مشکلات مالی عملیات اجرایی آن حدود ۱۸ سال بعد در سال ۱۳۸۸ آغاز شد.

سد مخزنی هراز از نوع خاکی با هسته رسی بر روی رودخانه‌ای با همین نام در آمل  قرار است به ارتفاع ۱۵۰ متر با طول تاج ۳۷۳ متر ساخته شود.

ظرفیت نهایی پیش بینی شده برای این سد ۶۵۰ میلیون مترمکعب است که به تنهایی می‌تواند برابر با هشت سد مازندران و ۸۰۰ قطعه آببندان فعلی استان ذخیره سازی آب انجام دهد و با بهره برداری از این سد، آب زراعی ۱۱۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی، آب شرب ۱۴ شهر و ۵۰۰ روستای منطقه و انرژی برقابی به میزان ۲۵ مگابایت تامین شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار