یک میلیون مترمکعب آب در تالاب یوسف‌کند مهاباد ذخیره شد

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: با رهاسازی آب سد مهاباد، بیش از یک میلیون مترمکعب آب در تالاب یوسف‌کند این شهرستان ذخیره شده است.

فاروق سلیمانی رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: با رهاسازی آب سد مهاباد برای بخش کشاورزی و کمک به احیای دریاچه ارومیه، آبگیری سد انحرافی یوسف‌کند نیز انجام و آب انباشت شده به سمت نیزار‌های تالاب عقب نشینی کرده است.

وی اضافه کرد: تالاب یوسف‌کند در این فصل که پرندگان آبزی و کنارآبزی در این تالاب و سایر تالاب‌های منطقه در حال جوجه‌آوری هستند بدلیل داشتن آب کافی و نیزار‌های فشرده و انبوه، نقش بسیار مهمی در تغذیه پرندگان دارد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: این تالاب با توجه به اینکه رودخانه مهاباد از آن عبور می‌کند در طول سال آب دارد، اما امسال بدلیل لایروبی، آب تنها در یک مسیر جریان داشت و مابقی نیزار‌های آن خشک بود.

وی اضافه کرد: لایروبی بخش‌هایی از مخزن سد انحرافی طی سال گذشته باعث شد عمق آب در این قسمت‌ها افزایش پیدا کند و آب بیشتری در این مسیر برای طول سال ذخیره شود و همین امر باعث ماندگاری و حضور بیشتر پرندگان آبزی و کنارآبزی در تالاب شد.

سلیمانی ادامه داد: تالاب یوسف‌کند مهاباد بدلیل امنیت غذایی در طول سال زیستگاه پرندگان آبزی و کنارآبزی مانند آنقوت، حواصیل، کشیم بزرگ، اردک سرسبز، کاکایی، آبچلیک‌ها، خودکا، گیلار و چنگر معمولی است.

تالاب «یوسف‌کند» (حسن‌خان) مهاباد که در نزدیکی روستایی به همین نام قرار دارد با بیش از ۳۷ هکتار مساحت یکی از تالاب‌های زمستان‌گذران پرندگان در این شهرستان است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.